Dator stannar vid moderkorttillverkarens logga (gigabyte) i cirka 1 minut för att sedan boota som vanligt

Permalänk

Dator stannar vid moderkorttillverkarens logga (gigabyte) i cirka 1 minut för att sedan boota som vanligt

Jo, jag har ett problem som jag själv inte har en aning om vad det kan vara då jag aldrig sett något liknande. Bytte tidigare idag grafikkort och fick då problemet att varje gång jag försöker boota så stannar den vid gigabytes välkomstlogga med diverse alternativ t.ex. boot menu, bios etc. Datorn stannar här i cirka 1 minut för att sedan boota precis som vanligt. Jag kan heller inte trycka på något av de alternativ som kommer upp, det enda jag kan göra är ctrl+alt+delete för att göra om hela processen.

Någon som stött på något liknande efter byte av grafikkort?

Moderkort: Gigabyte Z77X-UD3H
Grafikkort: aSUS GeForce GTX 780 Directcu II
Processor: Intel Core i5 3570K

Permalänk
Medlem

Gör en CMOS clear.

Ställ in ditt nya kort som primärt i bios

Permalänk
Avstängd

Kolla om det finns någon ny bios till ditt moderkort.

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4153#bi...
version: F20e datum: 2014-01-07

^Den verkar vara den nyaste till ditt moderkort, om du inte redan har den senaste kan du pröva att flasha den och se om det hjälper ditt problem.
Tänk på att efter du flashat biosen på ditt moderkort och startat om skall du gå in i bios igen och välja "load optimized defaults" och starta om igen, efter det kan du göra ändringar igen om du vill, dvs överklocka osv.

Visa signatur

Moderkort: GA-Z97X-SOC Force,Core i7-4790K @ 4.9 GHz | Minne: G.Skill Trident X 16GB 2666MHz @ 2933mhz | System hårddisk: 1x SSD Samsung Evo 120gb | Spel hårddiskar: 4x SSD Samsung EVO 120gb (RAID 0) | Lagringshårddisk: WD RED 2TB HDD | Grafikkort: Evga 780ti sc SLi | Skärm: Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q | Låda: Fractal Design Define R2 | OS: Windows 8.1 x64 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LCarlqvist:

...text....

Gå in i BIOS settings och ta enable "Fast Boot" om du har det alternativet. Om du inte har det så uppdatera Bios.

Jag googlade på ditt problem och fick direkt upp en med samma bekymmer också med ett Gigabyte moderkort, det löstes iaf via bios flash.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1860424/gpu-making-b...

Permalänk

Har fått igång allt efter många om och men. Uppdaterade BIOS, då fick jag "BOOTMSGR is missing" istället, då gjorde jag en clean sweep på hårddisken. Har fått en BSOD efter ominstallationen men har fungerat i två timmar fläckfritt nu.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LCarlqvist:

Har fått igång allt efter många om och men. Uppdaterade BIOS, då fick jag "BOOTMSGR is missing" istället, då gjorde jag en clean sweep på hårddisken. Har fått en BSOD efter ominstallationen men har fungerat i två timmar fläckfritt nu.

Tack för hjälpen!

Ominstallation var nog onödigt.
När du uppdaterar bios så återgår alla inställningarna till fabriks, och troligen hade du nått ändrat från detta tidigare som orsaka BOOTMSGR is missing, dvs den försökte boota på fel enhet.

Tex så finns det flera SATA kontrollers på det moderkortet, och kan nog tänka mig det också kan påverka om du använder "fel" till din systemdisk.

Läge kanske kolla så du inte använder Marvel SATA kontrollern för detta, då Intels har lite bättre prestanda.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Allt såg rätt ut, har tidigare inte ändrat något förutom SATA->AHCI och det verkar vara standard i de nya BIOS-uppdateringarna. Hittade heller inte disken bland enheterna i bootmenu. Trodde jag kanske kunde reparera installationen via skivan jag installerade windows med men hittade den inte, hade bara ett USB med en annan version på så ominstallation var nog lättaste. Ska kolla upp det med kontrollern!

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LCarlqvist:

Allt såg rätt ut, har tidigare inte ändrat något förutom SATA->AHCI och det verkar vara standard i de nya BIOS-uppdateringarna. Hittade heller inte disken bland enheterna i bootmenu. Trodde jag kanske kunde reparera installationen via skivan jag installerade windows med men hittade den inte, hade bara ett USB med en annan version på så ominstallation var nog lättaste. Ska kolla upp det med kontrollern!

Tackar!

Tyder ännu mera på att du kör den på marvel kontrollern, då den behöver om jag inte minns fel drivrutiner som inte Windows har från start, dvs disken hittas inte.

Kan de hela inte i detalj, men möjligt att den kan bootas på i IDE mode men inte SATA, native SATA har nog alla moderkort idag som default, trodde alla Z77 moderkort hade det också, men kanske inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300