Google Nexus 9 med Tegra K1 i läckt datablad

Permalänk
Melding Plague

Google Nexus 9 med Tegra K1 i läckt datablad

HTC Volantis sägs vara den senaste medlemmen i familjen Nexus, som med aluminiumskal och påkostad hårdvara ser ut att bli en direkt utmanare till Ipad Air.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser inte alls ut som en ipad. Nädå, Inte ett dugg.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en unbox på denna!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

4:3...NEJ TACK!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en photoshop av Nexus 5, men hur som haver är det en snygg sådan.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, kan bli ett köp.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

JA TACK!! Hoppas den kommer med stylus som samsung note...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Ser ut som en photoshop av Nexus 5, men hur som haver är det en snygg sådan.

Tänkte precis samma sak! Ser lite ut som en uppblåst Nexus 5, men jäkligt snygg för att vara uppblåst

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av tEan:

4:3...NEJ TACK!

Det är ju den enda vettiga aspect ratio för en platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

4:3...NEJ TACK!

Jag är nog tvärtom. Föredrar 4:3 på mina plattor. Använder den bara till att surfa med. Om du tittar på film så förstår jag att annat format är att föredra, men för surfning är 4:3 perfekt för att få med hemsidor på ett bra sätt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Ser inte alls ut som en ipad. Nädå, Inte ett dugg.

Precis, Apple uppfann ju rundade hörn. Ingen kan ju komma på den idén själv. Andra attribut är givetvis inte intressanta heller.
Vad exakt tycker du att de ska ha annorlunda? Om Sony tar kantiga hörn så får HTC kanske ta spetsiga. Så kanske man ska undvika att ha skärmen centrerad och hålla sig borta från den väldigt unika färgen svart.

Permalänk
Medlem

Det var inte länge sen man läste att Nexus-märket skulle upphöra samt att Tegra skulle börja användas för andra saker än mobiler/tablets för den dåliga försäljningen, men nu dyker detta upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loupin4567:

Det är ju den enda vettiga aspect ratio för en platta.

för surfning ja, för film, nej
Själv har jag 2 plattor, en 4:3 och en 16:9 för just surf resp film

Permalänk
Medlem

Tegra? Visst.
Så länge man kan underklocka och undervolta skrutten ur det, så att man slipper att ha en "högpresterande surfplatta", vilket är mig helt meningslöst och en batteritjuv utan fördelar.
Jag har dubblat effektiv batteritid på min Nexus 4 genom att underklocka den till ~1100 från ~1500 och sänkt med 50 mV över alla frekvenser. Prestandaskillnad? Skoja inte, de finns (subjektivt) inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Det var inte länge sen man läste att Nexus-märket skulle upphöra samt att Tegra skulle börja användas för andra saker än mobiler/tablets för den dåliga försäljningen, men nu dyker detta upp?

Rykterna säger ju att det är först efter i år som det skulle upphöra. Så det är inte direkt konstigt..

Permalänk
Skrivet av WIRN:

för surfning ja, för film, nej
Själv har jag 2 plattor, en 4:3 och en 16:9 för just surf resp film

Finns det ens 16:9 plattor? Trodde alla Android plattor idag var 16:10. Vilket inte heller passar bra för film.

Permalänk
Avstängd

Men dom nya telefonerna som kommer nu har ju 3 GB RAM.
Så jag tycker dom kunde köra på mer än 2 GB också.
Speciellt nu då deras chip är ARM 64-bit som faktiskt kan hantera 4 GB och uppot, något som tidigare inte varit möjligt.

Permalänk
Medlem

Vart hittar ni sidor som ni tycker passar för 4:3? Helt idiotiskt. 16:9 eller 10 är bättre till allt spel/film/surf. För surf så kan man vända plattan på höjden istället för er som inte visste...

Visa signatur

mvh

Permalänk
Skrivet av xain:

Vart hittar ni sidor som ni tycker passar för 4:3? Helt idiotiskt. 16:9 eller 10 är bättre till allt spel/film/surf. För surf så kan man vända plattan på höjden istället för er som inte visste...

16:9 är helt enkelt skit, för allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loupin4567:

16:9 är helt enkelt skit, för allting.

Vilket format har filmerna du ser och hur ser sidorna ut du surfar till?

Visa signatur

mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xain:

Vilket format har filmerna du ser och hur ser sidorna ut du surfar till?

På filmfrågan svarar jag 21:9.
Och på sitefrågan svarar jag att det inte är aspect ratio som avgör utan totalbredden av pixlar. Antingen är siten av äldre typ och där räcker 1280 pixlar i bredd i stort sett alltid eller så används responsive web design vilket inte heller kräver någon specifik aspect ratio :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fast 64-bitars Denver dröjer väl ett tag, eller? Behöver man verkligen mer än 2 GB på en Android-platta av detta slaget, eller vill man att den ska vara framtidssäker. Tycker bara att 2 GB är bra med RAM för Android när 2 GB är uselt för Win 8-plattorna, speciellt då man vill ha 64-bitarsstöd. :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

På filmfrågan svarar jag 21:9.
Och på sitefrågan svarar jag att det inte är aspect ratio som avgör utan totalbredden av pixlar. Antingen är siten av äldre typ och där räcker 1280 pixlar i bredd i stort sett alltid eller så används responsive web design vilket inte heller kräver någon specifik aspect ratio :).

