Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

BenQ dålig(t) garanti/företag?

Tja!

Tänkte berätta lite om hur BenQ gör när en av våra skärmar går sönder.

Jag köpte min BENQ XL2411Z på Dustin i April. Skärmen gick sönder bara sådär. Bild:

Och det här hände fast den bara hade stått still och inte blivit rörd efter uppackning.
(Har ju självklart tryckt på start knappen och menyerna, men inte slagit eller något sånt)

Så jag felanmälde skärmen till BenQ (Dustin skickade mig vidare till dom)
Fick den nya skärmen igår, men det visar sig att den var någon annans gamla BenQ skärm och att de hade bytt ut PSUn på den.

Man vill ju fan inte ha någon annans skärm utan man vill ha en NY.
Och de hade ju inte ens installerat firmware 2 på den, var fortfarande firmware 1 som har lite fel.
+ att det är mängder med repor på stativet den står på.
(medans min var i nyskick)

Jag tycker det är riktigt dåligt, och hade ju även bara använt skärmen i ca 3 veckor!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Aug 2007

Riktigt trist, vad säger BenQ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Mögel:

Riktigt trist, vad säger BenQ?

De försvarar sig med: Efter 3 veckor att man har köpt produkten så får man en begagnad vara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Eph:

De försvarar sig med: Efter 3 veckor att man har köpt produkten så får man en begagnad vara.

Kopiera gärna in den konversationen här. Om det stämmer att det är ett skriftligt uttalande från deras sida så kommer jag då aldrig mer köpa BenQ.

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
KTH
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Eph:

De försvarar sig med: Efter 3 veckor att man har köpt produkten så får man en begagnad vara.

Det kan inte vara lagligt, inte ska du straffas för att deras produkt har ett ursprungsfel.

CPU: i7 4930k GPU: GTX 1080 FTW RAM: 32GB SSD: 850 Pro 256GB & 840 Basic 128GB HDD: 2TB 7200rpm Skärm: XL2411Z 144Hz OS: Windows 10 Pro Mobil: Samsung Galaxy S8

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Eph:

Tja!

Tänkte berätta lite om hur BenQ gör när en av våra skärmar går sönder.

Jag köpte min BENQ XL2411Z på Dustin i April. Skärmen gick sönder bara sådär. Bild:
http://i.imgur.com/wIB8ePT.jpg

Och det här hände fast den bara hade stått still och inte blivit rörd efter uppackning.
(Har ju självklart tryckt på start knappen och menyerna, men inte slagit eller något sånt)

Så jag felanmälde skärmen till BenQ (Dustin skickade mig vidare till dom)
Fick den nya skärmen igår, men det visar sig att den var någon annans gamla BenQ skärm och att de hade bytt ut PSUn på den.

Man vill ju fan inte ha någon annans skärm utan man vill ha en NY.
Och de hade ju inte ens installerat firmware 2 på den, var fortfarande firmware 1 som har lite fel.
+ att det är mängder med repor på stativet den står på.
(medans min var i nyskick)

Jag tycker det är riktigt dåligt, och hade ju även bara använt skärmen i ca 3 veckor!

Du har inte rätt att få en ny, men du kan mycket väl få en reparerad enhet. Det är rätt vanligt att företag skickar ut en annan reparerad vara som ersättning vid reklamation för att förkorta reklamationstiden för dig som kund. Dock ska den ju inte vara i sämre skick än den du skickade in.

Du får reklamera reporna.

Jag skulle kontakta Dustin och tala om för dem att du inte accepterar att få en produkt som har repor och skavanker som inte den enhet du skickade in hade.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Detta sa dom via telefon, men har papper där det står att det är en begagnad vara och att PSUn blivit bytt.
(Följde med i lådan den "nya" skärmen kom med i)

Papprena som jag fick med ligger på jobbet, och kommer inte åka dit förrens på måndag.
Så kommer lägga upp bild på dom om folk vill se.

Och detta är inte min skärm jag fått tillbaka, min skickade jag tillbaka idag för att jag hade slängt min egna kartong.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Eph:

Tja!

Tänkte berätta lite om hur BenQ gör när en av våra skärmar går sönder.

Jag köpte min BENQ XL2411Z på Dustin i April. Skärmen gick sönder bara sådär. Bild:
http://i.imgur.com/wIB8ePT.jpg

Och det här hände fast den bara hade stått still och inte blivit rörd efter uppackning.
(Har ju självklart tryckt på start knappen och menyerna, men inte slagit eller något sånt)

Så jag felanmälde skärmen till BenQ (Dustin skickade mig vidare till dom)
Fick den nya skärmen igår, men det visar sig att den var någon annans gamla BenQ skärm och att de hade bytt ut PSUn på den.

Man vill ju fan inte ha någon annans skärm utan man vill ha en NY.
Och de hade ju inte ens installerat firmware 2 på den, var fortfarande firmware 1 som har lite fel.
+ att det är mängder med repor på stativet den står på.
(medans min var i nyskick)

Jag tycker det är riktigt dåligt, och hade ju även bara använt skärmen i ca 3 veckor!

Okej, blir någ lite nerdrage från mig nu. Men ber om ursäkt.

BENQ ÄR SKIT.

Så, till min historia... Jag köpte en Benq w9000 (projektor) för väldigt länge sedan. Kostade 24999kr så var inte direkt 'skit'. Fick den levererad 12/1. Köpte därefter en PS3a för att koppla ihop den med. Dagarna tickade på. När den anlände så fick jag ingen bild när jag kopplade ihop det. Tänkte det var fel på Ps3an (polarn hade haft problem med sin Samsung tv så tänkte att jag testar med en annan ps3 som jag vet fungerar (nyaste firmwaren). Åkte till polaren och fick testat den, ingen bild där heller. Okej det är något fel med projektorn.

Kontaktade firman som sa att jag behövde kontakta Benq direkt. Självklart så hade de bara då öppet sin support 3 dagar i veckan. Så när de öppnade igen så ringde jag. Detta var den 27/1. Fick reda på att "tyvärr så har det gått mer än 2 veckor, så det blir ingen ny eller ersättnings utan den måste repareras" . Okej. Hur lång tid tar det? 2 Veckor tydligen.

Fick tillbaka den i mitten av maj, asså 4 månader senare, med en följesedel att firmware blivit uppdaterat. Samma fel. Kontaktade igen supporten. Skicka in igen. Fick tillbaka i slutet av augusti utan följesedel på vad som åtgärdats men med massa fettiga fingeravtryck, repor och andra småskavanker. Var knappast min gamla som var i perfekt skick när jag skickade den. Men denna gången funka den (!). Som ni förstår så var jag på dem flera gånger under denna perioden. Så kontentan: mer än ett halvår senare så fick jag tillbaka något som såg riktigt risigt ut, men det funkade iaf.

Ett halvår efter det så fick jag ett samtal där de skulle 'kontrollera' hur jag tyckte att min kontakt med dom varit samt deras kund support. Gav inte direkt högsta betyg. Blir ännu förbannad när jag tänker på det.

Kommer aldrig köpa eller rekommendera Benq. Alla som köper Benq får höra min berättelse i detalj och flera har ångrat sina köp därav mha distansköpslagen och liknande. Benq support är nog den sämsta supporten jag haft det tvivelaktiga nöjet att kontakta.

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Fyfan alltså..
Blir aldrig BenQ igen efter detta!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012

Synd att deras hantering av garantiärenden är så rutten, för deras monitorer är verkligen bra när man får ett exemplar som inte har fabriksfel.

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Rätt kul, då min åsikt om BenQs support är den totalt motsatta.

Jag har också haft problem med skärmar från BenQ; mer precis så hade jag en XL2410 med massiv backlightbleed.
Support skickade en ny skärm som jag fick testa innan jag skickade tillbaks min gamla skärm (stort plus).
Den va defekt. (funkade inte alls.)
Dom skickade en till, den va också defekt (lös PSU, slocknade till ibland.)
De två skärmarna de skickade var mer defekta än den jag redan hade med Backlightbleed. (Buu!)

Fördelen var att jag som plåster på såren fick en rent ny XL2420T istället för en XL2410T, och att killen i supporten va både snabb och trevlig (yay!).

Att dom byter ut felaktiga skärmar mot "reparerade" är inget dom försöker dölja, och dom är knappast dom enda i branchen som gör det.

CPU: I7-3930k@4,2 GHz + Noctua NH-D14 // GPU: EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ // RAM: 16 GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz // MoBo: Asus P9X79 Pro // PSU: NZXT HALE90 1000w 80+ Gold // SSD: Samsung 830(128GB) + Crucial M500(240GB) + Crucial MX300(525GB) // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Fractal Design Define XL R2 // OS: Win 10 Pro // Skärm: AOC g2460Pg + BenQ GL2450.