Permalänk
Medlem

Så nu har jag mätt tempen i själva caset och vid idle så liger tempen på typ 1 C över rumstemperaturen och vid full load så ligger tempen i caset på ca 35 C. Det borde väl betyda att ventileringen är hyfsat bra eller?

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Medlem

Sådär nu är problemet fixat
Återlämnade 212 evon och köpte Hyper 421s för 1kr mer *facepalm*
Samtidigt så köpte jag en extra fläkt från collermaster för att köra push and pull.
Nu efter prime 95 i 30 min så maxar processorn 60 C

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsson98:

Sådär nu är problemet fixat
Återlämnade 212 evon och köpte Hyper 421s för 1kr mer *facepalm*
Samtidigt så köpte jag en extra fläkt från collermaster för att köra push and pull.
Nu efter prime 95 i 30 min så maxar processorn 60 C

Bra att det löste dig, men ändå märkligt att temperaturerna är så höga. Kan du köra igång CPU-z och Core Temp samtidigt som prime95 "small FFT" och se vad spänningen (volt) och temperaturen landar? Borde inte bli 60C oklockad om inte Auto vCore skickar upp spänningen för högt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Bra att det löste dig, men ändå märkligt att temperaturerna är så höga. Kan du köra igång CPU-z och Core Temp samtidigt som prime95 "small FFT" och se vad spänningen (volt) och temperaturen landar? Borde inte bli 60C oklockad om inte Auto vCore skickar upp spänningen för högt.

Är inne på bannorna att överklocka till 4.2 Ghz så tittade på lite tutorials och såg att många rekommenderade ca 1,050v som start volt. Gick in i bios och såg att vcore stod på ca 1,1v (auto). Körde cpu-z med aida64 benchmak och vcore landade på 1,140v är inte detta väldigt högt för en oklockad 4670k? Kan detta vara anledningen till mina höga temps?

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

https://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Jämförelse hur pastan sprider sig med olika applicerings metoder. Att sprida ut den verkar inte vara att rekommendera, pga luftbubblor.

kommer aldrig använda nått annat än metal-metoden från och med nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsson98:

Är inne på bannorna att överklocka till 4.2 Ghz så tittade på lite tutorials och såg att många rekommenderade ca 1,050v som start volt. Gick in i bios och såg att vcore stod på ca 1,1v (auto). Körde cpu-z med aida64 benchmak och vcore landade på 1,140v är inte detta väldigt högt för en oklockad 4670k? Kan detta vara anledningen till mina höga temps?

Osäker på exakt vad som är normalt, men det låter inte så hemskt mycket. Min 2550K ligger på strax under 1V som lägst i idle, men jag kommer inte ihåg vad den landade på oklockad tyvärr. Du kan ställa en manuell spänning som är något lägre om du vill testa, men om du ändå ska överklocka så behöver du inte det. Testa sätt 1.1V och klocka gradvis 200MHz i taget så tror jag du klarar 4.2V, de flesta klarar det på låg spänning. När du sett om det fungerar så är det bara att prova att sänka lite i taget tills det blir instabilt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

kommer aldrig använda nått annat än metal-metoden från och med nu!

Gissar att du inte ens kollat på videon du själv länkar om du säger att du aldrig kommer använda något annat än metal-metoden?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Gissar att du inte ens kollat på videon du själv länkar om du säger att du aldrig kommer använda något annat än metal-metoden?

Tror han var sarkastisk.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Jag provade att sänka Vcore till 1,050 istället för 1,100 systemet var stabilt och maxtempen vid 100% load var ca 55 C
Dock så lade jag märke till att Vcore inte sjönk när datorn var i idle som den gjort innan. Är det möjligt att ställa in så att den gör det även när man själv har ställt in vcore. Bild på mitt BIOS: Bild. Jag kunde sätta vcore på Auto, Normal eller vilket tal jag ville.

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsson98:

Jag provade att sänka Vcore till 1,050 istället för 1,100 systemet var stabilt och maxtempen vid 100% load var ca 55 C
Dock så lade jag märke till att Vcore inte sjönk när datorn var i idle som den gjort innan. Är det möjligt att ställa in så att den gör det även när man själv har ställt in vcore. Bild på mitt BIOS: Bild. Jag kunde sätta vcore på Auto, Normal eller vilket tal jag ville.

Går det att sätta vcore offset till -0.050? Det borde väl göra ungefär samma sak, men gör att du inte låser vcoren?
Risken är möjligen att den blir ostabil i idle istället, då väl offset slår i alla arbetslägen tror jag.
(jag har inte koll på hur gigabyte implementerat offset)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Går det att sätta vcore offset till -0.050? Det borde väl göra ungefär samma sak, men gör att du inte låser vcoren?
Risken är möjligen att den blir ostabil i idle istället, då väl offset slår i alla arbetslägen tror jag.
(jag har inte koll på hur gigabyte implementerat offset)

Ja det går att ställa in vcore offset men det är typ sista alternativet... Är det så för alla som överklockar att vcore alltid är fast när man har ställt in den själv?

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Gissar att du inte ens kollat på videon du själv länkar om du säger att du aldrig kommer använda något annat än metal-metoden?

Vaknat på fel sida? Det gav ju samma resultat som att bara lägga en klick i mitten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Vaknat på fel sida? Det gav ju samma resultat som att bara lägga en klick i mitten.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vi hålla oss till ämnet?

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsson98:

Ja det går att ställa in vcore offset men det är typ sista alternativet... Är det så för alla som överklockar att vcore alltid är fast när man har ställt in den själv?

Vet inte exakt hur offset fungerar, men jag tror att det har något med att göra hur mycket man vill att den går upp eller ner vid belastning. Jag kan inte ändra offset på mitt moderkort (tror jag, kommer inte ihåg exakt hur det ser ut), men mina värden pendlar. Om datorn idlar så sjunker vCore till strax under 1V, men det har med strömsparfunktioner att göra. Jag tror helt ärligt inte att du kan komma mycket lägre än 1.050, möjigtvis någonstans strax under 1V i idle. Dock spelar det ingen stärre roll eftersom den inte utvecklar någom värme i idle.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Avstängd

Om du har på samtliga energisparande funktioner i Bios så sjunker vcore beroende på belastning, dock visar inte samtliga program detta, Aida64 extreme samt core temp visar pendlande.

Dvs, använd manuell, sätt den till vad du nu önskar, ex 1,050v och därefter tillämpa samtliga spar.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com