Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Moderkort till Intel i7 4790K

Kan ni hjälpa mig hitta ett bra moderkort till en Intel i7 4790K CPU.
Vad jag önskar är riktigt många SATA anslutningar samt en M2 SSD anslutning. Jag har letat bland Gigabyte, mitt nuvarande moderkort är Gigabyte, men inte hittat riktigt vad jag letat efter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2012

Riktigt många som i fler än 6? Formfaktor? Budget?

http://www.inet.se/produkt/1902641/asus-z97-deluxe-atx

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götaland
Registrerad
Jul 2001

ASRock Z97 Extreme6

10 SATA inkl M2

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2651037

Powered by Intel i7 5930K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av aSparrow:

Riktigt många som i fler än 6? Formfaktor? Budget?

http://www.inet.se/produkt/1902641/asus-z97-deluxe-atx

Tänkte köpa en Fractal Design Define R4 låda och fylla den med de hårddiskar jag har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Arkin:

Hur bra är ett ASRock kort? Ser det inte lite billigt ut i förhållande till allt det har?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Asrock är enligt mig riktigt bra. Vid köp är det Asrock eller Asus jag tittar på. Gigabyte undviker jag som pesten efter dålig erfarenhet med ett 1366 moderkort och MSI har jag ingen uppfattning om.

Intel i7 4790@ 4.4Ghz, Cryorig C1, EVGA 1080 FE, 16 Gb A-Data 1600MHz, Asus z97 PLUS mitx, System:OCZ Vertex 3 Max IOPS, Spel: Intel 335 240gb, Media: WD Black caviar 1tb, Seasonic XP^2 660W, BitPhenix Phenom-mitx.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götaland
Registrerad
Jul 2001

Ha just nu ett Asrock Z77 Extreme4 och aldrig haft några problem.

Powered by Intel i7 5930K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Jag beställde precis en 4790k samt ett ASUS Maximus VII Ranger, har dock "bara" 6 st SATA portar och M2 om du inte fått dina grejer redan om ett par dagar så återkommer jag med first impressions

i7 4790k - Corsair H80i - ASUS MAXIMUS VII Ranger Z97 16 GB Corsair Vengeance CL9 1600MHz
ASUS GTX 980 STRIX - Corsair Carbide Air 540 - Razer Deathadder - Ducky Shine 3 TKL MX Brown - Astro A40 - ASUS PG278Q ROG Swift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010

Maximus VII Hero Z97.

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Nej jag beställde bara CPU nu först. Sist jag byggde en dator så kom allt utom CPU:n. En Intel E8600. Det dröjde så länge innan den kom att jag till slut blev tvungen att köpa en till CPU. En billig en bara så att jag kunde använda datorn. Ville inte råka ut för det igen men nu kom CPU idag så nu blir det till att börja plocka ihop resten. Jag skall titta på de moderkort ni nämn. ASRocken har jag redan läst lite om och jag tycker den får blandad kritik men jag har ännu inte sett någon som gett det toppbetyg.
Angående Gigabyte, när jag köpte min E8600 så köpte jag också ett Gigabyte GA GP-E45-UD3R och har alltid varit helt nöjd med det. Men jag har tidigare haft ett MSI och det var också helt bra. Det är inte alltid så lätt det här med vad som är bra och dåligt och olika personer tycker olika.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Skulle jag kunna hitta ett lite större moderkort som har några fler PCI platser och då kunna sätta in ett extra SATA kort och på så sätt få fler hårddiskkontakter. Men fortfarande måste det ju finnas uttag för en M2 SSD disk.

Eller det är kanske bättre att gå NAS vägen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2005

Asus nya kort verkar vara rätt bra från start, att M.2 anslutningar nu kommer är trevligt men förutom någon enstaka modell från Asrock så är dessa anslutningar begränsade till PCIe x2 som faktiskt redan är en begränsning då nya M.2 SSD med x4 är på väg ut på marknaden. Asus har dock ett alternativ med PCIe kort (Hyper M.2 x4) som kommer inom kort som är ett bättre altenativ om man har ett x4-x8 plats ledig, säkert kommer andra tillverkare följa efter och kort med dubbla x4 anslutningar för RAID har men redan sett ute på surfen.

