Permalänk

Hoppas du löser dina problem! En sak du kan fundera på är att vända uppochner på nätaggregatet om det finns ett fläkgaller där under i chassit. Inte fel att den får friskluft..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Ah fint med tips! Så jag behöver 2 stycken sådana Noctua fläktar som du länkade och en 4 pin splitter. Lust att länka till en 4 pin splitter som blir kompatibel med det jag har så att jag inte köper fel?

EDIT: Fasen, ser att den du länkade inte var i lager. Är detta samma / funkar den lika bra? https://www.komplett.se/noctua-nf-f12-ippc-2000-pwm-120mm-flk... I så fall är det 2 stycken sådanna plus en.. https://www.komplett.se/noctua-na-syc1-sleeved-y-cable/816899 .. sån typ jag behöver?

https://www.inet.se/produkt/5322111/corsair-air-series-sp120-... funkar nästan lika bra, fast du får 2st för samma pris som en Noctua! Du kan köpa Performance modellen, men jag tror inte de blir så mycket tystare.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Haha fast vänta.. är inte de fläktarna jag länkade 3 pin? Är det inte 4 jag vill åt? Typ dessa: https://www.komplett.se/noctua-nf-f12-ippc-3000-pwm-120mm-flk... ?

EDIT:

Ja precis, såg det med! Fungerar alternativet jag föreslog med sladden och det jag har för övrigt?

Ja dom fungerar med sladden och övrigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av baldhead:

Ja dom fungerar med sladden och övrigt

Skickades från m.sweclockers.com

Lysande! Då tackar jag samtliga för hjälp med input tips och idéer! Återkommer kanske (antagligen) om en dag eller två när jag har fläktarna och sladden men inte förmår sätta ihop grejorna på korrekt sätt höhö!

EDIT: Den sabla sladden jag tänkte mig var ju inte heller på lager, kan jag köra med den splittern som föreslogs innan http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164649-akasa_... ? Vad är skillnaden gentemot den jag tänkte mig för en kvart sedan? Kommer fläktarna med några slags sladdar eller är detta något jag måste införskaffa för att det ska nå fram till splittern som ska till moderkortskontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldhead:

Fläktarna du länkar till är 3-pin du ska alltså ha 4-pin fläktar. Splittern fungerar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Maggiepoo:

Haha fast vänta.. är inte de fläktarna jag länkade 3 pin? Är det inte 4 jag vill åt? Typ dessa: https://www.komplett.se/noctua-nf-f12-ippc-3000-pwm-120mm-flk... ?

EDIT:

Ja precis, såg det med! Fungerar alternativet jag föreslog med sladden och det jag har för övrigt?

Komplett har skrivit fel. De fläktar du länka först är inte PWM. Jag läste enbart PWM biten. PWM fläktar är annars alltid 4-pin.
Den du lista nu är 3000rpm. Är nog lite för högt för dina behov
Kör med 2000 rpm fläktar istället
https://www.komplett.se/noctua-nf-f12-ippc-2000-pwm-120mm-flk...

EDIT: Å ena sidan så kan du lika väl ta 3000rpm fläkten. En av de stora fördelarna med PWM är att man får högre kontroll över hastigheten. Och kan i regel dra ner hastigheten mycket lägre. Beror lite på moderkortets fläktstyr programvara.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Lysande! Då tackar jag samtliga för hjälp med input tips och idéer! Återkommer kanske (antagligen) om en dag eller två när jag har fläktarna och sladden men inte förmår sätta ihop grejorna på korrekt sätt höhö!

EDIT: Den sabla sladden jag tänkte mig var ju inte heller på lager, kan jag köra med den splittern som föreslogs innan http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164649-akasa_... ? Vad är skillnaden gentemot den jag tänkte mig för en kvart sedan? Kommer fläktarna med några slags sladdar eller är detta något jag måste införskaffa för att det ska nå fram till splittern som ska till moderkortskontakten?

Ingen direkt skillnad. Förutom att Noctua gillar ta extra betalt för märket

Alla kablar du behöver kommer med fläktarna. Är mest bara adaptern du behöver, för att kunna koppla båda fläktar i CPU_FAN med moderkort styrning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

https://www.inet.se/produkt/5322111/corsair-air-series-sp120-... funkar nästan lika bra, fast du får 2st för samma pris som en Noctua! Du kan köpa Performance modellen, men jag tror inte de blir så mycket tystare.

