bästa metoden att sätta på kylarpasta på?

Permalänk

bästa metoden att sätta på kylarpasta på?

Vilken är det bästa sättet att sätta på kylarpastan på sin cpu? ska man sprida ut det eller bara lägga det som en liten klick mitt på?

Permalänk

Klicken brukar räcka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av laser lenart:

Vilken är det bästa sättet att sätta på kylarpastan på sin cpu? ska man sprida ut det eller bara lägga det som en liten klick mitt på?

Jag brukar dra en sträng på ena sidan, sedan dra med ett gammalt medlemskort eller dyl. för att sprida ett lagom tunt lager över hela ytan.

Edit: Artic Silver har en guide för olika intel processorer http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html#

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Sist jag gjorde det tog jag ett gammalt kreditkort och smetade, det ska ju vara tunt och jämt.

Tyckte det var mest logiskt, än en klick eller sträng. Kändes svårt att få det jämt då.

Permalänk
Medlem

Av vad jag läst ska en klick räcka. Om du smeter ut det innan du sätter på kylaren så kan det bildas luftbubblor som gör att kontakten mellan kylaren och CPU:n blir sämre.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

För kylare med plan yta brukar klicken vara den bästa men för HDT-kylare brukar det vara bättre med strängar då klicken ibland inte räcker för att täcka de yttre heatpipsen ordentligt iom deras ojämna yta.

http://archive.benchmarkreviews.com/index.php?option=com_cont...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

Jag brukar dra en sträng på ena sidan, sedan dra med ett gammalt medlemskort eller dyl. för att sprida ett lagom tunt lager över hela ytan.

Edit: Artic Silver har en guide för olika intel processorer http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html#

Skrivet av Blofeld:

Sist jag gjorde det tog jag ett gammalt kreditkort och smetade, det ska ju vara tunt och jämt.

Tyckte det var mest logiskt, än en klick eller sträng. Kändes svårt att få det jämt då.

Nej, nej, nej och åter NEJ. Kan inte folk sluta sprida detta jämförelsevis urusla sätt någon gång?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Klicken! Har funkat kalas i årtionden.

Kylpasta ökar bara värmeledningen om den fyller gropar, inte om den lägger sig som ett lager mellan propp och kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Sist jag gjorde det tog jag ett gammalt kreditkort och smetade, det ska ju vara tunt och jämt.

Tyckte det var mest logiskt, än en klick eller sträng. Kändes svårt att få det jämt då.

Grejen är väl inte att få en jämn yta utan att få så bra kontakt mellan kylare och processor, det bästa vore ju att få en direkt kontakt metall mot metall men efterssom varken processor eller kylare är helt jämna så bildas det luftfickor om man inte använder kylpasta, det är de luftfickorna man vill ha bort då de gör att värmeöverföringen blir sämre.

Permalänk
Medlem

Som flera tidigare sagt, ABSOLUT INTE smeta ut med kreditkort eller dylikt. Sämre sätt finns inte, då kan du lika gärna strunta i kylpasta.

Jag har applicerat med Arctic Silvers vägledningar beroende på hur kärnorna är placerade på CPUn, i mitt fall "vertical line" alltså ligger kärnorna horisontellt bredvid varandra och då drar man en vertikal tunn linje med pasta över kärnornas placering och sätter dit kylaren och skruvar åt jämt. Då flyter pastan ut perfekt. Läs mer på arctic silvers hemsida

Annars skall klicken i mitten också vara ett mycket bra sätt.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB