Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Har tagit av processorkylaren, hjälp!

Som titeln lyder "råkade" jag ta av processorkylaren och nu vet jag ej om jag måste ta på ny kylpasta eller ej när jag ska fästa på den...
Processorkylare: Är stockkylaren från AMD FX6100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
swe
Registrerad
Apr 2009

Jo det måste du. Så fort man lossar kylaren så är pastan förbrukad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2002

Bara sätta på den igen och ha koll på temps.

Dator: Intel 5820k - 16Gb - Strix 970 - 256 m.2 NVMe
Server: Synology DS415+ 4st WD red 6Tb
Anslutning: Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av XheroxSWE:

Som titeln lyder "råkade" jag ta av processorkylaren och nu vet jag ej om jag måste ta på ny kylpasta eller ej när jag ska fästa på den...
Processorkylare: Är stockkylaren från AMD FX6100

Ja, ny pasta

Skrivet av kriller007:

Bara sätta på den igen och ha koll på temps.

Nej, ny pasta

[Node 304] [mITX Z77] [3570K@4.0ghz] [H90] [RX 470] [16GB DDR3] [330+335] [CX600M] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jul 2002

Den kommer funka utan att du lägger på ny pasta men det är långt från optimalt.
Har du ingen kylpasta hemma så kan du köra med den gamla tills du fått hem ny pasta.
Men håll som sagt koll på temperaturerna.

[MSI X79MA-GD45]-[Intel Core i7 3930K]-[Corsair VENGEANCE 16GB 1600Mhz]-[A-DATA SSD 120GB]-[Gigabyte Radeon 290x]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Har du ny kylpasta hemma så byter du. Annars kan du vänta, kolla temperaturerna och om de blivit märkbart sämre/fläkten får jobba mer - Köp ny pasta och byt.

Rengör med aceton eller kemiskt ren bensin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2012

Kort och gott: Ja.

Om inte, kommer kylaren inte få nån vidare kontakt då pastan med all säkerhet helt (eller delvis) stelnat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Köp ny pasta och rengör ytan noggrant.
Lägg ett riskorn i storlek av pastan på cpu/ihs och försök att få jämnt montage tryck på Cpu/ihs när du åter återmonterar kylaren.

Kolla sen på temperaturen när du belastar cpu att du får jämn o fin temp.

MB Asus Z170-A CPU 6700k GPU Gtx 1080 Strix HD Samsung 960 EVO + 850 EVO
MEM Corsair 16GB DDR4 3200MHz PSU EVGA Supernova G2 850W
MONITOR ROG SWIFT PG348Q 3440x1440 CPU COOLER Noctua NH-D15S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Majonäs funkar i väntan tills du får riktig cpu pasta. Håll dig dock borta från choklad.

http://www.hardwaresecrets.com/article/Does-Mayonnaise-Last-a...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2013

Köp en sån här när du ändå handlar kylpasta, så kan du spela utan öronproppar i fortsättningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Tack så mycket!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Sprawler:

Köp en sån här när du ändå handlar kylpasta, så kan du spela utan öronproppar i fortsättningen.

Håller absolut med om att du borde byta kylare när du ändå har den av.

[Node 304] [mITX Z77] [3570K@4.0ghz] [H90] [RX 470] [16GB DDR3] [330+335] [CX600M] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Sprawler:

Nu är ju inte direkt EVO'n helt knäpptyst heller, men såklart något bättre!

MOBO: MSI G45 Gaming - CPU: Intel 4770K @ 4.5 Ghz - GPU: MSI 780 OC - RAM: 16GB Kingston RED - PSU: XFX Pro Series 750W - CPU Cooling: Corsair Hydro H110 - Monitor: ASUS - VG248QE (144hz) - Mouse: Qpad 5K - Mousepad: Corsair MM 400 (Hard) - Keyboard: Qpad MK 50 - Headset: ATH-M50x / Blue Yeti - Case: Corsair Carbide 540 Air (Black) - Lightning: NZXT HUE RGB LED - CITERA FÖR SVAR!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av BadNewsBrod:

Nu är ju inte direkt EVO'n helt knäpptyst heller, men såklart något bättre!

EVO är garanterat helt ljudlös, fläktarna han väljer att använda kan emellertid variera
Jämför man med AMD´s stockkylare tror jag iofs inte det kan bli annat än jäkligt mycket bättre och tystare. "Något bättre" anser jag vara en kraftig underdrift...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Sprawler:

EVO är garanterat helt ljudlös, fläktarna han väljer att använda kan emellertid variera
Jämför man med AMD´s stockkylare tror jag iofs inte det kan bli annat än jäkligt mycket bättre och tystare. "Något bättre" anser jag vara en kraftig underdrift...

Haha det har du rätt i! EVO'n i sig utan fläkt är fanimej knäpptyst! Kanske jag som miss minner mig ang. hur illa en stockkylare låter..

MOBO: MSI G45 Gaming - CPU: Intel 4770K @ 4.5 Ghz - GPU: MSI 780 OC - RAM: 16GB Kingston RED - PSU: XFX Pro Series 750W - CPU Cooling: Corsair Hydro H110 - Monitor: ASUS - VG248QE (144hz) - Mouse: Qpad 5K - Mousepad: Corsair MM 400 (Hard) - Keyboard: Qpad MK 50 - Headset: ATH-M50x / Blue Yeti - Case: Corsair Carbide 540 Air (Black) - Lightning: NZXT HUE RGB LED - CITERA FÖR SVAR!