MSi har några nya snygga kort men vad man läst på webben så har några initialt skakig Bios/Wifi just nu.

CPU: Intel i7-7700K Cooler: Zalman CNPS 9900 Max MB: Asus Maximus VIII Gene GPU: Asus Strix 1070 Case: In Win D-Frame HD: Intel 750 SSD 400GB Mem: Corsair Platinum 2133MHz CL10 16GB PSU: Corsair AX760 OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

19 Intel Z97 chipset motherboards review: testing the new generation
http://uk.hardware.info/reviews/5385/19-intel-z97-chipset-mot...

Mitt val landade på:
Gigabyte Z97X-UD5H-BK

Har en UD från Gigabyte i min gamla och det har fungerat fläckfritt. Asus har jag mycket dålig erfarenhet från (även om jag fick moderkorten utbytta ganska snabbt). Försöker undvika gamingversioner också då de mest verkar vara riktade till folk som inte vet vad de ska ha och väljer på design/namn.

Gigabyten har tyvärr bara en PS2-utgång, men det täcker i alla fall upp tangentbordet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005

Helnöjd med mitt Gigabyte Z87X-OC gilla inte Asrock Z87 Fatality Killer så det blev ett Gigabyte Z97X-SOC Force, Helnöjd till och med bättre än Z87 kortet , dom ha jobbat bra Gigabyte.

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

CASE Hex Gear R80 CPU GPUs GTX 1080 RAM PSU EVGA T2 1600W SSD Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Motherboard

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av CGD:

Skulle jag kunna hitta ett lite större moderkort som har några fler PCI platser och då kunna sätta in ett extra SATA kort och på så sätt få fler hårddiskkontakter. Men fortfarande måste det ju finnas uttag för en M2 SSD disk.

Eller det är kanske bättre att gå NAS vägen?

Detta kanske?

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2011

Vad är det som gör den bättre än t.ex Maximus VII hero? Ser snarlika ut på förutom att Gigabytes har SATA-express samt ett annat ljudkort.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av sitrus:

Vad är det som gör den bättre än t.ex Maximus VII hero? Ser snarlika ut på förutom att Gigabytes har SATA-express samt ett annat ljudkort.

Tydligen ska detta va grymt bra.

OC och allt annat.

CASE Hex Gear R80 CPU GPUs GTX 1080 RAM PSU EVGA T2 1600W SSD Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Motherboard

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av tvelander:

Tydligen ska detta va grymt bra.

OC och allt annat.

Beställde nämligen ett paket från Inet med VII hero och 4790k med ett par spel. Men skulle det värt att köra på ett gigabyte istället så är det bara att avbeställa

Fast frågan är om det gör någon skilland när man endast har en H80 att kyla med, kommer inte komma upp i några 5GHz oavsett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Gigabyte GA-Z97X-SOC Force om ni vill ha all lull lull för att kräma ur det som går ur era 4790k

https://www.youtube.com/watch?v=DuYlkGx-Mxk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2650086

-:: I7-4970K@5.2GHz -- Crucial BallistiX 8GBx2 CL8 -- Gigabyte GA-Z97X ::-
-:: EK-Supremacy Cu CPU -- EK XTX 360 Rad ::-
-:: Asus Rog Swift PG279Q -- Asus Rog Strix GeForce GTX 1080 Ti ::-
-:: Corsair 750D -- EVGA SuperNOVA 850w G2 80+ Gold ::-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av sitrus:

Beställde nämligen ett paket från Inet med VII hero och 4790k med ett par spel. Men skulle det värt att köra på ett gigabyte istället så är det bara att avbeställa

Fast frågan är om det gör någon skilland när man endast har en H80 att kyla med, kommer inte komma upp i några 5GHz oavsett.

Knappast, Gigabyte-kortet är mer renodlat klockarkort visserligen.

Gigabyte-kortet ser dock ut att sakna m.2