Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2002

Moderkortsdjungeln!

Har varit utan stationär några år, men nu är det dags igen!

Har lyckats få koll på de flesta delarna men helt vilse när det gäller moderkort..

Vad får man mer för ett kort som kostar ca 1200:- jämfört med ett som kostar 600:-?

t.ex
https://www.komplett.se/msi-b85m-e45-socket-1150/794115

https://www.komplett.se/asus-z97-a-socket-1150/814897

Ska köra med en i5-4670k och ett GTX 760

Vad talar för att välja ett dyrare moderkort än det MSI som jag nämnde här?
(ska inte överklocka)

Kan passa på och fråga om minneshastighet också. Vad talar för att ha snabbare minne än 1600mhz?

tackar på förhand!
/johan

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Kort så är skillnaden att man kan överklocka med Asus-kortet. Det kan man med vissa B85-kort också, men ofta har de klen strömmatning till processorn och andra begränsningar som gör att det är svårt.

Sedan finns det en räcka andra skillnader också. Stöd för CF och SLI på Asus kortet, något bättre ljudchip, bättre nätverkskort för att nämna några.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Är väl bättre komponenter i "z" serierna.
MILITARY CLASS 4 eller vad MSI kallar sina

Asus Z87-A /Z97A är ett populärt moderkort i mellansegmentet
Kostar runt 1100kr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2002

okej.. så jag som "vanlig" användare som inte ska klocka och bara köra ett grafikkort
klarar mig bra med ett billigare? Och man kan köra micro kort i ett midi ATX? (med risk för dum fråga)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Du kommer klara dig fint om du inte siktar på att köra crossfire eller sli.

Det är som sagt fler funktioner och i ytterst liten grad, bättre komponenter. Detta är inget som påverkar prestandan nämnvärt, möjligtvis om du benchmarkar, men inte "normalt"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av backeby:

Du kommer klara dig fint om du inte siktar på att köra crossfire eller sli.

Det är som sagt fler funktioner och i ytterst liten grad, bättre komponenter. Detta är inget som påverkar prestandan nämnvärt, möjligtvis om du benchmarkar, men inte "normalt"

Fast om han istället för att välja z97 och en simpel OC till åtminstone 4,5-4,6GHz skulle följa ditt råd så begränsas hans överklockningsmöjligheter rejält och det högsta han kan få är 3.8GHz turbo. 25% extra prestanda märker man av vid fler tillfällen än vid benchmark.

Skrivet av Jo0oHaN:

okej.. så jag som "vanlig" användare som inte ska klocka och bara köra ett grafikkort
klarar mig bra med ett billigare? Och man kan köra micro kort i ett midi ATX? (med risk för dum fråga)

Om chassit har stöd för det.

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz