Permalänk
Avstängd

Kör min 4690K deliddad i 4900MHZ@1,45V (Adaptive)

Toppar 80C i realbench och 94c i Prime95 inkl FPU-test eller vad det kallas, NH-D15s med 1st fläkt på silent mode.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Kör min 4690K deliddad i 4900MHZ@1,45V (Adaptive)

Toppar 80C i realbench och 94c i Prime95 inkl FPU-test eller vad det kallas, NH-D15s med 1st fläkt på silent mode.

Japp samma frekvens här, 4.9 GHz. Då med rejält överklamp på rek. 1.3 V.

80°C max i Prime 95.
63°C max i spel.

Vanlig användning strax under 60°C (29-57°C) på de innersta varmaste kärnorna

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Blev nostalgisk när jag såg denna tråd, sålde tyvärr denna skönhet alldeles för tidigt;

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Ja, därför ångrar jag att jag ÖHT sålde den : P Köpte en i7 istället som klockade skit, denna 4690K kommer alltid ha en speciell plats i hjärtat, har nog aldrig fått ett finare chip på lotteriet : ) Helt galet låg spänning hade den.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Japp samma frekvens här, 4.9 GHz. Då med rejält överklamp på rek. 1.3 V.

80°C max i Prime 95.
63°C max i spel.

Vanlig användning strax under 60°C (29-57°C) på de innersta varmaste kärnorna

Ptja sålänge tempen är ok så bör spänningen vara mer ok att hålla lite över rekommenderat

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av mangoo97:

Nyss införskaffat mig en ny kylare (NH-D15) då min fem år gamla 212+ evo inte riktigt höll måttet gällande både temperatur och ljudnivå. I väntan på ett nytt grafikkort (det andra gav upp) så håller jag på att överklocka lite. Jag försöker just nu få min i5 4690k stabil på 4.8 gHz, volten ligger på 1.310 och letar nu febrilt i denna tråd efter vad som anses vara en okej volt. Målet är 5.0 gHz med rimlig volt. Återkommer...

Ska bli kul att se resultat. Okej voltage är en bra fråga. Intel rekommenderar 1.3 V men har testat upp till 1.5 V. Någon direkt bra guide om detta verkar inte finnas. Gissar att ingen vet direkt faktiskt. Erfarenhet avgör nog bäst i detta fallet. Men så länge man håller temperaturen i alla fall under 85 grader så lär det går bra. Hursom helst. Allt efter 1.4 Voltage verkar ökar temperaturen drastiskt.

Så här har andra människor resonerat kring det; "1.35v is probably the very highest people would consider safe. Some people say 1.3. Truth is that no one knows." "If 1.35 is usually considered max on air I'd probably say maybe 1.4 max or 1.45 if you really wanna push it." Källa; https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/2vsji3/help_wh...

Skrivet av Aeig:

@septembro: Ja, därför ångrar jag att jag ÖHT sålde den : P Köpte en i7 istället som klockade skit, denna 4690K kommer alltid ha en speciell plats i hjärtat, har nog aldrig fått ett finare chip på lotteriet : ) Helt galet låg spänning hade den.

Mvh

Goda minnen i alla fall.

Skrivet av VadSaDu:

Ptja sålänge tempen är ok så bör spänningen vara mer ok att hålla lite över rekommenderat

Det är väl så Återstår att se hur länge det håller.. Adaptive Mode är ju att föreda så det inte ligger och pressar på samma höga spänning hela tiden.

Edit *******

@VadSaDu: Märkte att jag var tvungen att höja spänningen för att få det hela 100% stabilt i spel samt i Prime 95 med 4900 MHz. Landade faktiskt på hela 1.475 V. Känns ju mindre kul. 0.175 Voltage högre än Intels rekommenderade 1.300 V. Då med max temp i längre spelstund på 67 grader. Se bild. Iofs endast en höjning på 3 grader jämfört med föregående max 63 grader. I stabilt stresstest (Prime 95) landar jag på max 80 grader på varmaste kärnan. Men det är orealistiskt, man hamnar ju aldrig där ändå under vanliga förhållanden - endast i syntetiska test.. Funderar nästan på att gå tillbaka till 4700 MHz, med mycket lägre temperaturer (max 67 grader i stresstest) samt spänning (1.330V - endast 0.030 V över rek 1.300V).

Klarar du dig stabilt på dina 1.450 V?

