Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Upplösning på 60 tums TV

Hej hej!

Hade min dator kopplad via HDMI till en 42 tums Full HD TV. Vilket var väldigt bra!
Köpte mig en bjässe på 60 tum Full HD TV och upplösningen är sämre. Kan man fixa det på något sätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Nej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Förutsatt att du faktiskt kör pixelmappat och i rätt upplösning (1920*1080) så kan du självklart inte öka på upplösningen.
en 60 tummare är rejält mycket större än en 42 tummare, så den kommer upplevas som betydligt pixligare om du sitter för nära.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Maj 2009

Det beror helt på modellen av tv du köpt, gissningsvis går det inte att fixa.

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Det är synd!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av JCKONLINE:

Hej hej!

Hade min dator kopplad via HDMI till en 42 tums Full HD TV. Vilket var väldigt bra!
Köpte mig en bjässe på 60 tum Full HD TV och upplösningen är sämre. Kan man fixa det på något sätt?

Full HD TV syftar oftast till upplösningen 1920x1080 pixlar. Om du tänker efter och räknar på att du har lika många pixlar på höjd och bredd men på en större yta så förstår du "problemet". En del av poängen med en större skärm är möjligheten att sitta på större avstånd från skärmen (ju större rum desto större skärm behövs så att säga). Du kan alltså inte påverka upplösningen på något sätt, din tv har inte fler pixlar att visa.

Däremot tror jag du kommer vänja dig ganska snabbt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Tack för alla svar!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Börja med att gå in på Pixelmappat och kolla så att du iallafall har perfekt pixelmappning.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av JCKONLINE:

Tack för alla svar!

Kolla att du valt pc-läge, full bild, stäng av overscan, frame creation eller liknande på tvn så att bilden inte är omskalad. Inte ovanligt att nya tvapparater gör så och då får man dålig bildkvalite. Inte helt omöjligt att inställningen ligger lite halvgömd i en undermeny

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

förlåt för ot men 1440p på telefon, 4k på tablet och 1080p på 60"-tv... blir bara så less

Stationär: Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX750i | EVGA Z170 FTW | i7 6700K Delid 4,8GHz | EVGA GTX 1080 2126MHz | Custom Loop | Corsair Dominator Platinum 16GB 3000MHz | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q/AOC q2770Pqu | Logitech G600 | Corsair Vengeance K70 | Philips Fidelio X2 | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av versions:

förlåt för ot men 1440p på telefon, 4k på tablet och 1080p på 60"-tv... blir bara så less

kostnadsfråga... En högupplöst mobilskärm på 6" är ju sjukt mycket billigare än en högupplöst 60"...

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->20TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hellville
Registrerad
Mar 2005

Ja, jag kör 1080 på projektor med 100" och sitter 3½ meter ifrån, skitbra bild.
Så undersök inställningarna, upplösning osv.

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Har kollat inställningar inget fel på dem...
Satte på en video på YT i 1080p fullskärm blev inget bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2012

Kan ju vara själ själva TV:n som är dåligt tänker jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av versions:

Du får väl hosta upp lite pengar för din TV om du vill ha hög upplösning? Dessutom är det lite småklurigt att får tag i 4K material.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Det är inget fel på TV:n...
Den är jävligt grym! Kanske sitter för nära.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av JCKONLINE:

Det är inget fel på TV:n...
Den är jävligt grym! Kanske sitter för nära.

När det börjar bli så stor TV är det nog dags att titta efter UHD.

Exempelvis denna skulle kanske vart ett bättre val.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2175083

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Var på väg att köpa en UHD men man tänkte väl inte så mycket...
Får leva med denna ett tag nu!

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Upplösningen blir per definition sämre när du har samma mängd pixlar på en större yta.

Fast är det verkligen det som är problemet? Kör du HDMI från datorn på en TV direkt ur kartong är overscan och en hel del filter aktiverade och dessa tuggar sönder bilden fullständigt.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Laxpudding:

Upplösningen blir per definition sämre när du har samma mängd pixlar på en större yta.

Fast är det verkligen det som är problemet? Kör du HDMI från datorn på en TV direkt ur kartong är overscan och en hel del filter aktiverade och dessa tuggar sönder bilden fullständigt.

Upplösningen blir väl inte sämre för att ytan ökas. 1920x1080 är samma på en 5" skärm som på en 60" skärm.

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av niclasc:

Upplösningen blir väl inte sämre för att ytan ökas. 1920x1080 är samma på en 5" skärm som på en 60" skärm.

Du tänker på pixelmatrisen, det som lite slarvigt kallas för "upplösning" eller åtminstone "skärmupplösning".

Samma mängd information på en större yta är per definition en sämre upplösning.

1920x1080 på...

...5 tum ger ≈440 pixlar per tum
...42 tum ger ≈53 pixlar per tum
...60 tum ger ≈37 pixlar per tum

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Hur tar man bort dessa filter. Hittar inget på Tv:ns inställningar som heter overscan.
Det är en SHARP.

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av JCKONLINE:

Hur tar man bort dessa filter. Hittar inget på Tv:ns inställningar som heter overscan.
Det är en SHARP.

Yep! Irriterande, eller hur? Det är endast Panasonic vad jag vet som döper reglaget till "Overscan". Alla andra har udda och konstiga namn och inställningen ligger på olika ställen. Hos Sharp kan det vara funktionen "Bredläge" som ska ändras till "dot-by-dot" och det brukas nås med knappen där du ändrar bildformat. Finns inte alternativet "dot-by-dot" är det sannolikt så att du kör fel signal från datorn, dvs inte kör 1920x1080. Det skulle i så fall onekligen förklara din upplevelse om sämre upplösning.

TV:n bör ha ett PC-läge som en bildinställning, testa det också. Normalt står den "Standard" och då är allt bildtuggande aktiverat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Tv:n har PC-läge aktiverat.
Har kollat och det är 1920*1080 i skärminställningarna.

TV:n har kanske skalat ner det på något sätt då jag även ser att skärmen inte täcker hela bilden.
Ska kolla upp det andra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av JCKONLINE:

Det är en SHARP.

Har du överhuvudtaget rört manualen?

Skrivet av Alling:

Börja med att gå in på Pixelmappat och kolla så att du iallafall har perfekt pixelmappning.

Hur såg det ut?

««« »»»

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av JCKONLINE:

Tv:n har PC-läge aktiverat.
Har kollat och det är 1920*1080 i skärminställningarna.

TV:n har kanske skalat ner det på något sätt då jag även ser att skärmen inte täcker hela bilden.
Ska kolla upp det andra.

Vad menar du med att skärmen inte täcker hela bilden? Tappar du bild i kanterna eller har du svarta kanter runt om?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Manualen visar bara om jag inte har datorn via HDMI hur man ska fixa bilden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

När jag har PC-läget i så har jag svarta kanter runt om...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

Kolla i inställningarna för grafikkortet så att det inte står något om over/underscan där.. För mig så låter det som om det inte är pixelmappat.. Visst är 1920x1080 lite för 60" men bilden borde inte vara suddig.. Det enda är om du ser pixlar eftersom de blir rätt stora, det är helt normalt. Men inte att bilden är suddig eller otydlig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Pillat på lite inställningar på Grafikkortet. Löste att jag inte har några svarta kanter runt omkring men upplösningen är fortfarande den samma...
Blir pixligt och samma sak med bilder och vissa videon/filmer via datorn.