Avgöra huruvida ett chip bland många är medelmåtta eller någonting speciellt så effektivt som möjligt, tankar kring det?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2013

Avgöra huruvida ett chip bland många är medelmåtta eller någonting speciellt så effektivt som möjligt, tankar kring det?

Som vi alla vet är det lite av ett lotteri när man köper en processor (som nästan bara fått värre odds med tiden). Sannolikheten är stor att du får någon som säkert fungerar bra nog för dig i praktiken även om den inte överklockar bra. Sannolikheten finns också att du liksom jag hoppas på att ha tur nog att få ett chip som är bättre än medelmåttan och helst så mycket bättre än medelmåttan som möjligt.

Distansavtalslagen är inte svår att tyda, köper du en processor och varsamt placerar den i sockeln för att boota upp för att i det ögonblicket känna att processorn inte känns helt rätt för dig, ja då är det inte svårare än att lämna tillbaka den till butiken och få pengarna tillbaka. Fast vem vill ha pengar när man kan få en så bra processor som möjligt för pengarna? I och med att väldigt många elektronikkedjor idag finns både på internet och i form av butiker och ofta är tillmötesgående i hög utsträckning borde det mest tidseffektivaste sättet vara att beställa såpass många processorer man har likvida medel att binda upp. När de anländer med posten är det bara att fint och försiktigt öppna upp och plocka ut processorerna varpå man en efter en bootar upp för att avgöra hur bra de är (lättast om man gör flera samtidigt då man direkt ser hur de förhåller sig till varandra vilket kan vara till fördel om det rör sig om ett nysläpp).

Var alla processorerna du fick under förväntan? Packa ihop det igen (och även om det är uppenbart, den ska lämnas tillbaka i så nära det skick du fick det som möjligt). Har man tur kanske kedjan man köpt processorn av har en butik som hanterar återköp/byten/returer för sådant man gjort på nätet. Tänk bara på att inte lämna tillbaka processorn i butiken och köpa en ny i samma veva eftersom man då går miste om det som garanterar att det fungerar - distansavtalslagen.

Några förslag eller idéer för att förbättra detta? Haswell Refresh känns som något av en besvikelse, Haswell-E däremot kanske det blir av att prova några hundra chip tills jag hittat det som passar mig perfekt (eller tålamodet tagit slut).

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det känns som du mest vill missbruka ångerrätten på ett oerhört fult sätt.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av mrqaffe:

Det känns som du mest vill missbruka ångerrätten på ett oerhört fult sätt.

Missbruka ångerrätten är det knappast. I och med att man inte påverkat någon processor utan bara kikat runt är det inte konstigare i min mening än om du skulle köpa en jacka som du har på dig fem minuter innan du upptäcker att den är lite obekväm ändå när du sätter dig ner varpå du lämnar tillbaka den.

För i slutändan så köper jag en produkt, det är inte något försök att leva på butikens öppet-köp och sedan återlämna allt utan det är ett utbyte som sker av min processor mot en annan processor av samma modell, från samma butik, från samma tillverkare.

Om jag lämnar tillbaka en processor till exempelvis NetOnNet så kommer de i sin tur skicka in det som returexemplar till Intel varpå Intel skickar ut en ny processor till butiken. Vem förlorar?

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Akalla
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Isse00:

Missbruka ångerrätten är det knappast. I och med att man inte påverkat någon processor utan bara kikat runt är det inte konstigare i min mening än om du skulle köpa en jacka som du har på dig fem minuter innan du upptäcker att den är lite obekväm ändå när du sätter dig ner varpå du lämnar tillbaka den.

För i slutändan så köper jag en produkt, det är inte något försök att leva på butikens öppet-köp och sedan återlämna allt utan det är ett utbyte som sker av min processor mot en annan processor av samma modell, från samma butik, från samma tillverkare.

Om jag lämnar tillbaka en processor till exempelvis NetOnNet så kommer de i sin tur skicka in det som returexemplar till Intel varpå Intel skickar ut en ny processor till butiken. Vem förlorar?

Det är ju ändå skillnad, jackan är exakt som när du fick den, ingen förpackning som öppnats och ingen risk att den skadats av t.ex. ESD (som kan vara väldigt svårt att upptäcka). Med andra ord enkelt att bara hänga tillbaks den på galgen.
Vem förlorar? Den som måste betala för returhanteringen, d.v.s. nedlagd tid, fraktkostnader, ny försegling till förpackningen, kontroll att produkten fortfarande fungerar som den ska etc.

Det är lite det jag ogillar med distansavtalslagen. Förvisso så skyddar den oss konsumenter, men baksidan är att om du t.ex. köper ett nytt grafikkort så kan det ändå ha varit i händerna på någon nisse som fingrat här och var på det, och kanske orsakat ESD som kan göra att kortet går sämre eller abrupt slutar funka två år senare.

Något som vore ballt vore väl om man kunde betala butiken en summa för att de ska testa processorn åt en och om den inte presterar som kunden önskar så vet de ändå själva att de hanterat den varsamt istället för att behöva ta kundens ord på det. De skulle även kunna ha en sektion med processorer där de testat alla och sänkt/höjt priset beroende på prestandan, så att de som inte tänkt klocka kan komma undan billigare medan de som vill ha en processor som de vet kommer prestera bra kan välja att lägga en extra slant istället för att behöva köra lotteri med otestade processorer.

