Nybörjarfråga: Gigabyte GA-H81M-DS2 och Intel i3-4130

Permalänk
Medlem

Nybörjarfråga: Gigabyte GA-H81M-DS2 och Intel i3-4130

Hej!

Var ett bra tag sedan jag byggde en dator och är inte helt klar över hur de "nya" processorerna med inbyggda grafikkort fungerar. Jag köpte moderkortet Gigabyte GA-H81M-DS2 med CPU i3-4130. Nu innan jag packat upp grejerna undrar jag om den inbyggda gpu:n intel 4400 (Som är integrerad med processorn) kommer fungera med detta moderkort? Antog att de borde vara så men vill dubbelkolla så jag kan byta moderkort om det inte har stöd för detta grafikkort. Såg att det bara fanns en d-sub utgång på moderkortet.

Tacksam för hjälp,
Flipp

Permalänk
Medlem

Ingen som vet? Lyckas inte hitta ngn info på nätet.

Permalänk
Medlem

Det ska funka.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

Det ska funka.

Ok. Någon fler som vet?
Min magkänsla säger att det inte kommer fungera. :-/ Märkligt att det inte finns någon DVI/HDMI utgång på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Det ska fungera men som du påpekade saknas DVI/HDMI/DP så du blir låst till att använda D-Sub med den interna grafiken då det inte finns något annat alternativ på kortet.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixs:

Det ska fungera men som du påpekade saknas DVI/HDMI/DP så du blir låst till att använda D-Sub med den interna grafiken då det inte finns något annat alternativ på kortet.

Så jag kan inte dra nytta v HD4400 alls? Eller kan jag dra nytta av det kortet men begränsas till d-sub? Har ett externt grafikkort jag skulle kunna installera som är sämre än 4400. Kan jag leda grafiken via 4400 till det kortets utgångar?

Permalänk
Medlem

Du kan använda HD4400 grafiken via D-Sub-kontakten på moderkortet. Du blir begränsad av D-sub på så vis att maxupplösning är 1920*1200 (samt att överföringen är analog). Du kommer heller inte kunna koppla in mer än en skärm mot den interna grafiken då du endast har en utgång på moderkortet.

Du kan inte använda HD4400 grafiken via ett externt grafikkorts utgångar.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaret!

Jag funderar på att byta moderkort och cpu till Gigabyte GA-F2A88XM-HD3 och en AMD A10 5800K 3.8GHZ. Det är ett barn som ska använda datorn till att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Ok tack för svaret!

Jag funderar på att byta moderkort och cpu till Gigabyte GA-F2A88XM-HD3 och en AMD A10 5800K 3.8GHZ. Det är ett barn som ska använda datorn till att spela.

Köp en GPU istället kostar ungefär lika mycket och kommer ge mycket bättre spelprestanda än A10 5800K + GA-F2A88XM-HD3

GTX 660 för 1349 kr

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/176573-asus_g...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Alla dagens 1150/1155 chipset fungerar med integrerad grafik (det var bara på 6 serien / SandyBridge som inte alla hade iGPU stöd). Men du har snålat lite på moderkortet och detta har därmed bara VGA utgång, ingen DP, DVI-D eller HDMI. Det är lite synd att du inte skaffade GA-H81M-HD3 istället som har dessa.

Ang. AMD alternativet är en del kraftigare på GPU men mycket sämre på CPU, speciellt enkeltrådat. Det betyder att om ni investerar i ett riktigt grafikkort i framtiden kommer CPUn att begränsa er.

Permalänk
Medlem

Köp till ett grafikkort för en 500-1000kr så har du en bra spelplattform, åtminstone bättre än vad en A10 5800K kommer prestera. Dessutom får du fler grafikutgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Alla dagens 1150/1155 chipset fungerar med integrerad grafik (det var bara på 6 serien / SandyBridge som inte alla hade iGPU stöd). Men du har snålat lite på moderkortet och detta har därmed bara VGA utgång, ingen DP, DVI-D eller HDMI. Det är lite synd att du inte skaffade GA-H81M-HD3 istället som har dessa.

Ang. AMD alternativet är en del kraftigare på GPU men mycket sämre på CPU, speciellt enkeltrådat. Det betyder att om ni investerar i ett riktigt grafikkort i framtiden kommer CPUn att begränsa er.

Dessvärre finns det inga datorhandlare i Umeå som har några andra intel mATX-bord hemma. Funderar på att behålla grejerna och testa och se om det räcker. Det är ett barn som ska ha datorn till att spela minecraft m.m. HD4400 med d-sub borde fungera tills vidare så får han komplettera med en bättre grafikkort om det behövs senare. Eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Tack för råden, jag bytte inte ut den mot AMD utan körde på GA-H81M-DS2 och Intel i3-4130. Allt fungerar utmärkt. hd4400 verkar vara tillräckligt bra för de spel som vi testat så avvaktar med externt grafikkort.