Reda ut detta om hz en gång för alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Kort svar, De flesta kan inte se skillnad alls.

BS.

Var på lan någon månad sedan med polarna (8 pers) och en av de hade en 144Hz skärm. Alla tyckte att bilden på den var väldigt mjuk och och inte "hackig" som 60Hz skärmar är. Mina föräldrar som inte har någon erfarenhet alls av skärmar etc. såg en direkt skillnad när man jämförde en 144Hz skärm med en 60Hz.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Jag hade använt 60Hz ända till jag köpte en 144Hz skärm för ett par månader sedan. Jag märkte iallafall stor skillnad direkt.
Det blir ett sorts flyt i spelen som gör att det blir lättare att röra sig och sikta med jämna rörelser.

En bra klassisk testsida är för övrigt http://www.testufo.com/
Där kan man se hur flytet påverkas när man går från 30 till 60 till 120 till 144 Hz. Aktiverar man lightboost får man än större effekt. Den som påstår sig inte se skillnad mellan 60 och 120 Hz där är antingen blind eller ljuger sig blå.

Äntligen sidan jag letade efter ser man inte skillnad på 60 och 120 hz där så har man bara en 60hz skärm.Och har man en 120hz+ skärm och inte ser skillnad så är man antingen blind eller synskadad:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Förstår inte hur en del kan säga att man inte ser skillnad, ursäkta språket men antingen har dom nåt fel på synen eller så är dom helt retarderade! :E

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av azz0n^:

BS.

Var på lan någon månad sedan med polarna (8 pers) och en av de hade en 144Hz skärm. Alla tyckte att bilden på den var väldigt mjuk och och inte "hackig" som 60Hz skärmar är. Mina föräldrar som inte har någon erfarenhet alls av skärmar etc. såg en direkt skillnad när man jämförde en 144Hz skärm med en 60Hz.

Läs alla inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast nu blandar du lite äpplen och päron: CRT:er upplevs snabbare/skarpare inte bara pga den högre frekvensen utan även pga att de har mycket snabbare responstid och för att de är "low persistence" dvs en CRT-skärm släcks ner till svart mellan varje bildruta. (vilket är varför de flimrar)
Att CRT:n går över 60hz är alltså långt från enda anledningen till att den upplevs vassare i rörelser.

Det är jag medveten om, men det förändrar inte att du får snabbare respons på en CRT i 85 eller 100 eller 150 hz mot en LCD med lägre refreshrate, att det upplevs än snabbare pga tekniska skillnader gör inte de själva frameraterelaterade rörelserna snabbare.

Sen släcks inte en CRT mellan bildruta, den tänds faktiskt bara en pixel i taget Så hela skärmen är i teorin svart medan en pixel lyser när elektronstrålen scannar i sidled och nedåt tills det är dags att börja om. Däremot är efterlysningen ofta ganska lång för att skärmen skall vara behagligare att titta på.

Minns en gammal 16" IBM crt vi ägde, som var anpassad till 8514/a grafik, vilket använde sig av interlace, för att inte bilden skulle kännas extremt flimrig vid ca 43Hz (eller vad den nu låg exakt, 42,5?) så hade det bildröret en sanslöst lång efterglöd.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Om någon säger att 120hz på en datorskärm är placebo är dom inget annat än korkade och borde inte ens öppna truten.

Permalänk
Medlem

I princip så skulle dagens skärmar behöver inte uppdatera linje för linje,
utan man skulle uppdatera de pixlar som skulle behöva uppdateras istället, det som körs idag är ju p.g.a gammal TV teknik och standard.

Om man skulle få ändrat systemet skulle man ju inte behöva "slösa" resurser på att uppdatera hela bilden också pixlar som inte ändras.

Kan vara gammal information jag arbetar på här.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är jag medveten om, men det förändrar inte att du får snabbare respons på en CRT i 85 eller 100 eller 150 hz mot en LCD med lägre refreshrate

Jovisst, men du fick det att låta som enda skillnaden i upplevd skillnad på CRT var att den hade högre refreshrate, vilket jag tyckte var ett lite för endimensionellt perspektiv
(Nu vet du uppenbarligen mer än så, men det framkom inte riktigt så som du formulerade dig först tyckte jag)

Skrivet av Karaff:

Sen släcks inte en CRT mellan bildruta, den tänds faktiskt bara en pixel i taget Så hela skärmen är i teorin svart medan en pixel lyser när elektronstrålen scannar i sidled och nedåt tills det är dags att börja om. Däremot är efterlysningen ofta ganska lång för att skärmen skall vara behagligare att titta på.

Absolut, CRT refreshas i ett snabbt svep och släcks sen snabbt ner i takt med efterlysningen. Jag förenklade mitt svar delvis för att hålla det enkelt i tråden, och delvis för att jag underskattade din nivå - mina ursäkter för det!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

AOC, bra skärm eller inte, mitt tak går runt 2500 kr. Hade dock velat ha en max 22 tums men verkar inte finnas en 100hz+ under 24 tum.

EDIT: Eller kanske denna PHILIPS 242G5DJEB ?