Köpa TV <14000. Bara en massa kompromisser!

Permalänk
Medlem

Köpa TV <14000. Bara en massa kompromisser!

Ska köpa mig en LCD-tv (led). Jag är trött på buzzingen från min plasma och när nu dessutom sex-sju hela vertikala rader med pixlar dött börjar det bli dags.
Då jag kommer ifrån en plasma så vill jag ju inte gå ner i bildkvalitet i min nya tv. Så svärta och hög hertz är prio för mig.

Av någon anledningen så verkar kombinationen av de tre, svärta, hög hertz och prislapp ca 14000, vara en omöjlighet.
Hittar jag en modell som ser ut att ha allt som jag vill ha på pappret så säger proffstesterna precis tvärt emot. Jag har kollat LG, Sony, Samsung, Panasonic och Phillips. Alla har sina svagheter och sina styrkor. Men vad jag kan se måste man välja bort något för att få något annat.

Är det någon som har ett bra tips?

Här är min lista på prisjakt på alla de tv-apparater jag tittat på. De som det är två av i listan är mer intressanta för att de är 200 Hz medans övriga är 100 Hz med något mjukvarufilter.

Följande tv har jag sett IRL och detta är mina tankar.

Samsung 50HU6905 - Fantastisk bild i butiken. Märkte inte av några släp eller konstigheter i bilden, visserligen kördes ett stillsamt 4K demo. Men jag har läst att bilden är direkt dålig så fort den börjar röra på sig, hertzen räcker inte till.

LG 55LA965W - 4K här med. Demot i butik var också väldigt bra. Men så fort det blev grånyanser typ, asfalt, lätt skugga bland lövverket på träd, kläder som är randiga så börjar bilden typ hoppa? Kändes lite som att tv:n försökte göra 3D av den delen av bilden? Sen fick jag inte riktigt känslan av flyt i bilden.

Sony 46W905 - Lätt den bästa bilden i svärtan. Men minus för hur textningen såg ut, extremt pixlad och utdragen. Men, jag tror inte jag kan nöja mig med en så "liten" bild.

Panasonic L55DT60Y - Blev rekommenderad denna av säljaren på Elgiganten. Den såg bra ut i butik men tester på nätet säger att den har medioker svärta.

Det måste varit lättare att välja tv förr? Innan allt smart-tv, hertz, 1080p, plasma, led, o-led och 4K och allt vad det heter.
Folk säger att man ska välja tv efter vad man tittar på. Men jag tittar på allt... Fotboll, hockey, film, vanlig digital-tv, HD-material och så spelar jag konsoll ibland. Så vad ska jag välja?

Permalänk

är inte typ 99.9% av allt utbud i 24 och 30Hz ändå..? 200Hz verkar vara att ta i lite o_O
Men jag ska inte uttala mig för mycket, har inte koll på tv tekniken och har inte kollar på TV på 4 år

EDIT: eller jao, ska du inte bara ha den till TV så förstår jag dej spela i mindre än 60 är en pina

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

När du har provkollat på apparaterna har mjukvarufiltret varit avslaget?
Jag tycker att bilden blir jobbig när interpoleringen är påslagen.

Permalänk
Medlem

Se om du kan få se på några snabbare TV-sekvenser i butik så att du kan avgöra själv, istället för demo-bilden som spelas. Kan dem inte fixa det är butiken inte värda dig som köpare.

Permalänk
Medlem

Den ser intressant ut. Men lite fundersam på upphängning, har en möbel där tv:n kan stå...

Skrivet av mattoys:

När du har provkollat på apparaterna har mjukvarufiltret varit avslaget?
Jag tycker att bilden blir jobbig när interpoleringen är påslagen.

Elgiganten gjorde så. Men jag fick tvärt emot dig känslan av att det blev jobbigt när det inte var på.

Skrivet av edvinnn:

Se om du kan få se på några snabbare TV-sekvenser i butik så att du kan avgöra själv, istället för demo-bilden som spelas. Kan dem inte fixa det är butiken inte värda dig som köpare.

Ska försöka göra det, det är mycket folk i butikerna när det är rea. Då lägger säljarna hellre tid en som vill köpa och inte bara titta.

Permalänk

Alla? LCDer har medioker svärta.
Du kommer till stor del undan genom att sitta i rum med hyfsad belysning.
Nu sommartid är det ändå dagsljus fram till tiosnåret så ja, gå och lägg dig i tid helt enkelt!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Uck?

Får ju inte ens ner de svarta kanterna runtom en film/äldre tv-serie till bra nivåer? Eller?