Många filmer kommer med 16:9. Alla tv-serier gör det också.

Föredrar 16:10 på surfplattan.

Permalänk
Avstängd

Med front-facing stereo speakers och bra batteritid kan detta bli intressant helt klart.

Permalänk
Medlem

4:3 var en av anledningarna till att jag fick välja IPad som hemmets surfplatta, det också såklart det specifika app budet som jag behövde.

16:9 / 16:10 är bättre för film men trotts det så får vi svarta borders uppe och nere så då spelar det egentligen inte någon större roll hur stora de där borderserna blir merän att bilden blir aningen mindre. För övrigt så är det mycket skönare att surfa och spela på 4:3. Inte bara att det ser mer lagom utan, det blir ett annat områdesomfång att röra fingrarna på som jag uppfattar som skönare.

Hoppas verkligen att det kommer 4:3 androider, frågan är bara hur de gör med befintliga appar för de flesta är väl anpassade för 16:9 / 16:10.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Precis, Apple uppfann ju rundade hörn. Ingen kan ju komma på den idén själv. Andra attribut är givetvis inte intressanta heller.
Vad exakt tycker du att de ska ha annorlunda? Om Sony tar kantiga hörn så får HTC kanske ta spetsiga. Så kanske man ska undvika att ha skärmen centrerad och hålla sig borta från den väldigt unika färgen svart.

Lustigt. Exakt vart sa jag nånting om rundade hörn? Och är du verkligen seriös med att du inte tycker att dem är extremt lika? I princip det enda som skiljer dem åt till utseendet är några få små detaljer. Ärligt talat, varför ska det vara så himla svårt för företag o komma på egna design idéer? Allting har mer eller mindre i princip sett likadant ut sedan första iPhonen lanserades.

Permalänk
Medlem

Jag har själv ingenting emot 4:3, men tycker precis som datorskärmar att bredare alltid är att föredra.

Skrivet av Söderbäck:

På filmfrågan svarar jag 21:9.
Och på sitefrågan svarar jag att det inte är aspect ratio som avgör utan totalbredden av pixlar. Antingen är siten av äldre typ och där räcker 1280 pixlar i bredd i stort sett alltid eller så används responsive web design vilket inte heller kräver någon specifik aspect ratio :).

7:3?

Permalänk

Då man hade tänkt att köpa en mindre platta efter sommarn så kanske detta blir ett alternativ. Fast helst så skulle jag vilja se en slimmad 8-tums surfplatta ifrån sony då z2:an på 10 tum redan är lätt som en fjäder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag har själv ingenting emot 4:3, men tycker precis som datorskärmar att bredare alltid är att föredra.

7:3?

21:9 är egentligen inte 21:9 utan 64:27. Alltså 2.37:1. Film brukar vara 2.39:1 eller 2.35:1 beroende på hur den är beskuren och vad den distribueras på. Sen finns ju 1.85:1 utöver 16:9 (~1.78:1) som fortfarande är väldigt vanligt. Finns också lite i 2.20:1. Så länge det inte är TV så är det väldigt vanligt att producera för annat än 16:9 och om det du ser är beskuret i 16:9 så kan det vara så att de tagit bort en del av bilden.

På Android kan det vara trevligt med 16:10 och dylikt för att få plats med de virtuella knapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Lustigt. Exakt vart sa jag nånting om rundade hörn? Och är du verkligen seriös med att du inte tycker att dem är extremt lika? I princip det enda som skiljer dem åt till utseendet är några få små detaljer. Ärligt talat, varför ska det vara så himla svårt för företag o komma på egna design idéer? Allting har mer eller mindre i princip sett likadant ut sedan första iPhonen lanserades.

Skrivet av Aleshi:

Precis, Apple uppfann ju rundade hörn. Ingen kan ju komma på den idén själv. Andra attribut är givetvis inte intressanta heller.
Vad exakt tycker du att de ska ha annorlunda? Om Sony tar kantiga hörn så får HTC kanske ta spetsiga. Så kanske man ska undvika att ha skärmen centrerad och hålla sig borta från den väldigt unika färgen svart.

Hela diskussionen är onödig då Apple varken var först med 4:3 på tablets eller först med tablets. De såg alltså vad andra gjorde och tog mönsterskydd på samma formfaktor och egenskaper som redan fanns ute i handeln, som de sen släppte en variant av som produkt många år senare. Apple har ingen originell design här när vi talar grundutförandet. En SlatePC från ~2002-2004 har samma grundutseende. Fujitsu har t.ex. släppt tablets sedan 1989. Samsung tillverkade Gridpad 1989. Ett gäng företag var före Newton på marknaden också. HP TC1100 utan tangentbord har samma skärm i mitten, med kanter och runda hörn som du såg från Apple långt senare. Från mitten av 00-talet hade du hela MID-vågen, du hade enheterna från Archos. Du hade dual-digitizer i tablet-pcs innan ARM-baserade pekplattorna på mobiloperativen kom ut på marknaden. Dölj loggorna och du kommer fortfarande se skillnad på den här och Air. Former skiljer sig på flera sätt. Att de har en skärm skiljer sig dock inte, men det är inget du kan skydda och inget som Apple kom på vara en bra idé. Vi kanske ska gå tillbaka till teleprinter på papper.