Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg änna
Registrerad
Jan 2014

F.lux VS Gamingglasögon

Tjena undrar bara om det verkligen värt att köpa gamingglasögon istället för f.lux. Nu har jag aldrig testat dessa glasögon men dem har väl samma effekt? dvs fåpr bort den jobbiga blåa ljuset.

Vad tycker ni?

För er som inte vet vad f.lux är här är deras hemsida https://justgetflux.com/

Vet dock inte om det är rätt kategori, valde denna för att programvaran har med bild at göra

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011

Om det enda du vill är att ha bort den blåaktiga bilden som de flesta skärmar har i standardinställningen så tycker jag det enklaste är att byta bildinställning på skärmen till förslagsvis "Bio", "Film", eller någon inställning med liknande namn. Alternativt byta färgtemperatur till en varmare temperatur.

Blir du ansträngd i ögonen är nästan alltid felet att man har för hög ljusstyrka på skärmen. I standardinställningarna lyser oftast skärmar alldeles för starkt för i princip alla lokaler, förutom just el-ladornas visningslokaler/ljusterapi-rum. Har min skärm på 27/100 på ljusstyrkan som jämförelse.

Skulle det fortfarande vara ansträngande att sitta vid skärmen så skulle jag nog prova f.lux och i absolut sista hand ett par glasögon.

Lös problemet från grunden istället för att kompensera ett fel med ett annat fel.

"The more you learn, the more you realize how little you know."