Edit ökat spänningen..
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ska bli kul att se resultat. Okej voltage är en bra fråga. Intel rekommenderar 1.3 V men har testat upp till 1.5 V. Någon direkt bra guide om detta verkar inte finnas. Gissar att ingen vet direkt faktiskt. Erfarenhet avgör nog bäst i detta fallet. Men så länge man håller temperaturen i alla fall under 85 grader så lär det går bra. Hursom helst. Allt efter 1.4 Voltage verkar ökar temperaturen drastiskt.

Tack för svaret, givetvis ska jag uppdatera! Processorn tuffar på stabilt i 4,8 gHz med en volt på 1.330. Har stresstestat hela kvällen med prime95 och temperaturen hade sin topp på 78 grader. Jag är nöjd men nog ska det gå att klocka lite högre!

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av mangoo97:

Tack för svaret, givetvis ska jag uppdatera! Processorn tuffar på stabilt i 4,8 gHz med en volt på 1.330. Har stresstestat hela kvällen med prime95 och temperaturen hade sin topp på 78 grader. Jag är nöjd men nog ska det gå att klocka lite högre!

Varsågod. Kul! 1.330 V är bra för 4800 MHz. Endast 0,030 V över Intels rekommendation. (Använder samma spänning för 4700 MHz. Stabilt vad jag än slänger på det.) Temperaturen är bra med sina 78 grader. Ska man kalla den varm/het? https://imgur.com/Svr2si8 Men visst kyler NH-D15 bra?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

Jag monterade dit 1st 140mm fläkt i fronten av min datorlåda, sedan en 120mm radiatorfläkt från Fractal på min NH-D15, satte fläktarna på Standard mode.

Nu toppar tempen 74c under Realbench, rätt nöjd är jag. Synd att 4'e kärnan inte vill 5GHZ..visst man kan ta 4,9GHZ på den sista kärnan och 5GHZ på de andra, men inget skoj ju..vill ju ha 5GHZ på alla kärnor :>

Inte ens med 1,5V och 140% och LLC på lvl 9 på energimatning till faserna vill processorn 5GHZ..så jag antar att processorn inte vill helt enkelt Den startar upp och allt i 5GHZ, men den vill inte klara mer än 30sek Realbench stresstest under 5GHZ OC.

Geek bench poängen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Jag monterade dit 1st 140mm fläkt i fronten av min datorlåda, sedan en 120mm radiatorfläkt från Fractal på min NH-D15, satte fläktarna på Standard mode.

Nu toppar tempen 74c under Realbench, rätt nöjd är jag. Synd att 4'e kärnan inte vill 5GHZ..visst man kan ta 4,9GHZ på den sista kärnan och 5GHZ på de andra, men inget skoj ju..vill ju ha 5GHZ på alla kärnor :>

Inte ens med 1,5V och 140% och LLC på lvl 9 på energimatning till faserna vill processorn 5GHZ..så jag antar att processorn inte vill helt enkelt Den startar upp och allt i 5GHZ, men den vill inte klara mer än 30sek Realbench stresstest under 5GHZ OC.

https://i.imgur.com/FAxhNlD.png

Geek bench poängen.

Jaja, det var ju kul att det blev svalare med fler fläktar. Det brukar bli det.

1.500 voltage är högt som attans för Haswell. Räkna med degradering tack vare hög spänning och ökad värme på kort tid. Mest då med tanke riktad på Intels rekommendation på 1.300 voltage för 4:e generationens processorer.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Jaja, det var ju kul att det blev svalare med fler fläktar. Det brukar bli det.

1.500 voltage är högt som attans för Haswell. Räkna med degradering tack vare hög spänning och ökad värme på kort tid. Mest då med tanke riktad på Intels rekommendation på 1.300 voltage för 4:e generationens processorer.

Jaja, istället för 20års livstid på prollen blir det väl 10år istället haha

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Jaja, istället för 20års livstid på prollen blir det väl 10år istället haha

Japp. Kanske det? Ingen vet. Men man märker det när processorn räknar fel, blåskärmarna dyker upp, och kräver mer och mer spänning för samma frekvens

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråden för lite hjälp!
Jag skulle kalla mig själv för nybörjade när det kommer till överklockning.
Men vad jag har förstått så är min volt på TOK för hög. Använder mig utav inbyggda performance upgrade i mitt bios som klockar systemet 60%. Vilket även medför att den klockar ramminnen etc.

Men vad jag förstår så är volten på TOK för hög? Skulle någon kunna hjälpa mig att klocka den manuellt. Kanske har settings jag kan kopiera?

Detta är vid full load i ca 20min.

https://imgur.com/a/JHSpG