bästa metoden att sätta på kylarpasta på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

bästa metoden att sätta på kylarpasta på?

Vilken är det bästa sättet att sätta på kylarpastan på sin cpu? ska man sprida ut det eller bara lägga det som en liten klick mitt på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Klicken brukar räcka

Skickades från m.sweclockers.com

CPU:Intel i5 4670k RAM:16gb Corsair 1333mhz(tagna från tidigare burk) GPU:XFX R9 290 DD MB: Asus z87A SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-U12P SE2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av laser lenart:

Vilken är det bästa sättet att sätta på kylarpastan på sin cpu? ska man sprida ut det eller bara lägga det som en liten klick mitt på?

Jag brukar dra en sträng på ena sidan, sedan dra med ett gammalt medlemskort eller dyl. för att sprida ett lagom tunt lager över hela ytan.

Edit: Artic Silver har en guide för olika intel processorer http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html#

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Sist jag gjorde det tog jag ett gammalt kreditkort och smetade, det ska ju vara tunt och jämt.

Tyckte det var mest logiskt, än en klick eller sträng. Kändes svårt att få det jämt då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009

Av vad jag läst ska en klick räcka. Om du smeter ut det innan du sätter på kylaren så kan det bildas luftbubblor som gör att kontakten mellan kylaren och CPU:n blir sämre.

MB: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K 4.6 GHz Kylare: Noctua NH-U14S GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: 16GB (4x4GB) Corsair Vengeance DDR3 SSD: Crucial MX100 512GB Lagring: WD Red 6TB PSU: Fractal Design Newton R3 600W Chassi: Fractal Design Define R4 (w/ 3x Silent Series R2 140mm)

Skärm: Asus ROG Swift PG279Q Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Mionix Naos 7000

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

För kylare med plan yta brukar klicken vara den bästa men för HDT-kylare brukar det vara bättre med strängar då klicken ibland inte räcker för att täcka de yttre heatpipsen ordentligt iom deras ojämna yta.

http://archive.benchmarkreviews.com/index.php?option=com_cont...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av CeeJaySWE:

Jag brukar dra en sträng på ena sidan, sedan dra med ett gammalt medlemskort eller dyl. för att sprida ett lagom tunt lager över hela ytan.

Edit: Artic Silver har en guide för olika intel processorer http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html#

Skrivet av Blofeld:

Sist jag gjorde det tog jag ett gammalt kreditkort och smetade, det ska ju vara tunt och jämt.

Tyckte det var mest logiskt, än en klick eller sträng. Kändes svårt att få det jämt då.

Nej, nej, nej och åter NEJ. Kan inte folk sluta sprida detta jämförelsevis urusla sätt någon gång?

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2009

Klicken! Har funkat kalas i årtionden.

Kylpasta ökar bara värmeledningen om den fyller gropar, inte om den lägger sig som ett lager mellan propp och kylare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Blofeld:

Grejen är väl inte att få en jämn yta utan att få så bra kontakt mellan kylare och processor, det bästa vore ju att få en direkt kontakt metall mot metall men efterssom varken processor eller kylare är helt jämna så bildas det luftfickor om man inte använder kylpasta, det är de luftfickorna man vill ha bort då de gör att värmeöverföringen blir sämre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2005

Som flera tidigare sagt, ABSOLUT INTE smeta ut med kreditkort eller dylikt. Sämre sätt finns inte, då kan du lika gärna strunta i kylpasta.

Jag har applicerat med Arctic Silvers vägledningar beroende på hur kärnorna är placerade på CPUn, i mitt fall "vertical line" alltså ligger kärnorna horisontellt bredvid varandra och då drar man en vertikal tunn linje med pasta över kärnornas placering och sätter dit kylaren och skruvar åt jämt. Då flyter pastan ut perfekt. Läs mer på arctic silvers hemsida

Annars skall klicken i mitten också vara ett mycket bra sätt.

MB: Asus Z170-A CPU: Intel Core i7 "Skylake" 6700K @ 4.60GHz/VCORE: 1.325V CPU-Cooler: Noctua NH-D14 Mem: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 2666MHz GFX: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB @ GPU: 1433MHz/Mem: 3855MHz PSU: Corsair AX 850W Disk1: Samsung 840 PRO 256GB Disk2: Samsung 840 EVO 500GB Case: FD Define R5 OS: Win 10 Pro Peripherals: Dell U2711/Corsair K70 Rapidfire RGB/Corsair Scimitar RGB/Kingston HyperX Cloud II/DXRacer Drifting