T-bord/touchpad slutar fungera ibland | Fujitsu ultrabook UH572

Permalänk
Medlem

T-bord/touchpad slutar fungera ibland | Fujitsu ultrabook UH572

Jag har ett extremt jobbigt problem som jag har försökt lösa själv på alla tänkbara/inte tänkbara sätt men inte lyckats med.

Hoppas nu att någon här kan komma med tips på vad jag kan prova härnäst

Printscreens finns i tråden.
Dator: Fujitsu Ultrabook UH572
Operativ: W8 (har provat W7 med exakt samma symtom)

Kan tilläggas att både tangentbord och touchpad HAR betett sig felfritt när datorn var ny - problemen har uppstått längs vägen utan någon till synes solklar anledning.

Tangentbordet gör lite skumma saker, tex:

Efter ombootning kan helt plötsligt siffrorna som ska vara en numpad aktiveras på tangentbordet. Ganska drygt då man ska logga in i windows och någon del av lösenordet ligger ovanför dessa tangenter. Genom att trycka på CAPS-LOCK eller "Num" två gånger (aktivera, avaktivera) så fungerar dessa tecken som vanligt - alltså det blir då bokstäver igen när man trycker och inte siffror.
(Alltså tangenterna 789, uio, jkl ...)

Vid enstaka fall slutar tangentbordet att fungera HELT, då får man lösa problemet genom att koppla in en usb-mus och ta fram ett virtuellt tangentbord.

Bild på tangentbordet:

Touchpaden fungerar ibland inte alls. En reboot kan avhjälpa problemet och den kan då "hoppa igång" igen, det verkar inte finnas någon logik i detta beteende?

Vad gäller mjukvara har jag installerat de senaste drivrutinerna för touchpaden som tillhandahålls av tillverkaren - detta verkar inte göra någon nämnvärd skillnad öht? Får för övrigt inte upp någonting som tyder på att en enda sak från Synaptics har installerats på datorn vid kontroll.

Såhär ser det ut när jag försöker nå touchpadens inställningar via hardware and sound > mouse
(När jag går in i inställningarna vill Synaptics avinstallera alla drivers då den klagar på ett fel någonstans)

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att touchpaden inte fungerat överhuvudtaget hela denna dag.

Har installera chipsetdrivers, touchpad drivers, synologys specifika drivers för just denna datormodell.

Tog loss tangentborden för att undersöka om det eventuellt fanns en kabel som satt glapp men det lilla som gick att skåda satt fast ordentligt.

Hur går jag tillväga för att felsöka touchpaden hårdvarumässigt?

Någon som kan komma på en gissning?

Permalänk
Medlem

*OBS! detta är ett problem jag haft över ett års tid, fick ingen respons sist jag skrev så jag bumpar denna tråd. Osäker på reglerna kring detta i just detta forum, om jag ska skapa en helt ny tråd istället let me know*

Jag har fortfarande ett extremt jobbigt problem som jag har försökt lösa själv på alla tänkbara/inte tänkbara sätt men inte lyckats med.

Hoppas nu att någon här kan komma med tips på vad jag kan prova härnäst

Printscreens finns i tråden.
Dator: Fujitsu Ultrabook UH572
Operativ: W10 (har provat W8 och W7 med exakt samma symtom)

Kan tilläggas att både tangentbord och touchpad HAR betett sig felfritt när datorn var ny - problemen har uppstått längs vägen utan någon till synes solklar anledning.

Tangentbordet gör lite skumma saker, tex:

Efter ombootning kan helt plötsligt siffrorna som ska vara en numpad aktiveras på tangentbordet. Ganska drygt då man ska logga in i windows och någon del av lösenordet finns bland dessa tangenter. Genom att trycka på CAPS-LOCK eller "Num" två gånger (aktivera, avaktivera) så fungerar dessa tecken som vanligt - alltså det blir då bokstäver igen när man trycker och inte siffror.
(Alltså tangenterna 789, uio, jkl ...)

Vid enstaka fall slutar tangentbordet att fungera HELT, då får man lösa problemet genom att koppla in en usb-mus och ta fram ett virtuellt tangentbord.

Bild på tangentbordet:

Touchpaden fungerar ibland inte alls. En reboot kan avhjälpa problemet och den kan då "hoppa igång" igen, det verkar inte finnas någon logik i detta beteende?

Vad gäller mjukvara har jag installerat de senaste drivrutinerna för touchpaden som tillhandahålls av tillverkaren - detta verkar inte göra någon nämnvärd skillnad öht? Får för övrigt inte upp någonting som tyder på att en enda sak från Synaptics har installerats på datorn vid kontroll.

Såhär ser det ut när jag försöker nå touchpadens inställningar via hardware and sound > mouse
(När jag går in i inställningarna vill Synaptics avinstallera alla drivers då den klagar på ett fel någonstans)

Har installera chipsetdrivers, touchpad drivers, synologys specifika drivers för just denna datormodell.

Tog loss tangentborden för att undersöka om det eventuellt fanns en kabel som satt glapp men det lilla som gick att skåda satt fast ordentligt.

Någon som har lite förslag på vad jag ska hitta på härnäst?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att tråden funnits i över ett år och ingen har svarat så tror jag nog att jag får leva med att touchpaden inte fungerar 😃