Permalänk
Inaktiv

Multiplicerar man cores?

Nu har jag bestämt mig för att köpa en ny laptop och jag har hittat två datorer, en med 4 cores som hade 1.4 GHz och en 2 core dator med 3 GHz.
Men jag undrar vilken av de jag ska ta , fick höra att man ska multiplicera beroende på antalet cores, T.ex. 4x1.4 och 2x3 ?

Permalänk
Medlem

Riktigt så enkelt är det inte. Klockfrekvensen har väl till viss del med hastigheten att göra men säger ingenting om hur många instruktioner den klarar av att beräkna per klockcykel. I vissa tillämpningar är det dessutom bättre att ha få men istället individuellt snabba kärnor medan det för andra är bättre med fler kärnor även om de individuellt sett är klenare.

Vad är det för processorer du kikat på? Vad ska du göra med datorn?
2 cores känns dock lite i underkant i dagsläget.
1.4ghz? Är det en arm-processor/surfplatta?

Permalänk
Medlem

Nämn vilka datorer du kollat på, och vad du ska ha datorn till, så får du bra svar...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, du kan absolut inte multiplicera klockfrekvens med antal kärnor. Varken eller säger något nämnvärt om prestandan tyvärr, så länge man inte jämför processorer inom samma tillverkare och samma "strömförbruknings-klass". Intel har t ex minst fyra olika klasser som jag kommer på så här på rak arm.

Inget suffix/K/T = Vanliga CPU för stationära.
M-suffix = "mobile", för högprestanda-laptops
U-suffix = Ultra Low Voltage - Ultrabooks eller laptops med fokus på tunnhet och lång batteritid.
Y-suffix = extremt strömsnåla för t ex surfplattor och små hybriddatorer.

Du kan t ex anta att en Intel Core i5 4200U är lite långsammare än en i7 4500U.

Permalänk
Medlem

Kolla här för att jämföra hur olika processorer står sig mot varandra
http://www.cpubenchmark.net/

(ta ej detta som ett exakt mått på "snabbhet", men det funkar helt ok för att se hur olika modellbeteckningar för samma basprocessor står sig mot varandra)