NetAtOnce "kryddar" resultat på BBK och Speedtest. Urusel kundhantering.

Permalänk
Bredbandskollen

Hej,

Jag fick tips om detta inlägg av en användare som undrade ifall det var vanligt att operatörerna manipulerade Bredbandskollen och därför är jag nu här och kan berätta allt jag kan om hur Bredbandskollen fungerar ifall ni har frågor.

Först och främst, känner vi till att operatörer manipulerar Bredbandskollen. Svaret på denna fråga är nej. Däremot är det sannolikt så att operatörerna gör sitt yttersta för att ha bra anslutning till Netnods knutpunkter där våra servrar står. Det är också möjligt att operatörerna prioriterar trafik till Bredbandskollen före annan trafik men jag tror inte våra svenska bredbandsnät är så överbelastade att detta märks speciellt mycket.

I detta fall så gissar jag att det ni upplever beror på val av mätmetod. Det finns mängder av olika sätt att mäta bandbredd och ingen av dessa kommer tyvärr ge er "sanningen". Samtalet i denna tråd handlar om att med ftp får jag XX, med torrent får jag YY osv. Att ladda ner en enda stor fil från t.ex. Sunet gör att det är svårt att mätta en gigabitanslutning. Detta beror på hur operativsystemet på er dator och servern på andra sidan hanterar TCP och hur lång svarstid ni har till servern. Torrent däremot kan ev mätta en bredbandsanslutning, men jag vet för lite om detta för att ge några garantier och risken är även stor att operatören nedprioriterar torrenttrafik vilket gör det dåligt som ett mätverktyg.

Vi på Bredbandskollen har jobbat i 7 år för att göra ett mätverktyg som på alla sätt möjligt kramar ur max ur den anslutning som användaren har och det är knappt att jag längre vet hur exakt alla delar fungerar. När man mäter gigabitanslutningar så skapas det iallafall mängder av samtidigt sessioner ibland upp till 50 st och tillsammans med en vältrimmad och välplacerad dator och server så kan de komma upp i riktigt höga hastigheter.

Varför har vi byggt Bredbandskollen på detta sätt då undrar ni kanske då? Varför gör vi ett mätverktyg som spelar operatörerna i händerna? Hade det inte varit bättre att simulera olika tjänster som t.ex. torrent, http osv.

Nej, tanken med Bredbandskollen är testa och utesluta att det finns fel på er Internetanslutning och det bästa sättet att göra detta är att göra ett mätverktyg som verkligen maximerar anslutningen. Får du bra mätvärde med Bredbandskollen så vet du att det sannolikt inte är anslutningen som är trasig ifall du inte kan nå t.ex. Sweclockers. Då kan det t.ex. vara fel på Sweclockers servrar eller vägen mellan sweclockers och din operatör.

Ett bra mätvärde i Bredbandskollen är självklart inget kvitto på att allt är som det ska vara, däremot så visar det att just den mätmetoden fungerar bra. Och självklart ska ni kontakta er operatör och driva frågan om ni upplever problem att nå tjänster på Internet även om ni får bra mätvärden med Bredbandskollen. Det är ju Internetaccess de säljer, inte access till Bredbandskollen.

Vänliga hälsningar, Rickard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ingen annan som är intresserad hur det gått för Vindevåg i detta fall? Jag läste igenom hela sidan och
tog mig även till den icke cachade sidan för att se om det fanns några uppdateringar.. Var ju ett tag sedan
sidan uppdaterades. Skulle gärna vilja se hur det gått för honom.

Är också väldigt intresserad av hur det har gått med detta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Är också väldigt intresserad av hur det har gått med detta

Han bor kvar i Kalv. Men tror inte det är mycket att göra åt saken när Net at once inte vill tillåta bryggning av sin "mediadelare". Går att köra egen Fiberkonverter men då missar man IPTV.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

ugh

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Avstängd

Du får sticka in en tändsticka i hålet under SPW-knappen. Äterställer det hela och se till så du inte har någon webkamera som upn:ar på port 80 eller har DMZ påslaget för då uppdateras inte din hårdvara. Brukar lösa det mesta utom ip-telefoni som gick bort senast jag gjorde så.

Själv orkade jag inte hålla på att ställa in allt efter var behövd återställning så kör nu dubbel-NAT (NaO vägrar tyvärr brygga) med de problemen de tillför. Det enda jag nu behöver konfigurera är fast ip-tilldelning till min Asus router, DMZ till den och i Asusen blocka port 80 för den ip-kameran som låser port 80. Skulle kört en Linux webserver till mina ip-kameror men pga port 80 strul då med uppdateringar av hårdvaran får jag köra Ispy och ha Windows på servern för att slippa mecka för mycket.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Eftersom Net at Once inte har support på helgerna frågar jag här. Hur kommer man åt Mediadelaren Intendo 500 när man är på semester. Kommer inte åt den från ip-adressen. Någon särskilld port? Kör jag ip:8080 kommer jag till min Linksys (har dubbel nat). Öppnat 1000-tals portar till min Linsys men tyvärr över den som Fjärrskrivbord har så räcker inte att port-vidarebefordra endast på Linksys.

Är så less på NaO och deras strikta hållning till att inte brygga eller inte få använda egen router.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Jaha, då var det dags igen. Inteno FG500 från Net at Once, som tvingar en att köpa deras utrustning, har fått fnatt och dags för en återställning.

Nästa dag

En återställning till då telefonen inte fungerade. Ut med alla sladdar till andra mojänger från Inteno FG500 och nu lyckades jag få igång telefonen. Återigen timmars med mockande för att portvidarebefodra och i vissa fall ändra portar.

Vet inte vilken port de kör sina uppdateringar med men har man bara en endaste ip-kamera som har kontakt med Inteno FG500 så blir deras nedgradering och inlåsning till eget av routerns orginalprogramvara störd på något vis.

Inte lätt att vara kund med avancerade behov hos Net at Once.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Kommit på varför telefonen slås ut. Öppnande av Port 3389 till min egna router för fjärrskrivbord slår ut det. Hej och hå vilket bolag.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)