Dessa är tyvärr inte PWM. Och går inte styra via moderkortets CPU fan port. Plus att de är sämre än Noctua fläktarna. I både statiskt tryck och ljud volym. Annars rätt prisvärda.

EDIT: Finns PWM varianter iofs https://www.inet.se/produkt/5322329/corsair-air-series-sp120-... Personligen föredrar jag Noctua

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Har läst runt lite och tycker att för många för att det ska vara en slump verkar uppskatta Noctuas fläktar. Betalar hellre lite mer och får något som är aningen tystare så slog till med två stycken av de 3000 RPM jag länkade. Drar väl och köper en sån splitter från Webhallen så ska vi se om jag har allt jag behöver för att lyckas få ihop detta projekt. Är dock nyfiken på vad "low noise adapter" som jag ser lite här och var betyder? Kan sladden ens påverka ljudnivån eller är detta bara nån slags marknadsföringsgrej (lite som att gamingprylar alltid heter saker i stil med hyperüberhaxor1337tjofaderittan)?

Permalänk
Skrivet av Maggiepoo:

Har läst runt lite och tycker att för många för att det ska vara en slump verkar uppskatta Noctuas fläktar. Betalar hellre lite mer och får något som är aningen tystare så slog till med två stycken av de 3000 RPM jag länkade. Drar väl och köper en sån splitter från Webhallen så ska vi se om jag har allt jag behöver för att lyckas få ihop detta projekt. Är dock nyfiken på vad "low noise adapter" som jag ser lite här och var betyder? Kan sladden ens påverka ljudnivån eller är detta bara nån slags marknadsföringsgrej (lite som att gamingprylar alltid heter saker i stil med hyperüberhaxor1337tjofaderittan)?

För en gångs skull gör sladdarna vad de säger. De sänker helt enkelt det högsta varvtalet på fläkten, med motstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Har läst runt lite och tycker att för många för att det ska vara en slump verkar uppskatta Noctuas fläktar. Betalar hellre lite mer och får något som är aningen tystare så slog till med två stycken av de 3000 RPM jag länkade. Drar väl och köper en sån splitter från Webhallen så ska vi se om jag har allt jag behöver för att lyckas få ihop detta projekt. Är dock nyfiken på vad "low noise adapter" som jag ser lite här och var betyder? Kan sladden ens påverka ljudnivån eller är detta bara nån slags marknadsföringsgrej (lite som att gamingprylar alltid heter saker i stil med hyperüberhaxor1337tjofaderittan)?

"low noise adaptern" Är bara en liten resistor. Ska inte behövas om det styrs via PWM.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

"low noise adaptern" Är bara en liten resistor. Ska inte behövas om det styrs via PWM.

Det beror på hur tyst man vill ha det, jag använder Noctuas motstånd till PWM-fläktar, så kan de stanna när burken inte jobbar.

Permalänk
Medlem

Jag kan lika gärna passa på att fråga här.

Är det normalt att CPU fläkten ska snurra i 3520 RPM i 43 grader idle?
Står även att Chassis fläkt/fläktar? snurrar i 1163 RPM.

Visas från Fan1 till Fan5 men endast Fan1 och 2 visas varav Fan1 är CPU fläkt och Fan2 är Chassifläkt.

Detta då i SpeedFan.

Kan jag sänka fläkthastigheten eller tar det skada på processorn/övriga komponenter? i och med att tempen redan är hög och går upp mot 70 grader vid spelade :S

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Det beror på hur tyst man vill ha det, jag använder Noctuas motstånd till PWM-fläktar, så kan de stanna när burken inte jobbar.

Allt adapter gör är sänker max fläkthastighet på fläkten. Om du vill att fläkten inte ska gå över 1500 rpm t.ex så kan du bara ställa in fläkt kurvan så pass att den bara hamnar på 1500 vid full load.

Dock beror det helt på hur flexibelt MSIs mjukvara är. Är programmet bökigt i att justera fläktkurvan, så kan i det fallet adaptern vara mer användbar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Jag kan lika gärna passa på att fråga här.

Är det normalt att CPU fläkten ska snurra i 3520 RPM i 43 grader idle?
Står även att Chassis fläkt/fläktar? snurrar i 1163 RPM.

