Plasthandskar när man installerar ny processor

Permalänk
Inaktiv

Plasthandskar när man installerar ny processor

Jag satt och funderade på vad som är det bästa sättet att installera en ny processor, och det är uppenbart och självklart att man aldrig ska vidröra pinsen eller ha annan kontakt med processorn, utan man tenderar endast att ha kontakt med kanterna på själva processorn, men anta att man skulle råka halka med greppet? Eller att man olyckligtvis var superladdad med statisk elektricitet på något sätt, skulle det hjälpa att använda såna där latexhandskar som vi har på sjukhuset för att förebygga statiska problem och eventuellt hudfett/hudflagor?

Håller på och bygger ihop en dator åt en vän i helgen, och vill att det ska bli så bra som möjligt.

Permalänk
Inaktiv

Använd ESD skyddade väntar när du pysslar med datorer om du känner för det!

Själv orkar jag inte bry mig om extra utrustning längre men försöker istället låta bli att röra vid känsliga komponenter och hantera hårdvaran varsamt.

Permalänk
Medlem

Plasthandskar skulle nog faktiskt kunna göra det värre då plast är ett material som lätt kan "lagra" statisk elektricitet. Kör på med vanligt ESD armband och håll bara i kanterna när du ska montera så går det nog fint.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

ESD-armband i chassit, eller bara pilla på chassit då och då, så borde det gå bra.

Permalänk
Medlem

Jorda dig själv/använd ESD-band så ska det vara lugnt med den statiska biten. Om du har så mycket hudfett/hudflagor att det riskerar fastna på cpun så bör du nog tvätta händerna innan, alternativt uppsöka läkare om det är extremt haha

Var försiktig bara så ska allt gå bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon154069:

Hehe, nu menade jag ju såklart "hudfett och hudflagor" ur ett mikroskopiskt perspektiv Vi som har kikat på hur våra fingertoppar ser ut i ett mikroskop vet ju att hur torra och tvättade händerna än är så kommer det upp hudfett hela tiden. Tror aldrig jag tvättar händerna så ofta som när jag måste vidröra komponenterna. Eller så är jag väl lite övernojig när jag håller på med sånt där antar jag...

Sätt dit grejorna och torka av med något spritaktigt (isopropanol), klart.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Hehe, nu menade jag ju såklart "hudfett och hudflagor" ur ett mikroskopiskt perspektiv Vi som har kikat på hur våra fingertoppar ser ut i ett mikroskop vet ju att hur torra och tvättade händerna än är så kommer det upp hudfett hela tiden. Tror aldrig jag tvättar händerna så ofta som när jag måste vidröra komponenterna. Eller så är jag väl lite övernojig när jag håller på med sånt där antar jag...

Du är inte "lite övernojig", du har problem ;). Har aldrig någonsin hört talas om någon som har haft problem med det där. Skulle också tro att det är omöjligt eftersom det som du sa är mikroskopiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Hehe, nu menade jag ju såklart "hudfett och hudflagor" ur ett mikroskopiskt perspektiv Vi som har kikat på hur våra fingertoppar ser ut i ett mikroskop vet ju att hur torra och tvättade händerna än är så kommer det upp hudfett hela tiden. Tror aldrig jag tvättar händerna så ofta som när jag måste vidröra komponenterna. Eller så är jag väl lite övernojig när jag håller på med sånt där antar jag...

Dersom du ville vaske dine hender alt for ofte (dvs fjerne det naturlige fett i huden), så vil du få tørr hud. Det kan i sin tur lede til at den elektrostatiske spenningen vil øke ettersom ladningen nå ikke kan jevne ut seg via den fuktighet som huden binder gjennom en kombinasjon av fett og vann i hud cellene, noe du bør ha hatt erfaring med dersom du tatt i kanten på et sykehusseng under vintertid og kanskje da fått føle en kraftig utladning i form av en ESD støt. Det beste er derfor å smørje inn hendene med hand krem og tørre av overfladiske krem på håndkle eller papir innen du begynner å arbeide med elektroniske komponenter.

Når det gjelder latex (=gummi basert) material, så bør en unngå slike ting ettersom det kan virke som isolator og dermed forverre elektrostatisk oppladning. Hele poenget med ESD armbånd er å utjevne forskjellen mellom deg, den komponent du arbeidet med og det du skal sette inn komponenten i. Isolerer du den elektroniske vandringen på noe punkt så vil du bygge opp en spenning der til slutt kan lede til en utladning der vil kunne skade en eller annen av komponenten som utladningen vil gå igjennom.

Altså naturlig fuktig i huden er nødvendig for å få ESD armbåndet til å virke som det skal. Passe med fukt i luften der du arbeider for redusere oppladning og for å redusere fritt svevende støv i rommet.