Datorn går igång av sig själv 5 sec efter avstängning i Win.

Permalänk
Medlem

Datorn går igång av sig själv 5 sec efter avstängning i Win.

Tjenare alla, hoppas ni kan hjälpa för jag har slut på idéer.

Spec:

OS: Windows 7 Home Premium 64bit
Mobo: Z87-WS BIOS ver: 1803 (Senaste, stock settings, ingen OC)
CPU: i7 4770K Stepping 3, rev C0
RAM: 2x8GB Kingston (HX318C10FBK2/16)
GPU: CPU Integrated
SSD: Intel 530 120GB mSATA (SSDMCEAW120A401)
PSU: Corsair AX760

Monterad utanför chassi på moderkortslådan.

Inga frontpanelskontakter anslutna.

Inga instickskort.

Wake on funktioner avstängda i BIOS.

Erp = Enabled

Har testat: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-pe...

Ett stycke Watch Dogs kod till den som lyckas lösa detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoeN:

Monterad utanför chassi på moderkortslådan.
Inga frontpanelskontakter anslutna.

Så kan det gå när du har inte installerat din moderkort korrekt, det enda du behöver göra att montera den i en ATX dator låda och ha distans skruvar bakom moderkortet. Om allt är ansluten korrekt (Power on & Reset & HDD LED, etc) då återstår bara bios och Windows felsökning. Uppdatera bios verkar du har gjort.

Skrivet av WoeN:

Ett stycke Watch Dogs kod till den som lyckas lösa detta!

Verkligen ?

Permalänk
Medlem

Du bör installera moderkortet i en dator då distanserna används som jordning. Kan också vara tangentbord, testa anslut ditt tangentbord och mus till eventuell usb 3 port

Permalänk
Skrivet av WoeN:

Tjenare alla, hoppas ni kan hjälpa för jag har slut på idéer.

Spec:

OS: Windows 7 Home Premium 64bit
Mobo: Z87-WS BIOS ver: 1803 (Senaste, stock settings, ingen OC)
CPU: i7 4770K Stepping 3, rev C0
RAM: 2x8GB Kingston (HX318C10FBK2/16)
GPU: CPU Integrated
SSD: Intel 530 120GB mSATA (SSDMCEAW120A401)
PSU: Corsair AX760

Monterad utanför chassi på moderkortslådan.

Inga frontpanelskontakter anslutna.

Inga instickskort.

Wake on funktioner avstängda i BIOS.

Erp = Enabled

Har testat: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-pe...

Ett stycke Watch Dogs kod till den som lyckas lösa detta!

Startar datorn sig själv även om du intw går in i Windows? Jag tänker om du startar datorn och går in i bios o gör en inställning sen stänger av datorn. Startar den sig själv då också? Om ja, så känns det som att du kan utesluta fel från windows. Om du ska ha sakerna inne i chassit sen så tycker jag att du kan montera allt där bara för att om det löser sig.

Om det krånglar så kan du prova de olika energialternativen som finns i bios och prova fippla lite med inställningarna som som bestämmer hur den ska bete sig edrer strömavbrott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Det kan finnas bara 2 orsaker att en dator startar av sig själv.
1.) Wake on funktioner i BIOS där man gör en inställning som gör att när man pressar en tangent på tangentbordet exempel, space , eller annat.
2) Att köra starta datorn utan chassi lådan kan bli problem när inga front panel kablar är anslutna för power on, rest, etc.

Permalänk
Medlem

På mitt gamla moderkort (nå't Asus 775-kort i de högre prisklasserna), så startade datorn om sig om något var inkopplat på något av två usb-portar. Det var bara två av portarna som betedde sig så och det verkar inte har varit något tillverkningsfel utan det skulle vara så. Det var flera som klagade på det men de fixade det aldrig.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Citat:

Så kan det gå när du har inte installerat din moderkort korrekt, det enda du behöver göra att montera den i en ATX dator låda och ha distans skruvar bakom moderkortet. Om allt är ansluten korrekt (Power on & Reset & HDD LED, etc) då återstår bara bios och Windows felsökning.

Moderkortet satt från början monterat i chassi med distanser. Togs ut i för att utesluta kortslutning. Inga, pwr, hdd osv sladdar är anslutna. Moderkortet har pwr/reset knappar.

Citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av WoeN Visa inlägg
Ett stycke Watch Dogs kod till den som lyckas lösa detta!
Verkligen ?

Ja.

Citat:

Kan också vara tangentbord, testa anslut ditt tangentbord och mus till eventuell usb 3 port

Testat alla USB portar. Har testat att rycka alla tillbehör, mus, tng-bord, skärm, allt, direkt efter att ha tryckt på stäng av i windows. Datorn går likväl på efter shutdown.

Citat:

Startar datorn sig själv även om du intw går in i Windows?

Nej, det händer endast när jag stänger av den i Win.

Startar jag datorn och håller in pwr för att direkt tvinga av den igen så går den inte på av sig själv. Med strömbrytaren på nättagget av så kan den däremot gå på när jag slår på brytaren, utan att jag trycker på pwr-knappen på moderkortet.

Citat:

Wake on funktioner i BIOS där man gör en inställning som gör att när man pressar en tangent på tangentbordet exempel, space , eller annat.

Samtliga wake-funtioner är avstängda.

Permalänk

Googla på Asus z87 och du kommer få fler med liknande problem.
Jag har också haft detta problem och jag har för mig att det har med hibernation i windows att göra.
Prova detta,
http://support.microsoft.com/kb/920730/sv

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Det måste vara moderkortet som har problem. Just Asus Z87 moderkortet hade chipset klock problem också många hade postat om det.
Hade du provat att installera om Windows ?

Permalänk
Medlem

Ja, det kan vara någon hårdvara som inte klarar hibernation, testa att stänga av alla energisparfunktioner och se om det hjälper.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Nu gissar jag lite från erfarenhet med mitt pucko till dator. Den är lika dum.

1. Uppdatera alla drivers. Speciellt chipset nvidia och bios!

2. Prova samma grej utan extra pci kort anslutna.

3. Kolla med en multimeter att verkligen nätaggett stänger av strömmen. Fortsätter det bara mata trots moderkort vill stänga ner tvingas vissa kort starta om. Kan vara relä i nätaggett eller styr strömmen från moderkortet som strular.

I mitt fall gör datorn likadant om grafikkortet glappar när den är avstängd. Då bootar den själv upp.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Kolla under enhetshanteraren vissa av enheterna kan ha tillåtelse att väcka ditt system.

Sen att det skall spela någon roll om moderkortet ligger löst utanför på tex en pappkartong är knappast problemet, utan kolla
enhetshanteraren och energi alternativ samt kolla i loggen kanske står vad som orsakar det?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Du har fått mycket goda tips ovan, men något värt att kolla på är också en eventuell bios uppdatering, har du provat det?

Permalänk
Medlem

@enzity
Har har redan skrivit han har senaste bios i första posten.

@WoeN
Asså Om du har ingen multimeter föratt felsöka nätaggregatet då kan du testa att låna av någon en annat nätaggregat och prova reda ut om det är nätaggregat problem.

Sammanfattning:
Antingen är det Moderkortet eller Nätaggregatet som strular. Eller något har blivit skadat av kortslutning.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar men tyvärr hjälpte inget. Asus support kom fram till att kortet ska in på garantin. Jag fick det utbytt hos min återförsäljare och nu fungerar datorn som den ska.

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem på Asus P8z77-i. Datorn har startat om av sig självt och man fick felmeddelande om strömspikar eller liknande.
Ändrat inställningen i bios: Monitor > Anti Surge Support > DISABLED
Har inte haft en enda omstart sen dess..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoeN:

Tack för alla svar men tyvärr hjälpte inget. Asus support kom fram till att kortet ska in på garantin. Jag fick det utbytt hos min återförsäljare och nu fungerar datorn som den ska.

Då borde väl ändå jag få Watch_Dogs koden!

Visa signatur

Starkt är vackert
Vackert är starkt