Permalänk

Problem med moderkort?

Tja!

Har detta moderkort : https://www.inet.se/produkt/1902646/asus-z97-a-atx
Mina 2 SSD fanns inte med i boot prioritets listan men hittades i boot listan så var inne och greja i BIOS. Gjorde någon slags EZtuning i där men fick blå skärm direkt och gjorde då en default reset av BIOS. Efter det har jag nu problem med att datorn verkar dö helt plötsligt när jag spelar.

Funkade bra i några timmar i arma 2 men så helt plötsligt blev det bara svart, datorn verkar endå igång. Starta om datorn och gick in på Arma 2 igen men nu lyckas jag bara vara inne några få minuter åt gången innan det blir svart

Efter att jag gjorde defualt resetten så kom min SSD med OSet fram i boot prio listan iaf.

All hjälp uppskattas enormt

Permalänk

Startade Arma3 nu istället, tog detta screenshottet av HWmonitor efter ett par minuter inne i spelet, ca 1 minut efter screenshottet dog datorn...

http://imgur.com/P3o6Bd0

Permalänk
Medlem

En fullständig lista på alla delar kan vara bra.

Spontant känns det dock som något blir för varmt.

kör du med stockkylaaren, CPU ser lite väl varm ut.

Tanka ner Prime95 kör Hwmonitor och prime95 samtidigt 5-10 minuter och lista bild igen.
Låt inte CPU bli över ca 90c dock, avbryt i så fall

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Screenshot ska vara in editerat, här är en lista också https://www.inet.se/kundvagn/visa/6890405/2014-06-28
Har även 3 andra hårddiskar också, OSet är på 80gb SSD.

Den brukade även vara väldigt tyst oftast men nu låter det som alla fläktar går på högvarv och tjuter även lite.
Vad är det jag kan testa ändra då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olzzon890:

Screenshot ska vara in editerat, här är en lista också https://www.inet.se/kundvagn/visa/6890405/2014-06-28
Har även 3 andra hårddiskar också, OSet är på 80gb SSD

OK såg och min post editerad också, men se ovan vad du bör göra nu!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Körde prime 95 , gick upp i mot 100 nästan efter bara 15 sekunder kanske, avbröt då

Permalänk
Medlem
Skrivet av olzzon890:

Körde prime 95 , gick upp i mot 100 nästan efter bara 15 sekunder kanske, avbröt då

OK felet funnit, montera om kylaren!
Du kan förstås kolla så fläkten fungerar på den som den ska först.

Antar att det är stockkylaren, ta loss den, du bör rengöra den och CPU, och lägga en liten klick ny kylpasta i mitten.

Sen dra upp pinnarna helt i översta läget, och vrid alla rätt, skårorna ska peka in mot centrum av kylaren då.

placera den över CPU så piggarna hamnar precis över hålen, sen trycker du rejält och bestämt ner två av benen samtidigt diagonalt mot varandra, och sen likadant med nästa par.

Vrid EJ på pinnarna efteråt
Klart

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Aa det är stockkylaren. Köpte dock datorn för ca 2 veckor sen och det har ju fungerat bra sen dess i alla spel på högsta grafik (BF4, arma2& arma3 bland annat. Problemet verkar ju ha börjat nu efter jag defualt resetta BIOS tidigare idag.
Men ska ta och beställa en ny kylare och kylpasta. Har inget hemma tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olzzon890:

Aa det är stockkylaren. Köpte dock datorn för ca 2 veckor sen och det har ju fungerat bra sen dess i alla spel på högsta grafik (BF4, arma2& arma3 bland annat. Problemet verkar ju ha börjat nu efter jag defualt resetta BIOS tidigare idag.
Men ska ta och beställa en ny kylare och kylpasta. Har inget hemma tyvärr.

Troligen har ett ben släppt kan man nog misstänka.

Tills du fått ny kylare/kylpasta kan du om du vill använda datorn, montera om kylare enligt ovan, men med befintlig pasta på.
Det kan inte bli annat än bättre ändå

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av olzzon890:

Det där blir bra

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Du är grym, processorfläkten hade lossnat lite på ett ben verka det som, så koppla bara dit den bättre igen och har fungerat i arma 2 i ca 10 minuter nu iaf och processor ligger runt 55grader stabilt nu. Tack så mycket!