Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2012

USB-minne som virtuellt ram?

Hej!

Som ni ser i min sign kör jag en server med 4GB Fysiskt ram och 20GB Virtuellt.
Dessa 20GB kommer från hårddisken vilket gör att hastigheten inte är så hög.

Om jag kopplar in ett USB-minne och ställer in så att det agerar som virtuellt ram, skulle hastigheten på det virtuella bli snabbare då? Det är USB 2.0 som används.

Tack på förhand!

Orkar inte skryta om min setup

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

En normal hårddisk är oerhört mycket snabbare än ett vanligt USB minne.
Det finns visserligen snabba USB-stickor, men dom har alla (tack vare USB interfacet) taskiga svarstider.

Mitt tips: skaffa mer minne i servern

edit:
USB minnen kan vara ganska kvicka vid läsningar.
Men skriver man många småfiler så tar det i princip stopp.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av linuscool2:

Hej!

Som ni ser i min sign kör jag en server med 4GB Fysiskt ram och 20GB Virtuellt.
Dessa 20GB kommer från hårddisken vilket gör att hastigheten inte är så hög.

Om jag kopplar in ett USB-minne och ställer in så att det agerar som virtuellt ram, skulle hastigheten på det virtuella bli snabbare då? Det är USB 2.0 som används.

Tack på förhand!

Acesstiden blir bättre, men sekventiella läsningar kommer troligen gå långsammare.
Så det beror på hur du använder minnet.

Men se upp lite med att använda ramstickor som virtuellt RAMminne. De slits av att göra skrivingar. Och till minnet skrivs det en hel del. Jag hade inte använt en sådan lösning för servermijöer.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

troligen inte.

snabbare eccesstider troligen men slöare hastighet då usb 2.0 bara har stöd för hastigheter upp till 480mbit/s eller 60MB/s (i verkligheten tror ja sällan de kommer över 20-40MB/s)

en HDD har stöd upp till 6GBit/s eller 750MB/s (tror dock inga kommer upp till dessa i verkligheten dock utan ligger nog snarare runt 100-150MB/s) men har betydligt längre accesstider än de flesta usbminnen eller SSD.

en SSD därimot på sata gränssnitt kan nog mäta sig ganska bra som virtu ram med läs och skriv hastigheter runt 500-700MB/s på nyare modeller och accesstider som i princip är obefintliga ungefär som usbminnen å lite till.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 16Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008

SSD hårddisk o köra som virtuellt minne är att rekommendera, att Köra USB vägen är - EXTREMT B.

Main Rig--- 2700k,Scythe Samurai ZZ @ 52c load ASUS GTX970 Black OC edition @ 52c load GA-B75-D3H, 2x4gb xms3 1333mhz, 128gb SSD + 4x500gb lagring, OCZ Modxstream Pro 600watt, In-win Dragon Slayer 140mm+120+96mm,120mm LaptopLenovo 700, i5 6300hq, 6gb, gtx950m, 128gb m2 + 750gb FullHD
HTPC---2600k,CM Hyper 212+@50c load,Gigabyte GTX970 4gb OC ed. P8B75-M, 2x4gb 1333mhz, 250gb 850 Evo +2tb Seagate go Green lagring, FSP 650watt EGN 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Svensktiger:

En normal hårddisk är oerhört mycket snabbare än ett vanligt USB minne.
Det finns visserligen snabba USB-stickor, men dom har alla (tack vare USB interfacet) taskiga svarstider.

Mitt tips: skaffa mer minne i servern

edit:
USB minnen kan vara ganska kvicka vid läsningar.
Men skriver man många småfiler så tar det i princip stopp.

Skrivet av Söderbäck:

Acesstiden blir bättre, men sekventiella läsningar kommer troligen gå långsammare.
Så det beror på hur du använder minnet.

Men se upp lite med att använda ramstickor som virtuellt RAMminne. De slits av att göra skrivingar. Och till minnet skrivs det en hel del. Jag hade inte använt en sådan lösning för servermijöer.

Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen inte.

snabbare eccesstider troligen men slöare hastighet då usb 2.0 bara har stöd för hastigheter upp till 480mbit/s eller 60MB/s (i verkligheten tror ja sällan de kommer över 20-40MB/s)

en HDD har stöd upp till 6GBit/s eller 750MB/s (tror dock inga kommer upp till dessa i verkligheten dock utan ligger nog snarare runt 100-150MB/s) men har betydligt längre accesstider än de flesta usbminnen eller SSD.

en SSD därimot på sata gränssnitt kan nog mäta sig ganska bra som virtu ram med läs och skriv hastigheter runt 500-700MB/s på nyare modeller och accesstider som i princip är obefintliga ungefär som usbminnen å lite till.

Tack för svaren!

Kommer fortsätta med det virtuella på hårddisken för att få ut lite mer ändå. Det är en gammal HDD men den hade ändå 7200rpm (om detta spelar någon roll?).

Ska försöka skaffa mer minne till servern men har just nu inte råd. Dock ska jag kanske byta till en maskin med DDR2 där jag har 8GB och en AMD Phenom II X4 940 istället för i3:an.

EDIT: Märkte nu att servern i sign är ouppdaterad. De rätta komponenterna är:
i3 530
4GB @1333Mhz (20GB virutellt)

Orkar inte skryta om min setup