Permalänk
Medlem

Luftkylning och minneshöjd

Jag får snart hem ett ASUS Z97-PRO (WIFI AC) moderkort som ska kylas med en sån här Cooler Master Hyper 212 Evo.

Jag tänkte höra om någon av er kör med den kombinationen för att få veta om man är tvungen att stoppa i lågprofilminnen för att det ska funka? Till julen så kommer tomten antagligen med ett vattenkylningspaket därav min fråga.

Edit: Det är naturligtvis processorn som ska kylas (I5-4690K)

Permalänk
Medlem

Jag tror att det ska fungera, vilka minnen är det vi pratar om? Googla bara "CM Hyper 212 Evo RAM clearance" eller något liknande!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Tack för svaret

Luftkylningen är ju bara temporär så därför tänkte jag ställa frågan i och med att min son, som ska ha grejorna, troligen vill ha högprofil på sina minnen när han får vattenkylningen.

Permalänk
Medlem

ska han få vattenkylning eller "vattenkylning" ?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

haha - han ska få vattenkylning light - eller kanske en början på något "riktigt" - han kommer nog att bli en riktig Swec:are med tiden är jag rädd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

haha - han ska få vattenkylning light - eller kanske en början på något "riktigt" - han kommer nog att bli en riktig Swec:are med tiden är jag rädd

Kör på ett startkitt från ek eller liknande så får han riktig vattenkylning och så har grabben inget annat val än att bli en riktig swec:are

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

Tack för svaret

Luftkylningen är ju bara temporär så därför tänkte jag ställa frågan i och med att min son, som ska ha grejorna, troligen vill ha högprofil på sina minnen när han får vattenkylningen.

Högprofil och tornkylare brukar tyvärr inte gå hand i hand.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@lowngcawt

När jag googlade lite på vattenkylning ser jag att han nog behöver läsa in sig ganska ordentligt innan han börjar fickla med sånt. Det blir att kräva en sådan "kurs" av honom då

@Rydiisen

Jo jag såg det (jag har en sådan kylare själv med ett gammalt ASUS moderkort) det var därför jag postade frågan. Men efter vad jag såg på Google så får vi väl kompromissa lite och höja fläkten tills de inte "kolliderar" med varandra.

Själv har jag aldrig varit ens i närheten av att tänka vattenkylning så det här börjar bli lite överkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

@lowngcawt

När jag googlade lite på vattenkylning ser jag att han nog behöver läsa in sig ganska ordentligt innan han börjar fickla med sånt. Det blir att kräva en sådan "kurs" av honom då

@Rydiisen

Jo jag såg det (jag har en sådan kylare själv med ett gammalt ASUS moderkort) det var därför jag postade frågan. Men efter vad jag såg på Google så får vi väl kompromissa lite och höja fläkten tills de inte "kolliderar" med varandra.

Själv har jag aldrig varit ens i närheten av att tänka vattenkylning så det här börjar bli lite överkurs.

Det jag menade var att köpa ett färdigt kitt så behöver man inte göra mer än att följa instruktioner
T.ex. http://www.inet.se/produkt/5331135/ek-kit-l240

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Tackar för länken - dock verkar den inte vara för 1150-socket men det finns flera varianter ser jag via Google. När jag skrev om att "kräva" inläsning i ämnet var för att vi kommer att ställa samma krav när det gäller överklockning - så att han ett hyfsat hum om vad det är han håller på med.

Skrivet av lowngcawt:

Det jag menade var att köpa ett färdigt kitt så behöver man inte göra mer än att följa instruktioner
T.ex. http://www.inet.se/produkt/5331135/ek-kit-l240

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

Tackar för länken - dock verkar den inte vara för 1150-socket men det finns flera varianter ser jag via Google. När jag skrev om att "kräva" inläsning i ämnet var för att vi kommer att ställa samma krav när det gäller överklockning - så att han ett hyfsat hum om vad det är han håller på med.

Ja, det låter bra!
Det ska börjas i tid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-