Citat:

By sheer coincidence or amazing consistency, the AUO VA-type LCD panel implemented on the Sony KDL-50W829B returned the EXACT same black level as that measured on the 42in Bravia W705. Once we pegged peak white luminance to 120 cd/m2, native black level on the television came in at 0.042 cd/m2 on both a 4×4 ANSI checkerboard pattern and full-field black with auto-dimming defeated via a pause icon from our Blu-ray player. Otherwise, sending a full-screen video black signal to the W82B would cause the LED backlight to dim down automatically after a few seconds, lowering the measured black level to 0.011 cd/m2.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14689341']Uck?

Får ju inte ens ner de svarta kanterna runtom en film/äldre tv-serie till bra nivåer? Eller?

Du får läsa hela texten.

Citat:

Our review unit exhibited fantastic backlight consistency once calibrated, without any light pooling, clouding or corner bleed in sight – a remarkable achievement on such a (relatively) large screen. Due to the way LEDs mounted along the edges are asked to illuminate the whole LCD screen, a mild dirty screen effect (DSE) was noticeable during panning shots across a uniformly toned background (think football field), but this is what we’ve come to expect from super-slim edge LED TVs, and is nothing we’d throw up our arms about.

Verkar vara en helt ok tv, när den är korrekt inställd. Förutom att 3D-prestandan inte är den bästa, verkar var det enda minuset.
Men. Det finns ingen W829 på prisjakt. Är W828BBN (nordic) samma tv månne?

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Du får läsa hela texten.

Verkar vara en helt ok tv, när den är korrekt inställd. Förutom att 3D-prestandan inte är den bästa, verkar var det enda minuset.
Men. Det finns ingen W829 på prisjakt. Är W828BBN (nordic) samma tv månne?

Så vilket värde gäller då, 0,01 candela/m2 eller 0,04 candela/m2 vid till exempel scenariot svarta kanter runtom en film eller tv-serie?
Det senare ger samma kontrastvärde som man kan få i en datorskärm för 1500 spänn.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14689592']Så vilket värde gäller då, 0,01 candela/m2 eller 0,04 candela/m2 vid till exempel scenariot svarta kanter runtom en film eller tv-serie?
Det senare ger samma kontrastvärde som man kan få i en datorskärm för 1500 spänn.

Förlåt, jag missförstod dig nog. Trodde du syftade på backlight bleeding och liknande. Vad som gäller för siffror rent tekniskt är det över mina kunskaper. Jag får lita till texten.
Hur tråkigt blir det inte att titta på TV på liten datorskärm för 1500? 😉

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14689592']Så vilket värde gäller då, 0,01 candela/m2 eller 0,04 candela/m2 vid till exempel scenariot svarta kanter runtom en film eller tv-serie?
Det senare ger samma kontrastvärde som man kan få i en datorskärm för 1500 spänn.

0,01 cd/m2 gäller endast vid en helt svart skärm på den modellen.

Värdet på 0,04 cd/m2 som mörkaste ger en kontrast på 120/0,042=2857.
Är det någon specifik skärm du tänker på? Nästan 3000 i kontrast är riktigt bra för en datorskärm, eller för en LCD-panel över huvud taget. Ska man ha ännu högre kontrastförhållanden så måste man förmodligen byta till Plasma eller OLED.

Jag håller med att det är lite tråkigt att de svarta kanterna i 4:3- eller 21:9-filmer inte går att släcka ner, men personligen så föredrar jag en högre kontrast än möjligheten att släcka ner svarta kanter. Sony W828 är i dagsläget en av de bästa TV-apparater du kan få tag på till ett rimligt pris.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Har själv en LG av förra årets topmodell.
Kan säga att det var väldigt tidsödande att ställa in den som jag ville.
En myrriad av inställningar där flera även påverkar andra

Så ett butiksdemo ger nästan garanterat inte en representativ bild (haha!) av TV'n.

Kan reka:
http://www.flatpanelshd.com/
Har en TV inte testats där så leta vidare

Permalänk
Medlem

Jag får hålla koll på kompletts rea ikväll.

Permalänk
Avstängd

Sony W828 är samma som W829. Den tvn är super, har kollat tester och i butiken med motionflow på och av. 42 tummaren av dne modellen har inte samma funktioner som 50- och 55-tummaren. Den har inte heller motionflow, om du nu gillar de. Efter att den blivit kalibrerar så ska dne vara en riktig toppmodell. Enda nackdelen var 3D och smartufnktionerna, de funkarde inte bra. Men vem vill ha de.