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Isse00:

[...] Distansavtalslagen är inte svår att tyda, köper du en processor och varsamt placerar den i sockeln för att boota upp för att i det ögonblicket känna att processorn inte känns helt rätt för dig, ja då är det inte svårare än att lämna tillbaka den till butiken och få pengarna tillbaka. Fast vem vill ha pengar när man kan få en så bra processor som möjligt för pengarna? I och med att väldigt många elektronikkedjor idag finns både på internet och i form av butiker och ofta är tillmötesgående i hög utsträckning borde det mest tidseffektivaste sättet vara att beställa såpass många processorer man har likvida medel att binda upp. När de anländer med posten är det bara att fint och försiktigt öppna upp och plocka ut processorerna varpå man en efter en bootar upp för att avgöra hur bra de är (lättast om man gör flera samtidigt då man direkt ser hur de förhåller sig till varandra vilket kan vara till fördel om det rör sig om ett nysläpp).

Var alla processorerna du fick under förväntan? Packa ihop det igen (och även om det är uppenbart, den ska lämnas tillbaka i så nära det skick du fick det som möjligt). [...]

Du har beskrivit precis det systematiska utnyttjande av ångerrätten som jag har väldigt svårt för. Här är det inte ens frågan om att under en kortare period köpa t.ex. flera olika kameror, utan att köpa exakt samma produkt flera gånger och, på något vis, försöka skaka fram den som presterar bäst i, i det här fallet, ett intervall som inte garanteras.

Det finns inget i detta systematiska förfarande - att upprepade gånger köpa samma felfria vara, som man av allt att döma trots allt vill ha - som uppfyller intentionerna bakom "ångerveckan", ångerrätten, och det som blev Distans- och hemförsäljningslagen. Avsikten är att konsumenten ska skyddas mot förhastade beslut i en miljö där denne inte kan undersöka varan eller tjänsten, där denne inte har haft möjlighet att jämföra priser och andra erbjudanden, eller på annat vis saknar information, eller har fått felaktig information. Ja, man behöver inte ange skäl till varför man ångrar sitt köp. Men det finns inget skyddsvärt i ovan beskrivna beteende. Visst, butiken kan försöka sälja varan en gång till, men den hanteringen kan leda till ökade kostnader, vilket riskerar att gå ut över alla. Det är verkligen att sätta sig själv i första rummet. Om alternativet hade varit att försöka sälja de nyss införskaffade, oönskade, processorerna som begagnade hade nog TS dragit öronen åt sig, det hade blivit en förlustaffär, men när någon annan får bära ev. kostnader går det bra.

(Tänker inte gå in på ev. påverkan på produkten och dess förpackning, och rätten till ångerrätt om i väsentligen oförändrat skick, som det brukar heta, då det öppnar för så mycket tolkningar, det är inte min invändning; och i alla avseenden är en processor förhållandevis tålig mot yttre påverkan, slag och stötar som normalt sett kan skada annat. Men den fysiska hanteringen i sig och det sätt som används för att testa processorerna, om det ska vara någon mening med det systematiska förfarandet, kan riskera att skada dessa.)

Om man utnyttjar sina rättigheter in absurdum kan man gott vara dem förlustig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Okt 2005

Vad jag tänker; ångerrätten är till för att ha möjlighet att ångra sitt köp av något man inte är nöjd med. Köper man en processor som inte lever upp till förväntningarna (läs: inte överklockar bra) ska man ju självklart få skicka tillbaka den? Jag tänker ju inte betala för något som inte klockar så bra om huvudsyftet är att överklocka den. Köp 3-4 processorer och välj ut den som är bäst för att sedan skicka tillbaka de andra?

Den som skickar tillbaka måste ju betala frakt/returavgift/uppläggningsavgift etc så det kommer ju att tillkomma en kostnad för den personen.

Burk: Asus Rampage Extreme V x99, i7 5960x @4500mhz, cache 4300mhz, G.SKill ddr4 3200 mhz quad 16gig, 1st EVGA 980ti + EK @1551mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Asus PB278, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman 400i + EONE MK2 Muses

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Phukkitt:

Det är ju ändå skillnad, jackan är exakt som när du fick den, ingen förpackning som öppnats och ingen risk att den skadats av t.ex. ESD (som kan vara väldigt svårt att upptäcka). Med andra ord enkelt att bara hänga tillbaks den på galgen.
Vem förlorar? Den som måste betala för returhanteringen, d.v.s. nedlagd tid, fraktkostnader, ny försegling till förpackningen, kontroll att produkten fortfarande fungerar som den ska etc.

Det är lite det jag ogillar med distansavtalslagen. Förvisso så skyddar den oss konsumenter, men baksidan är att om du t.ex. köper ett nytt grafikkort så kan det ändå ha varit i händerna på någon nisse som fingrat här och var på det, och kanske orsakat ESD som kan göra att kortet går sämre eller abrupt slutar funka två år senare.

Något som vore ballt vore väl om man kunde betala butiken en summa för att de ska testa processorn åt en och om den inte presterar som kunden önskar så vet de ändå själva att de hanterat den varsamt istället för att behöva ta kundens ord på det. De skulle även kunna ha en sektion med processorer där de testat alla och sänkt/höjt priset beroende på prestandan, så att de som inte tänkt klocka kan komma undan billigare medan de som vill ha en processor som de vet kommer prestera bra kan välja att lägga en extra slant istället för att behöva köra lotteri med otestade processorer.

Det där med att kunna köpa processorer som är testade i olika hastigheter hade varit det optimala enligt mig. Kan LÄTT lägga 1000kr extra på en processor som har en bra batch och klockar bättre än genomsnittet. DÅ slipper man det där förbaskade lotteriet. De som inte klockar lika bra kan man låta de som inte överklockar lika mycket och/eller inte har bra kylning som tillåter överklockning ha. Intel garanterar ju ingenting att processorn skulle gå högre än turbofrekvensen, och det ska man ju vara beredd på vid köp.

Burk: Asus Rampage Extreme V x99, i7 5960x @4500mhz, cache 4300mhz, G.SKill ddr4 3200 mhz quad 16gig, 1st EVGA 980ti + EK @1551mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Asus PB278, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman 400i + EONE MK2 Muses

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Phukkitt:

Det är ju ändå skillnad, jackan är exakt som när du fick den, ingen förpackning som öppnats och ingen risk att den skadats av t.ex. ESD (som kan vara väldigt svårt att upptäcka). Med andra ord enkelt att bara hänga tillbaks den på galgen.
Vem förlorar? Den som måste betala för returhanteringen, d.v.s. nedlagd tid, fraktkostnader, ny försegling till förpackningen, kontroll att produkten fortfarande fungerar som den ska etc.

Det är lite det jag ogillar med distansavtalslagen. Förvisso så skyddar den oss konsumenter, men baksidan är att om du t.ex. köper ett nytt grafikkort så kan det ändå ha varit i händerna på någon nisse som fingrat här och var på det, och kanske orsakat ESD som kan göra att kortet går sämre eller abrupt slutar funka två år senare.

Något som vore ballt vore väl om man kunde betala butiken en summa för att de ska testa processorn åt en och om den inte presterar som kunden önskar så vet de ändå själva att de hanterat den varsamt istället för att behöva ta kundens ord på det. De skulle även kunna ha en sektion med processorer där de testat alla och sänkt/höjt priset beroende på prestandan, så att de som inte tänkt klocka kan komma undan billigare medan de som vill ha en processor som de vet kommer prestera bra kan välja att lägga en extra slant istället för att behöva köra lotteri med otestade processorer.

För det första så kommer inte jag orsaka några ESD skador på processorerna då det är en bedrift att lyckas med under den sekunder de ser dagsljuset. Jag åsamkar ingen skada på processorerna oavsett vad du väljer att tro vilket också är orsaken till att det i slutändan inte är någonting som varken butiken, Intel eller några andra kunder förlorar på, tvärtom.

Skrivet av Osprey:

Du har beskrivit precis det systematiska utnyttjande av ångerrätten som jag har väldigt svårt för. Här är det inte ens frågan om att under en kortare period köpa t.ex. flera olika kameror, utan att köpa exakt samma produkt flera gånger och, på något vis, försöka skaka fram den som presterar bäst i, i det här fallet, ett intervall som inte garanteras.

Det finns inget i detta systematiska förfarande - att upprepade gånger köpa samma felfria vara, som man av allt att döma trots allt vill ha - som uppfyller intentionerna bakom "ångerveckan", ångerrätten, och det som blev Distans- och hemförsäljningslagen. Avsikten är att konsumenten ska skyddas mot förhastade beslut i en miljö där denne inte kan undersöka varan eller tjänsten, där denne inte har haft möjlighet att jämföra priser och andra erbjudanden, eller på annat vis saknar information, eller har fått felaktig information. Ja, man behöver inte ange skäl till varför man ångrar sitt köp. Men det finns inget skyddsvärt i ovan beskrivna beteende. Visst, butiken kan försöka sälja varan en gång till, men den hanteringen kan leda till ökade kostnader, vilket riskerar att gå ut över alla. Det är verkligen att sätta sig själv i första rummet. Om alternativet hade varit att försöka sälja de nyss införskaffade, oönskade, processorerna som begagnade hade nog TS dragit öronen åt sig, det hade blivit en förlustaffär, men när någon annan får bära ev. kostnader går det bra.

(Tänker inte gå in på ev. påverkan på produkten och dess förpackning, och rätten till ångerrätt om i väsentligen oförändrat skick, som det brukar heta, då det öppnar för så mycket tolkningar, det är inte min invändning; och i alla avseenden är en processor förhållandevis tålig mot yttre påverkan, slag och stötar som normalt sett kan skada annat. Men den fysiska hanteringen i sig och det sätt som används för att testa processorerna, om det ska vara någon mening med det systematiska förfarandet, kan riskera att skada dessa.)

Om man utnyttjar sina rättigheter in absurdum kan man gott vara dem förlustig.

Du har fortfarande inte förklarat vem det är som förlorar på det jag beskriver i mitt inlägg. Även om det behövs några byten innan jag hittar en processor jag är nöjd med kommer varken butiken eller Intel förlora på detta, tvärtom.

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
root#
Registrerad
Mar 2006

Är du verkligen villig att betala 1000kr extra för en bra batch? Då kam du ju lika gärna köpa en bättre processor från början. Sen måste du lära dig att allt som tar tid för butiken kostar, de jobbar inte gratis.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Alla normala kunder förlorar eftersom butiken måste höja ordinariepriset för att täcka förlusten de gör när de ska sälja alla de returnerade cpuerna, möjligtvis att man kunde ta ut en avgift för ditt testande på säg 500kr/cpu för att kompensera det men tyvärr så är ju inte lagen utformad så att den ska täcka in denna typ av missbruk.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Isse00:

För det första så kommer inte jag orsaka några ESD skador på processorerna då det är en bedrift att lyckas med under den sekunder de ser dagsljuset. Jag åsamkar ingen skada på processorerna oavsett vad du väljer att tro vilket också är orsaken till att det i slutändan inte är någonting som varken butiken, Intel eller några andra kunder förlorar på, tvärtom.

Du har fortfarande inte förklarat vem det är som förlorar på det jag beskriver i mitt inlägg. Även om det behövs några byten innan jag hittar en processor jag är nöjd med kommer varken butiken eller Intel förlora på detta, tvärtom.

Haha, inte förlora något? Vilken värld lever du i egentligen? Direkt du bryter förpackningen så tappar varan i värde och butiken måste sälja den till reducerat pris om du lämnar tillbaka den. Det är tyvärr personer som du som gör att produkterna i slutändan blir dyrare för alla.
Det enda exemplet jag kan komma på där detta förfarande är okej är vid köp av TV/Skärm. Skulle aldrig acceptera en skärm med pixelfel till fullpris.

Intel i5 6600K @4.5GHz (Phanteks PH-TC14PE ) * Kingston HyperX DDR4 16GB 2666MHz * ASUS Maximus VIII Ranger * Palit GTX 1080 Jetstream @2050/11600 * Crucial BX100 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Isse00:

Som vi alla vet är det lite av ett lotteri när man köper en processor (som nästan bara fått värre odds med tiden). Sannolikheten är stor att du får någon som säkert fungerar bra nog för dig i praktiken även om den inte överklockar bra. Sannolikheten finns också att du liksom jag hoppas på att ha tur nog att få ett chip som är bättre än medelmåttan och helst så mycket bättre än medelmåttan som möjligt.

Distansavtalslagen är inte svår att tyda, köper du en processor och varsamt placerar den i sockeln för att boota upp för att i det ögonblicket känna att processorn inte känns helt rätt för dig, ja då är det inte svårare än att lämna tillbaka den till butiken och få pengarna tillbaka. Fast vem vill ha pengar när man kan få en så bra processor som möjligt för pengarna? I och med att väldigt många elektronikkedjor idag finns både på internet och i form av butiker och ofta är tillmötesgående i hög utsträckning borde det mest tidseffektivaste sättet vara att beställa såpass många processorer man har likvida medel att binda upp. När de anländer med posten är det bara att fint och försiktigt öppna upp och plocka ut processorerna varpå man en efter en bootar upp för att avgöra hur bra de är (lättast om man gör flera samtidigt då man direkt ser hur de förhåller sig till varandra vilket kan vara till fördel om det rör sig om ett nysläpp).

Var alla processorerna du fick under förväntan? Packa ihop det igen (och även om det är uppenbart, den ska lämnas tillbaka i så nära det skick du fick det som möjligt). Har man tur kanske kedjan man köpt processorn av har en butik som hanterar återköp/byten/returer för sådant man gjort på nätet. Tänk bara på att inte lämna tillbaka processorn i butiken och köpa en ny i samma veva eftersom man då går miste om det som garanterar att det fungerar - distansavtalslagen.

Några förslag eller idéer för att förbättra detta? Haswell Refresh känns som något av en besvikelse, Haswell-E däremot kanske det blir av att prova några hundra chip tills jag hittat det som passar mig perfekt (eller tålamodet tagit slut).

Som liten följdfråga, är du en av de som gnäller som ett litet barn som inte får glass när du får hem en produkt som redan är testad? Är svaret något annat än nej så är det bara fel..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Isse00:

För det första så kommer inte jag orsaka några ESD skador på processorerna då det är en bedrift att lyckas med under den sekunder de ser dagsljuset. Jag åsamkar ingen skada på processorerna oavsett vad du väljer att tro vilket också är orsaken till att det i slutändan inte är någonting som varken butiken, Intel eller några andra kunder förlorar på, tvärtom.

Du avser att testa gränserna för max överklockning, vilket inte är rekommenderat och kan vara skadligt.

Citat:

Du har fortfarande inte förklarat vem det är som förlorar på det jag beskriver i mitt inlägg. Även om det behövs några byten innan jag hittar en processor jag är nöjd med kommer varken butiken eller Intel förlora på detta, tvärtom.

Är du på riktigt??

Hoppas butikerna skickar dina redan "testade" cpu till dig när du beställer fler...

Fo3

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Sep 2012

Förfarandet i sig är det ju egentligen inget fel på genom många skulle tjäna på utomstående kvalitetssäkring av den här typen av varor. Men då skall det ju också ske under kontrollerade former så nästa kund inte behöver råka ut för samma vara som inte höll måttet och lämnades tillbaka. Då blir det ju fel och mer likt ett missbruk som flera varit inne på. Ingen vill väl ha en bruten förpackning när man beställer en ny processor.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Akalla
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Isse00:

För det första så kommer inte jag orsaka några ESD skador på processorerna då det är en bedrift att lyckas med under den sekunder de ser dagsljuset. Jag åsamkar ingen skada på processorerna oavsett vad du väljer att tro vilket också är orsaken till att det i slutändan inte är någonting som varken butiken, Intel eller några andra kunder förlorar på, tvärtom.

Men butiken vet inte hur du hanterat processorn, de kan inte utgå från att du är supervarsam bara för att du säger det, de var inte där när du testade CPU'n och ditt ord betyder ingenting för dem.
Har de däremot själva testat processorn så har de ju varit med under hela processen och vet exakt hur CPU'n behandlats.
Sen pratar jag inte bara om just dig, utan om detta beteende i allmänhet. Om "professionella" användare gör detta och börjar sprida ordet så kommer snart varenda Kleti och Pleti vilja göra samma sak, vilket kan ge just de negativa konsekvenser jag nämnde.

Skrivet av fiskmasen_99:

Är du verkligen villig att betala 1000kr extra för en bra batch? Då kam du ju lika gärna köpa en bättre processor från början.

Men om du redan köper den "bästa"? Eller om steget till nästa CPU på prestandaskalan är >1000:-?
Exempel: Du vill köpa en i7-4930K som kostar ca 4500:-. Ska du ha en fetare Core Gen 4 till socket 2011 så är det i7-4960X som gäller, och då kostar den som billigast ca 8200:-, vilket är en prisskillnad på ca 3700:-.

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Har spontant svårt att se att ARN skulle vara behjälpliga om butikerna vägrar gå med på dylika tokerier. Får väl ta och läsa igenom förarbetena någon gång, men att köpa en ny serieproducerad vara som man redan konstaterat att ett fullt fungerande identiskt exemplar av inte var något att ha känns minst sagt tvivelaktigt att det var syftet...

Skrivet av FatherOfThree:

Hoppas butikerna skickar dina redan "testade" cpu till dig när du beställer fler...

Vid köp från samma kedja kan man ju räkna ut vilka proppar det blir som levereras, ja
Och eftersom de enligt kund är "väsentligt oförändrade" kan denne knappast gnälla på "inte nya"...

Skrivet av Venke:

Förfarandet i sig är det ju egentligen inget fel på genom många skulle tjäna på utomstående kvalitetssäkring av den här typen av varor. Men då skall det ju också ske under kontrollerade former så nästa kund inte behöver råka ut för samma vara som inte höll måttet och lämnades tillbaka. Då blir det ju fel och mer likt ett missbruk som flera varit inne på. Ingen vill väl ha en bruten förpackning när man beställer en ny processor.

Kvalitetssäkring för att en produkt är bättre än vad som utlovas? Inte hålla måttet för att den bara fungerar enligt specifikation? Jisses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av fourbyfour:

Kvalitetssäkring för att en produkt är bättre än vad som utlovas? Inte hålla måttet för att den bara fungerar enligt specifikation? Jisses.

Håll din tolkning för dig själv är du snäll och prata inte smörja.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Phukkitt:

Men butiken vet inte hur du hanterat processorn, de kan inte utgå från att du är supervarsam bara för att du säger det, de var inte där när du testade CPU'n och ditt ord betyder ingenting för dem.
Har de däremot själva testat processorn så har de ju varit med under hela processen och vet exakt hur CPU'n behandlats.
Sen pratar jag inte bara om just dig, utan om detta beteende i allmänhet. Om "professionella" användare gör detta och börjar sprida ordet så kommer snart varenda Kleti och Pleti vilja göra samma sak, vilket kan ge just de negativa konsekvenser jag nämnde.

Men om du redan köper den "bästa"? Eller om steget till nästa CPU på prestandaskalan är >1000:-?
Exempel: Du vill köpa en i7-4930K som kostar ca 4500:-. Ska du ha en fetare Core Gen 4 till socket 2011 så är det i7-4960X som gäller, och då kostar den som billigast ca 8200:-, vilket är en prisskillnad på ca 3700:-.

Men prestandan mellan dem är obefintlig. Men menar får jag en 4930k för 4500kr som gör 4.5ghz, kan jag lätt betala 1000kr extra för en som gör 4.8-4.9ghz med samma volt (dvs under 1.4v eller däromkring)

Burk: Asus Rampage Extreme V x99, i7 5960x @4500mhz, cache 4300mhz, G.SKill ddr4 3200 mhz quad 16gig, 1st EVGA 980ti + EK @1551mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Asus PB278, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman 400i + EONE MK2 Muses

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av fiskmasen_99:

Är du verkligen villig att betala 1000kr extra för en bra batch? Då kam du ju lika gärna köpa en bättre processor från början. Sen måste du lära dig att allt som tar tid för butiken kostar, de jobbar inte gratis.

Finns inga bättre än 4930k (möjligen 4960x men den presterar ju några procent mer i samma klock) så ja, absolut kan jag betala 1000kr mer för en bra batch. Och hur butiken lägger upp returhanteringen bryr jag mig inte om, är liksom inte mitt problem om jag betalar returavgifter etc. Erbjuder butiken öppet köp (som absolut inte är lagstadgat) så antar jag att de har marginaler så det räcker för retur av produkter.

Burk: Asus Rampage Extreme V x99, i7 5960x @4500mhz, cache 4300mhz, G.SKill ddr4 3200 mhz quad 16gig, 1st EVGA 980ti + EK @1551mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Asus PB278, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman 400i + EONE MK2 Muses

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Phukkitt:

Om detta beteende i allmänhet. Om "professionella" användare gör detta och börjar sprida ordet så kommer snart varenda Kleti och Pleti vilja göra samma sak........

Instämmer fullständigt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Isse00:

Du har fortfarande inte förklarat vem det är som förlorar på det jag beskriver i mitt inlägg. Även om det behövs några byten innan jag hittar en processor jag är nöjd med kommer varken butiken eller Intel förlora på detta, tvärtom.

Skojar du? Det är klart att butiken förlorar pengar när du gör på det där sättet. Hur tror du det funkar egentligen?
T.ex:
Butiken säljer öppnade produkter till ett lägre pris.
Personalkostnad för att ta hand om returer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Venke:

Håll din tolkning för dig själv är du snäll och prata inte smörja.

Eller så kan du utveckla ditt resonemang så att misstolkningar korrigeras. Vad menade du med kvalitetssäkring och vad innebär att något inte håller måttet?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Bad Habit:

Finns inga bättre än 4930k (möjligen 4960x men den presterar ju några procent mer i samma klock) så ja, absolut kan jag betala 1000kr mer för en bra batch. Och hur butiken lägger upp returhanteringen bryr jag mig inte om, är liksom inte mitt problem om jag betalar returavgifter etc. Erbjuder butiken öppet köp (som absolut inte är lagstadgat) så antar jag att de har marginaler så det räcker för retur av produkter.

Om du köper på distans är öppen köp lagstadgat, se distansköplagen för mer information. Öppet köp direkt från butik brukar vara villkorat med att varan inte får vara öppnad just för att en öppnad vara betyder en kraftig värdeminskning för säljaren. Det är ofta sånt som landar i fyndhörnan. Speciellt om det rör varor som de inte har någon som helst aning om hur den hanterats.

Angående distansköplagen så är den till för att skydda konsumenten då det ofta är svårt att få en fullständig bild av hur en vara är över internet. Typexempel är kläder som du inte vet om de kommer passa även om storleken är rätt eller färgen kanske inte är representativ på hemsidan. Då har köparen rätt att häva köpet mot att denne betalar returfrakten. Så det är lagstadgad rätt. Fast att ha rätt att göra något är inte riktigt samma sak som att man ska utnyttja den rätten till max i alla lägen. Speciellt inte som i det här läget när man går utanför vad lagen är till för. Då skapar man ett problem genom att man skapar en kostnad för butikerna. Det är redan tal om att just returrätten kan vara en tung kostnad för säljare. Vi tar kläder igen som är ett typiskt exempel. Folk har satt det i system att köpa massa kläder för att sedan prova hemma och sedan skicka tillbaks nästan allt. Så samma plagg beställs i flera storlekar och färger och sedan får butiken kanske bara sålt ett av fem plagg som skickades. Det innebär en icke försumbar kostnad i längden. Följden av att missbruka ett system är att systemet kanske ändras. Ett annat lagrum som är uppe på tapeten med jämna mellanrum är rätten att ta kort på vem man vill på allmän plats. Vissa missbrukar den rätten. De värsta exemplen är pedofiler och blandade snuskgubbar som tar kort på barn och blandade badgäster på stranden och det finns inte mycket man kan göra åt det. Paparazzi och liknande är också ett problem. Det har lett till att det ett par gånger har diskuterats om rätten att ta kort på allmän plats ska tas bort vilket får konsekvenser för yttrandefriheten i längden. Så om tillräckligt många sätter i system att missbruka returrätten så kommer det ställa till det för butikerna vilket i förlängningen straffar alla.

Lägg fram som förslag till diverse återförsäljare eller kanske till och med Intel själva att de ska sälja högt binnade exemplar extra dyrt istället. Det borde vara relativt enkelt och billigt för Intel att införa en 4790K OC edition parallellt med den vanliga 4790K då de redan har avancerad utrustning för automatisk binning. De tillverkar ju bara en eller två fyrkärniga Haswell CPUer och alla andra modeller är sedan binnade från dem baserade på hur de presterar vid automatiserade tester. Vore ju tämligen enkelt att lägga till en nivå till överst. Grafikkortstillverkare har ju kört sånt med GPUer. Dyra modeller som ska klocka bra men då har de testat själva. Den manövern blir mycket svårare för CPU eftersom det inte finns en mellanhand på samma sätt utan det går direkt från Intel till återförsäljare.

Annars får du göra som man gjorde förr. Köpte ett gäng processorer, testade och sedan sålde man resten vidare. Borde vara tämligen enkelt att sälja CPUer här på Sweclockers marknad till exempel.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Kunzite:

Haha, inte förlora något? Vilken värld lever du i egentligen? Direkt du bryter förpackningen så tappar varan i värde och butiken måste sälja den till reducerat pris om du lämnar tillbaka den. Det är tyvärr personer som du som gör att produkterna i slutändan blir dyrare för alla.
Det enda exemplet jag kan komma på där detta förfarande är okej är vid köp av TV/Skärm. Skulle aldrig acceptera en skärm med pixelfel till fullpris.

Det smidigaste för butiken är retur till Intel varpå de ersätts med en som de kan sälja som ny, denna rutin är väletablerad. Fraktkostnaden T&R mellan butiken och Intel är minimal. Hur förlorar de på att sälja produkter till mig med en vinstmarginal inkluderat i priset jag betalar?

Skrivet av lanbonden:

Som liten följdfråga, är du en av de som gnäller som ett litet barn som inte får glass när du får hem en produkt som redan är testad? Är svaret något annat än nej så är det bara fel..

All elektronik testas innan det skeppas ut, så hur definierar du en produkt som "testad"? Om jag inte kan avgöra att produkten jag köpt har använts tidigare spelar det självklart ingen roll, inte för dig heller.

Skrivet av FatherOfThree:

Du avser att testa gränserna för max överklockning, vilket inte är rekommenderat och kan vara skadligt.

Nej du har missförstått det hela. De processorer som returneras överklockas inte utan analyseras i stockutförande.

Skrivet av Phukkitt:

Men butiken vet inte hur du hanterat processorn, de kan inte utgå från att du är supervarsam bara för att du säger det, de var inte där när du testade CPU'n och ditt ord betyder ingenting för dem.
Har de däremot själva testat processorn så har de ju varit med under hela processen och vet exakt hur CPU'n behandlats.
Sen pratar jag inte bara om just dig, utan om detta beteende i allmänhet. Om "professionella" användare gör detta och börjar sprida ordet så kommer snart varenda Kleti och Pleti vilja göra samma sak, vilket kan ge just de negativa konsekvenser jag nämnde.

Huruvida butiken vet om hur man hanterat processorn har ingen relevans för huruvida man får byta den eller inte och det finns de som lämnar tillbaka förstörda, skadade eller märkbart använda produkter och kommer undan med det. Jag väljer att göra bättre ifrån mig än så vilket jag också förklarat. Du kan inte ställa mig till svars för att någon annan återlämnat en trasig produkt.

Skrivet av betan:

Skojar du? Det är klart att butiken förlorar pengar när du gör på det där sättet. Hur tror du det funkar egentligen?
T.ex:
Butiken säljer öppnade produkter till ett lägre pris.
Personalkostnad för att ta hand om returer.

Nej butiken förlorar inte pengar. Föreställ dig två alternativa verkligheter:

A: Jag köper inga processorer.

B: Jag köper processorer, returnerar några. Butiken och Intel går med vinst.

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Isse00:

Det smidigaste för butiken är retur till Intel varpå de ersätts med en som de kan sälja som ny, denna rutin är väletablerad. Fraktkostnaden T&R mellan butiken och Intel är minimal. Hur förlorar de på att sälja produkter till mig med en vinstmarginal inkluderat i priset jag betalar?

All elektronik testas innan det skeppas ut, så hur definierar du en produkt som "testad"? Om jag inte kan avgöra att produkten jag köpt har använts tidigare spelar det självklart ingen roll, inte för dig heller.

Nej du har missförstått det hela. De processorer som returneras överklockas inte utan analyseras i stockutförande.

Huruvida butiken vet om hur man hanterat processorn har ingen relevans för huruvida man får byta den eller inte och det finns de som lämnar tillbaka förstörda, skadade eller märkbart använda produkter och kommer undan med det. Jag väljer att göra bättre ifrån mig än så vilket jag också förklarat. Du kan inte ställa mig till svars för att någon annan återlämnat en trasig produkt.

Nej butiken förlorar inte pengar. Föreställ dig två alternativa verkligheter:

A: Jag köper inga processorer.

B: Jag köper processorer, returnerar några. Butiken och Intel går med vinst.

Ganska säker på att butiker hellre tar alternativ A eftersom de inte förlorar pengar då. De förlorar pengar om du håller på och köper och skickar tillbaka varor flera gånger.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Isse00:

Det smidigaste för butiken är retur till Intel varpå de ersätts med en som de kan sälja som ny, denna rutin är väletablerad. Fraktkostnaden T&R mellan butiken och Intel är minimal. Hur förlorar de på att sälja produkter till mig med en vinstmarginal inkluderat i priset jag betalar?

All elektronik testas innan det skeppas ut, så hur definierar du en produkt som "testad"? Om jag inte kan avgöra att produkten jag köpt har använts tidigare spelar det självklart ingen roll, inte för dig heller.

Nej du har missförstått det hela. De processorer som returneras överklockas inte utan analyseras i stockutförande.