Visas från Fan1 till Fan5 men endast Fan1 och 2 visas varav Fan1 är CPU fläkt och Fan2 är Chassifläkt.

Detta då i SpeedFan.

Kan jag sänka fläkthastigheten eller tar det skada på processorn/övriga komponenter? i och med att tempen redan är hög och går upp mot 70 grader vid spelade :S

Varvtalet är helt beroende av just den fläktens egenskaper. Om du tycker att det låter för mycket i idle, testa sätt upp börvärdet lite för att se om det blir en tillfredsställande ljudsänkning. Temperaturen i arbete påverkas inte av att du höjer idle temperaturen, däremot kan jag inget om "extra-slitage" vid högre temperaturer. Glöm inte bort att tömma CPU-kylflänsen (och andra ställen) från damm någon gång ibland. Det brukar få ned varvtalet.

Visa signatur

MSI 845 Ultra (MS-6398) - P4 2GHz

Permalänk

Sådär, nu har jag 2x 3000rpm fläkten och 1x splitter sladden från webhallen. Redan sådär efter jag packat upp grejerna stöter jag på problem (oväntat? ). På splittersladden som är 2 hanar till 1 hona så finns det bara 3 pins på ena hanen. Hur kommer detta si och till vilken fläkt kopplar jag den med bara 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Sådär, nu har jag 2x 3000rpm fläkten och 1x splitter sladden från webhallen. Redan sådär efter jag packat upp grejerna stöter jag på problem (oväntat? ). På splittersladden som är 2 hanar till 1 hona så finns det bara 3 pins på ena hanen. Hur kommer detta si och till vilken fläkt kopplar jag den med bara 3?

Den skall se ut så, det har något med hur sladdarna fungerar att göra. Min Akasa splitter ser likadan ut och jag läste att den styr den andra fläkten utifrån hur fort den flrsta snurrar, så att båda går på samma hastighet. Det spelar ingen roll vilken fläkt som sitter i vilken, eftersom båda kommer snurra lika fort.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Den skall se ut så, det har något med hur sladdarna fungerar att göra. Min Akasa splitter ser likadan ut och jag läste att den styr den andra fläkten utifrån hur fort den flrsta snurrar, så att båda går på samma hastighet. Det spelar ingen roll vilken fläkt som sitter i vilken, eftersom båda kommer snurra lika fort.

Tackar för snabbt svar! Jag monterar och återkommer med resultat.

Permalänk

Installerat och klart. Lite smått otroligt resultat.. Från att ha kört de gamla fläktarna i 2000 rpm med 35 grader i idle och fortfarande hört ett fasligt buller med hörlurar på som reducerar ljudet med cirka 18db.. till de nya fläktarna som går i cirka 1200 rpm utan att jag ens ställt in något än så länge, pendlar mellan 18 och 19 grader i idle och hör dom inte ens om jag sitter helt tyst utan hörlurar på med sidopanelen till datorn borttagen. Börjar kännas som mitt livs bästa inköp?

Är det något jag borde tänka på när jag nu ska ställa in dessa typ.. optimalt varvtal, temp etc? Vad man ska ligga på i idle och full load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Installerat och klart. Lite smått otroligt resultat.. Från att ha kört de gamla fläktarna i 2000 rpm med 35 grader i idle och fortfarande hört ett fasligt buller med hörlurar på som reducerar ljudet med cirka 18db.. till de nya fläktarna som går i cirka 1200 rpm utan att jag ens ställt in något än så länge, pendlar mellan 18 och 19 grader i idle och hör dom inte ens om jag sitter helt tyst utan hörlurar på med sidopanelen till datorn borttagen. Börjar kännas som mitt livs bästa inköp?

Är det något jag borde tänka på när jag nu ska ställa in dessa typ.. optimalt varvtal, temp etc? Vad man ska ligga på i idle och full load?

Trevligt

Du behöver nog inte pilla något med dem alls, de bör vara så effektiva att de inte varvar upp särskilt mycket. Testa i full load och se hur det blir, är nyfiken

Det du kan göra är att ställa in fläktprofil i BIOS på Silent eller Standard (beroende på ditt BIOS), men jag tror inte det behövs.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Sådär, nu har jag 2x 3000rpm fläkten och 1x splitter sladden från webhallen. Redan sådär efter jag packat upp grejerna stöter jag på problem (oväntat? ). På splittersladden som är 2 hanar till 1 hona så finns det bara 3 pins på ena hanen. Hur kommer detta si och till vilken fläkt kopplar jag den med bara 3?

