Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2006

Kylplatta eller liknande till bärbar

Har en bärbar dator (Thor speldator) och när jag spelar spel går fläkten oftast på max känns det som.

Tänkte om det finns någon slags kylplatta, något underlägg eller liknande som är effektivt. Hur bra är sådant egentligen om det finns?

Eller något som kanske dämpar ljudnivån istället.

Tips?

[ Asus P7P55D PRO ][ Intel Core i5 750 ][ Noctua NH-D14 ][ PowerColor Radeon HD5850 PCS+1GB ][ Corsair 4GB (2x2GB) 1600MHz XMS3 ][ Corsair HX 650W 80+ (modulärt) ][ Fractal Design Define R2 ][ 4x120mm Fractal Design Silent Series ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Ext13:

Har en bärbar dator (Thor speldator) och när jag spelar spel går fläkten oftast på max känns det som.

Tänkte om det finns någon slags kylplatta, något underlägg eller liknande som är effektivt. Hur bra är sådant egentligen om det finns?

Eller något som kanske dämpar ljudnivån istället.

Tips?

En platta ger några grader svalare.

Men om du inte blåst rent från damm i burken så tycker jag du borde göra det, komprimerad luft och en liten pensel. Ett vanligt problem på bärbara, damm som kleggar igen ett redan undermåligt kylningssystem. Sen om det går så kan det vara en ide att optimera fläktarna till en aggressivare kurva om det är möjligt. Finns inget värre än fläktar som throttlar upp och ner stup i kvarten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av fulbygge:

En platta ger några grader svalare.

Men om du inte blåst rent från damm i burken så tycker jag du borde göra det, komprimerad luft och en liten pensel. Ett vanligt problem på bärbara, damm som kleggar igen ett redan undermåligt kylningssystem. Sen om det går så kan det vara en ide att optimera fläktarna till en aggressivare kurva om det är möjligt. Finns inget värre än fläktar som throttlar upp och ner stup i kvarten.

Hur rengör man rent praktiskt en bärbar dator då?

Stationära har jag lekt en del med förr osv men aldrig bärbar.

[ Asus P7P55D PRO ][ Intel Core i5 750 ][ Noctua NH-D14 ][ PowerColor Radeon HD5850 PCS+1GB ][ Corsair 4GB (2x2GB) 1600MHz XMS3 ][ Corsair HX 650W 80+ (modulärt) ][ Fractal Design Define R2 ][ 4x120mm Fractal Design Silent Series ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland (Finland)
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Ext13:

1: Vänd upp och ned på laptoppen
2: Skruva upp bakstycket
3: Tag en penna och stick försiktigt den trubbiga ändan mellan bladen i CPU-fläkten
4: Använd komprimerad luft på burk och blås bort damm från komponenter och metallfilter
5: Skruva tillbaka allt

Done

Define R4 Black | Asus P8Z77-V | Intel i5 3570K | Samsung 850 PRO 256GB
WD Caviar Black 500GB | Gigabyte GTX 980 ti | Corsair Vengeance LP 16GB
Newton R2 800w | Silent Wings 2 140mm | Silent Series R3 140mm | Windows 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Ext13:

Tag ur batteriet innan du börjar.