Huruvida butiken vet om hur man hanterat processorn har ingen relevans för huruvida man får byta den eller inte och det finns de som lämnar tillbaka förstörda, skadade eller märkbart använda produkter och kommer undan med det. Jag väljer att göra bättre ifrån mig än så vilket jag också förklarat. Du kan inte ställa mig till svars för att någon annan återlämnat en trasig produkt.

Nej butiken förlorar inte pengar. Föreställ dig två alternativa verkligheter:

A: Jag köper inga processorer.

B: Jag köper processorer, returnerar några. Butiken och Intel går med vinst.

Hur menar du att en butik skulle få returnera produkter för att de uppfyller utlovade krav och att det är en väletablerad rutin ?

Nej butiken går inte med vinst såvida de inte ökar priset för att ta höjd för hanteringen, dvs priserna kommer att gå upp för alla, idag gör ju tillverkaren ett snabbt test och säljer produkterna med marginal, men skulle de behöva testa absolut maxprestanda och selektera alla delar så blir ju testkostnaden oerhört mycket högre, även logistiken blir mer komplicerad och det driver upp priset, om du tror att det är en bra affärsidé så kan du väl beställa typ 10 000 cpuer direkt från Intel och kolla dem och sedan sälja dem med garanterad maxprestanda som är oerhört nära vad de klarar av.
Intel kommer säkert att gå med att handla direkt med dig om du beställer större partier cpuer och du verkar ju anse att det är lätt att avyttra alla cpuerna så det är ju bara att börja sälja "golden samples" och alla andra får du sälja som normala.

Raderat onödigt språkval

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av mrqaffe:

Hur menar du att en butik skulle få returnera produkter för att de uppfyller utlovade krav och att det är en väletablerad rutin ?

Processorn hamnar bland övriga returärenden butiken skickar till Intel.

Skrivet av mrqaffe:

Nej butiken går inte med vinst såvida de inte ökar priset för att ta höjd för hanteringen

Butikernas hantering av returärenden är fasta kostnader de inte kan undvika men orsaken till det är nuvarande lagstiftningen. Så du betalar redan det högre pris du talar om även om du personligen inte väljer att utnyttja hanteringen den inkluderar.

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderhamn
Registrerad
Sep 2007

Jag tycker nästan det är lite absurt att ens diskutera att reklamera något som håller vad de lovar. Om dom marknadsför en processor för 4GHz och du får ut 4GHz rakt av så är det inget fel på den. Sen att den inte är klockvänlig gör den inte på något sätt felaktig.

Får du däremot bara ut 3.9GHz så är det väl en annan femma, men bara för att den inte klockar speciellt bra ska man inte returnera den.

Tänk dig dom som jobbar i butiken som måste ringa och säga att dom fått tillbaka 5st processorer, så testas dom och det fungerar klockrent - dom lär ju bli idiot förklarade av Intel, och det enbart pga något så löjligt som att den inte presterar mer än vad som lovas..

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Isse00:

Distansavtalslagen är inte svår att tyda, köper du en processor och varsamt placerar den i sockeln för att boota upp för att i det ögonblicket känna att processorn inte känns helt rätt för dig, ja då är det inte svårare än att lämna tillbaka den till butiken och få pengarna tillbaka.[...]

Distansavtalslagen gäller inte en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Tror nog plomberad elektronik som är ESD-känslig faller under den kategorin. Du kan aldrig garantera korrekt hantering av komponenter.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Isse00:

Missbruka ångerrätten är det knappast. I och med att man inte påverkat någon processor utan bara kikat runt är det inte konstigare i min mening än om du skulle köpa en jacka som du har på dig fem minuter innan du upptäcker att den är lite obekväm ändå när du sätter dig ner varpå du lämnar tillbaka den.

För i slutändan så köper jag en produkt, det är inte något försök att leva på butikens öppet-köp och sedan återlämna allt utan det är ett utbyte som sker av min processor mot en annan processor av samma modell, från samma butik, från samma tillverkare.

Om jag lämnar tillbaka en processor till exempelvis NetOnNet så kommer de i sin tur skicka in det som returexemplar till Intel varpå Intel skickar ut en ny processor till butiken. Vem förlorar?

Ångerrätten finns ju där för att du ska kunna lämna tillbaka en produkt om du skulle ångra dig, Du vet ju redan i förhand att du kommer att lämna tillbaka alla produkter utom en, Så givetvis handlar det om att missbruka ångerrätten.

Kontakta till exempel Netonnet och berätta för dom att du tänker beställa X antal processorer, Testa dom och sedan skicka tillbaka alla utom en, Tror inte dom skulle bli så sugen på att sälja något till dig.

Otroligt egoistiskt enligt mig. Visst, du personligen förlorar inte på det men det innebär mer jobb för butiken samt extra fraktkostnader osv, Allt för att du vill åt några extra mhz.

Stationära:- Corsair 750D - MSI Z87 G45 - 4770K @4,5Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair XMS 3 4x4GB - XFX Pro series 850w - MSI R9 290 Twin Frozr -2x Samsung 850 EVO 250GB Raid0 -
Bärbar: Asus G75VX
Monitor: Asus PB278Q + LG 27EA73LM 27" Headset: Corsair Vengeance 2000 Mus: Logitech G600 Tangentbord: Func KB-460