Den antagligen för den bara behöver läsa av varvtalet från en av fläktarna. Och den pinen som saknas är förmodligen för varvtals avläsningen.

EDIT: Tog en titt på webhallens bild. Och det är varvtals pinen som saknas i ena fläkten kontakten.

Skrivet av Maggiepoo:

Installerat och klart. Lite smått otroligt resultat.. Från att ha kört de gamla fläktarna i 2000 rpm med 35 grader i idle och fortfarande hört ett fasligt buller med hörlurar på som reducerar ljudet med cirka 18db.. till de nya fläktarna som går i cirka 1200 rpm utan att jag ens ställt in något än så länge, pendlar mellan 18 och 19 grader i idle och hör dom inte ens om jag sitter helt tyst utan hörlurar på med sidopanelen till datorn borttagen. Börjar kännas som mitt livs bästa inköp?

Är det något jag borde tänka på när jag nu ska ställa in dessa typ.. optimalt varvtal, temp etc? Vad man ska ligga på i idle och full load?

Själv håller jag mina runt 6-800 rpm när den idlar, och ställer in så den drar upp sig till 1200-1500 rpm när den arbetar. Du får som sagt sätta igång den i lite arbete för att lista ur vad load tempen ligger på. Vilket du anser bästa idle rpm beror mest på hur mycket bakgrunds ljud restrerande fläktar och hårddiskar skapar.

I BIOS så brukar man normalt bara kunna ställa in fläkt profiler. Men du kan kanske ställa min mer exaktare fläkt kurvor med MSIs egna styr program.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Trevligt

Du behöver nog inte pilla något med dem alls, de bör vara så effektiva att de inte varvar upp särskilt mycket. Testa i full load och se hur det blir, är nyfiken

Det du kan göra är att ställa in fläktprofil i BIOS på Silent eller Standard (beroende på ditt BIOS), men jag tror inte det behövs.

Bestämde mig för att testa like olika inställningar när jag ändå höll på efter att ha läst ParasiteX inlägg om att hen hade 6-800 rpm i idle. Valde lite olika men slutade på någon inställning som gav ett varvtal på 480 rpm med en temp på 24-25 C i idle. Körde sedan 100% på cpu'n i cirka 1 timma (vet inte hur länge man ska köra 100% load for att det ska gälla? ) och då varvade den upp till 1100-1200 rpm med en temp på 49-50 C. Om man ska beskriva skillnaden i ljud utan att använda db så var det väl 480 = svårt att avgöra om datorn ens var på, medans 1000-1200 = mycket svagt surr utan att vara allt för störigt, försvann dessutom helt när hörlurarna åkte på. Låter väl en tredjedel så mycket i full load nu som det gjorde i idle förut. Hade ingen aning om att det kunde bli så pass bra och är såklart fruktansvärt nöjd!

Passar på att återigen tacka alla för deras tips och input nu när det är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Bestämde mig för att testa like olika inställningar när jag ändå höll på efter att ha läst ParasiteX inlägg om att hen hade 6-800 rpm i idle. Valde lite olika men slutade på någon inställning som gav ett varvtal på 480 rpm med en temp på 24-25 C i idle. Körde sedan 100% på cpu'n i cirka 1 timma (vet inte hur länge man ska köra 100% load for att det ska gälla? ) och då varvade den upp till 1100-1200 rpm med en temp på 49-50 C. Om man ska beskriva skillnaden i ljud utan att använda db så var det väl 480 = svårt att avgöra om datorn ens var på, medans 1000-1200 = mycket svagt surr utan att vara allt för störigt, försvann dessutom helt när hörlurarna åkte på. Låter väl en tredjedel så mycket i full load nu som det gjorde i idle förut. Hade ingen aning om att det kunde bli så pass bra och är såklart fruktansvärt nöjd!

Passar på att återigen tacka alla för deras tips och input nu när det är klart.

Grattis! Jag ska väl köpa lite bättre/tystare fläktar jag med när ekonomin tillåter... Har en icke-PWM Arctic Cooling F12 som utsug och den surrar en del, under full load går alla fläktar igång och det låter en del. Mätte med dB-mätare på plattan när den stod på datorn och landade på 49-50dB. Har jag lurar på mig så hörs den inte mycket dock.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2