Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2005

CPU Fan Error

Hej!
Har en äldre Compaq-kärra där moderkortet gick hädan. Har köpt ett "nytt" moderkort (ASUS P5Q-EM DO) LGA775 och när jag provstartade kärran igår så går CPU-fläkten upp i max och jag får "CPU Fan Error". I BIOS står det N/A under CPU FAN. Jag har kontrollerat så att fläkten sitter i rätt kontakt. Temp är OK och datorn fungerar som den ska men fläkten snurrar jävlari!

Vad kan vara fel?

Hilfe!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2007

Är det en 3pins fläkt i ett 4pin uttag? isf testa att byta fläkt eller kylare helst en pwm dito om du har 4pin vilket jag känner mig bombsäker på att kortet har...

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Hagis2k:

Är det en 3pins fläkt i ett 4pin uttag? isf testa att byta fläkt eller kylare helst en pwm dito om du har 4pin vilket jag känner mig bombsäker på att kortet har...

Hej! Det är 4-pin. "pwm dito" ? Jag har provat med byte av kylare+fläkt, CPU, minnen, nätagg, uppdaterat BIOS, återställt BIOS och kört endast moderkort+CPU+minnen utan övriga komponenter men felet kvarstår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av KaiserClaw:

Hej! Det är 4-pin. "pwm dito" ? Jag har provat med byte av kylare+fläkt, CPU, minnen, nätagg, uppdaterat BIOS, återställt BIOS och kört endast moderkort+CPU+minnen utan övriga komponenter men felet kvarstår.

Helt säker på att den sitter i cpu-fan 1?
Kanske har du satt den i cpu-opt eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av lowngcawt:

Helt säker på att den sitter i cpu-fan 1?
Kanske har du satt den i cpu-opt eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det finns bara en CPU-Fan -anslutning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Om CPU kylare och fläkt är nått original från compaq burken, kan det hända att dom kör nån egen hitepåstandard, och därför det inte fungerar, kanske.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av ggustavsson:

Om CPU kylare och fläkt är nått original från compaq burken, kan det hända att dom kör nån egen hitepåstandard, och därför det inte fungerar, kanske.

Om det vore så väl.. Jag har provat med stock-kylare som medföljde cpu:n men det är samma fel.. Har tagit kontakt med återförsäljaren och har löst det med ett nytt kort. Snabbt och lätt