Permalänk
Medlem

Windows XP x64 & Socket 1155

Finns det någon moderkortstillverkare, som har moderkort för socket 1155 Intel chipset, som är dokumentrat stöd för Windows XP x64 ?

MVH

Björn

Visa signatur

i7 6900K, GTX 1060, Asus ROG Rampage V Edition 10, 32GB minne, Fläktkylning (mkt tyst), Dell U2913WM, Win10 (64bit)

Permalänk
Hedersmedlem

Snabbsökning visade att t ex Asus P8H61 har det, som ett exempel. http://www.asus.com/se/Motherboards/P8H61USB3_R20/HelpDesk_Do...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken, varför vill du köra xp 64?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

För att slippa Win7 & Win8 hemnätverk.

Visa signatur

i7 6900K, GTX 1060, Asus ROG Rampage V Edition 10, 32GB minne, Fläktkylning (mkt tyst), Dell U2913WM, Win10 (64bit)

Permalänk
Medlem

MultiMan: Vilken version refererar du till ?

/B

Visa signatur

i7 6900K, GTX 1060, Asus ROG Rampage V Edition 10, 32GB minne, Fläktkylning (mkt tyst), Dell U2913WM, Win10 (64bit)

Permalänk
Medlem

MultiMan: Jag kollade på det moderkort som du länkade till. Jag vill helst ha ett mATX....
Var finns den dokumentation /beskrivning/ som talar om support för Windows XP x64 ?

/B

Visa signatur

i7 6900K, GTX 1060, Asus ROG Rampage V Edition 10, 32GB minne, Fläktkylning (mkt tyst), Dell U2913WM, Win10 (64bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJED:

MultiMan: Jag kollade på det moderkort som du länkade till. Jag vill helst ha ett mATX....
Var finns den dokumentation /beskrivning/ som talar om support för Windows XP x64 ?

/B

Han länkade ju till drivrutins sidan, så finns det drivrutiner så finns det ju stöd.

Permalänk

Alla moderkort bör funka med win xp, problemet är väl just att all programvara till moderkortet(div. OC program och fläktstyrnings prog.) kanske inte är kompatibla. Men det är bara att klocka från windows och fläktarna kan man kontrollera med tex. speedfan.

Jag har kört xp 32bit på Z68, Z77, X79 mm

Permalänk
Medlem

Tobblish: Att det finns drivrutiner innebär INTE att det stödet fungerar.

Thereal_twisted: Ja, det borde det. Jag har ett Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 moderkort (som har drivrutiner) som trilskas eller vägrar. Oavsett om jag använder IDE eller AHCI mode samt försöker justera BIOS (ver F13), så går det inte, dvs BSOD.......Gigabyte´s support har verkligen försökt

/B

Visa signatur

i7 6900K, GTX 1060, Asus ROG Rampage V Edition 10, 32GB minne, Fläktkylning (mkt tyst), Dell U2913WM, Win10 (64bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJED:

För att slippa Win7 & Win8 hemnätverk.

Men det är ju inget du behöver använda om du inte vill. Det är ju inte så att företag som kör windows använder homegroup.
Det är heller inga problem att sätta upp t ex fildelning utan att använda homegroup.

Att använda XP 64-bit kommer ge dig mkt huvudbry, men om du tycker det är kul att fippla med ett vintage-OS som inte supportas längre så varför inte

Permalänk
Skrivet av BJED:

Tobblish: Att det finns drivrutiner innebär INTE att det stödet fungerar.

Thereal_twisted: Ja, det borde det. Jag har ett Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 moderkort (som har drivrutiner) som trilskas eller vägrar. Oavsett om jag använder IDE eller AHCI mode samt försöker justera BIOS (ver F13), så går det inte, dvs BSOD.......Gigabyte´s support har verkligen försökt

/B

Kör du på intel sata 6 Gbit/s portarna? Prova isf 3 Gbit portarna eller dom som inte går på intel kontrollern. På mitt Maximus 5 Extreme så går det ej på intel sata 3 portarna, får BSOD några sekunder in i installationen. Och jag måste köra release bioset annars blir det samma sak, BSOD.

Permalänk

Rekommenderar att du ger Windows 7/8 en chans, När du väl har vant dig så är båda operativsystemen överlägset bättre än Windows XP på alla punkter, Du kommer behöva uppgradera förr eller senare så lika bra att göra det så fort som möjligt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Finns det ens grafik drivers till XP 64 bitars? det var även svårt på min tid när jag satt där ca 8 år sen...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Thereal_twisted: Tack för tipset. Det ska jag testa !

/B

Visa signatur

i7 6900K, GTX 1060, Asus ROG Rampage V Edition 10, 32GB minne, Fläktkylning (mkt tyst), Dell U2913WM, Win10 (64bit)

Permalänk
Medlem

Thereal_twisted: Det fungerade inte i alla fall.

/B

Visa signatur

i7 6900K, GTX 1060, Asus ROG Rampage V Edition 10, 32GB minne, Fläktkylning (mkt tyst), Dell U2913WM, Win10 (64bit)

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr är det bara att inse att just W XP 64bitars suger när det gäller drivrutiner, så du kanske inte borde stånga huvudet blodigt i dina försök?!
Vad är det du inte klarar när det gäller hemnätverk i de andra OS:en?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJED:

För att slippa Win7 & Win8 hemnätverk.

du inser förstås att du inte behöver använda hemnätverk utan kan använda vanlig utdelning i nätverket också?

WinXP x64 var ju struligt med dåvarande hårdvara också dessutom

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen är stödet för AHCI i Windows XP x64 boven i dramat. I det enda som jag gjort är "slipstreama" /integrera/ in senaste drivrutinen AHCI F6 floppy drivrutiner (Intel ICH10R SATA AHCI Controller) för Windows XP x64 SP2 ISO med hjälp av nLite. Jag har använd denna ISO många gånger men inte lyckats på Intel Chipset för socket 1155.

/B

Visa signatur

i7 6900K, GTX 1060, Asus ROG Rampage V Edition 10, 32GB minne, Fläktkylning (mkt tyst), Dell U2913WM, Win10 (64bit)

Permalänk
Skrivet av BJED:

Uppenbarligen är stödet för AHCI i Windows XP x64 boven i dramat. I det enda som jag gjort är "slipstreama" /integrera/ in senaste drivrutinen AHCI F6 floppy drivrutiner (Intel ICH10R SATA AHCI Controller) för Windows XP x64 SP2 ISO med hjälp av nLite. Jag har använd denna ISO många gånger men inte lyckats på Intel Chipset för socket 1155.

/B

XP 32 går, kör då i IDE.

Provat linux annars? Det enda som fattas där är spel egentligen.