Permalänk
Medlem

4k Spelskärm. Tankar och funderingar

Har haft min hp W2228h alldeles för länge nu och tänker slå till på stort, 4K tammetusan!

Kandidat 1: https://www.komplett.se/samsung-28-4k-led-28d590d/810090
Kandidat 2: https://www.komplett.se/asus-28-4k-led-pb287q/815114

Jag har hittills plöjt igenom allt jag kan hitta på tuben om 4K och jag har varit lyckligt ovetandes om hur dåligt uppdaterad jag varit kring skärmar i allmänhet, nu försöker jag vara smart och tänka igenom mitt köp.

Dom flesta som testat 4K skärmarna säger att dom är fruktansvärt fina, dock finns en del nackdelar. Krävs mer eller mindre den bästa GPU:n på marknaden för att kunna få bra fps. Skärmarna är dyra och det finns ingen IPS-panel till rimligt pris än så länge och det är oklart om det ens kommer, alltså får man leva med en TN panel som har sämre färgåtergivning och kassare betraktningsvinkel. Många program är inte anpassade för 3840x2160 upplösning, texten blir liten så skalar man upp programmen (shift scroll +/-) så blir texten väldigt pixlad. Dom två skärmarna jag har länkat till har också 60Hz som högsta nivå.

Fördelarna med 4k tycker jag personligen väger upp nackdelarna. Man kan använda fler fönster samtidigt som dom flesta av oss redan gör tex. i form av flikar vid surfande. I spel så får man en oslagbar detaljrikedom som inte kan mäta sig med något annat just nu. I teorin så ska det också gå bra att spela i 1080p på 4K skärmen om man vill, då denna upplösning skalar med 4k. Ni har säkert också varit på diverse butiker och sneglat på 4K skärmar och sett hur brutalt snyggt det kan bli med 4K, det är det jag är ute efter.

Läser man kommentarerna på Youtube och forumen så pratas det ofta om hur onödigt 4K är då 120HZ 1440p skärmarna är mycket bättre. Jag tror dock att dom som skriver detta inte är helt opartiska och förmodligen spelar på 1440p själva och inte har råd med 4k, men vad vet jag..

Är det någon här som spelat på 4K eller går i samma tankar som jag? Skulle gärna få lite info om det är någon som testat 4K eller har något att tillföra i mitt val innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Medlem

Jag tänker också slå till på 4K blir nog en Samsung där, är ju dags man får användning för riktigt bra GK, känns lite ute med 1080p nu.

Permalänk
Avstängd

Vill du spela snabbt 1080P 120hz helt självklart.Vill du spela långsamt med snygg grafik.Ja du får välja själv.-)
Om jag själv får välja så blir det alltid 120hz- oavsett upplösning.
Och jag skrev fel ursäkta mig jag var trött:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klunken:

Jag tänker också slå till på 4K blir nog en Samsung där, är ju dags man får användning för riktigt bra GK, känns lite ute med 1080p nu.

Är helt inne på ditt spår också. Väldigt lockande med 4K onekligen..
Jag tycker Samsungen ser snyggare ut fast den har inget VESA-fäste, så lutar nog mera åt ASUS just nu. Värt att tillägga är att det är samma panel i båda skärmarna.

Skrivet av jonas1972:

Vill du spela snabbt 1080P 120hz helt självklart.Vill du spela långsamt med snygg grafik.Ja du får välja själv.-)
Om jag själv får välja så blir det aldrig 120hz- oavsett upplösning.

Väldigt svårt val. Jag har nu en 60Hz stenåldersskärm har jag förstått, så jag har ingen bra referenspunkt. Spelen flyter på bra idag och jag har inget att anmärka på. Kan inte tro annat än att jag blir nöjd med en 4K skärm fast jag har heller inte prövat 120Hz @ 1080/1440p. I-landsproblem...

Permalänk
Medlem

JAG hadde slopat 4k tills det gått å driva med en singel gpu på acceptabel fps ...nått som bara funkar med multi gpu idag.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

JAG hadde slopat 4k tills det gått å driva med en singel gpu på acceptabel fps ...nått som bara funkar med multi gpu idag.

Hört en del som tänker så också. Fast det går att köra BF4 på medium i 3840x2160 utan AA med acceptabel fps som ändå ser bätre ut än full AA + ultra på 1080p i och med 4 gånger högre pixeltäthet. Har inte testat själv men finns dom som säger så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bear89:

Hört en del som tänker så också. Fast det går att köra BF4 på medium i 3840x2160 utan AA med acceptabel fps som ändå ser bätre ut än full AA + ultra på 1080p i och med 4 gånger högre pixeltäthet. Har inte testat själv men finns dom som säger så.

Men då pratar vi nästan 10K också för ett kort och det är inte roligt.http://www.inet.se/produkt/5411090/asus-geforce-gtx-titan-bla...

Och nu visar jag inet för alla på sweclockers älskar dom:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Men då pratar vi nästan 10K också för ett kort och det är inte roligt.http://www.inet.se/produkt/5411090/asus-geforce-gtx-titan-bla...

Och nu visar jag inet för alla på sweclockers älskar dom:-)

Det vore inte helt fel men det kostar aningen för mkt.. Vet att en del kört på single 770, 780 eller 290X och det fungerar i mindre krävande spel.

Ingen som kört eller har en 4K skärn?