Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Varm 4790k?

Har byggt dator och får hög temp i RealTemp, kör prime95 och enligt realtemp så skuttar jag upp till 80-85 C inom 2 min, har suttit och tittat på den och den går aldrig över 85 C men jag hör inte fläkten varva upp förens den närmar sig 80+, i idle ligger det runt 30 C.
Kör med original kylaren från intel men det borde väl inte bli så höga temperaturer?
I spel håller den sig till 75 C.
Moderkort MSI Z97 gaming 3.
Processor intel i7 4970k.
Ska jag montera om kylaren med ny kylpasta?
tacksam för hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Börja med att kolla hur fläkten är inställd, brukar finnas ett antal olika profiler att välja emellan, från tyst läge till prestanda.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Finns smartfan och har ändrat kurvan så den ökar varven tidigare men den klarar inte att hålla den under 80 C.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

OK, skulle nog monterat om den, verkar som du inte har fått fast den riktigt ordentligt.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

Du kan prova att montera om, skriv om det funkar. Skulle dock inte bli jätte förvånad om cpu går såpass var med standard kylaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Suck. Varför kan inte intel bara löda CPU och IHS istället för Crap kylpasta ? Alla temperatur problem skulle lösa sig. Saknar SB tiderna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upsala
Registrerad
Jan 2008

Helt normal temp tyvärr. Tycker också den känns "sådär" med temps över 75c.
Det du kan göra om du inte klockar den är att gå in i bios (uefi) och ställa ned vcore på ett fast värde som oftast kan sänka tempen iaf 10c. Dock ökar idle värdet medans den högsta tempen sjunker.
Annars byt kylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Ok jo det värkar som att jag inte kan förvänta mig mer av kylaren, har dubbel kollat och den sitter som den ska. Har börjat titta på ny kylare, tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Melinho2895:

Suck. Varför kan inte intel bara löda CPU och IHS istället för Crap kylpasta ? Alla temperatur problem skulle lösa sig. Saknar SB tiderna.

De kanske inte anser att det är ett temperaturproblem.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2002

ser ut som normala temperaturer för orginalkylaren

i7 6700k - msi gaming m7 - 32gb 3200mhz ddr4 - asus strix 1080 - 950 pro 250gb - 850 evo 250gb - 840 evo 250gb - mx100 256bg x2 - corsair force 3 120gb - wd 3tb - evga supernova g2 1000w - asus pg279q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
e-tuna
Registrerad
Jun 2012

Använde du dig av originalpastan som sitter på kylaren från fabrik? Den är ganska så värdelös polaren sänkte sin temp med 10-15 grader bara på o byta pastan

ASUS Z87-PRO ATX, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Intel Core i7 4770K 4.3 GHz (Haswell), Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP SVART, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Be Quiet CPU Cooler Dark Rock PRO 2, Fractal Design Define R4 Svart, Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär, Windows 8.1 Svensk 64-bit OEM, asus 24 vg248qe 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Dec 2003

Jag fick ner min 4770k fran 75 till 55 genom att lappa/ta bort IHS och lagga dit ny kylpasta. Det ar riktigt enkelt om man arbetar sakta och metodiskt

*Detta ar dock med OC pa for fullt

Det du borde gora ar att byta kylpasta, men kop annars en billig luftkylare ist for intels original.

4770k @ 5Ghz | H100i | EVGA 980ti | 600w SFX | Ncase M1 | Kraken X31 CPU/GPU | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 ModMic | Acer Predator Z35 35" 21:9 200hz | X52 Pro | Schiit Modi | Schiit Vali

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2004

Jag ser ingen som helst anledning att använda varken intels originalkylare eller kylpastan som sitter fast på den. Införskaffa en billig 212 evo och lite kylpasta så ska du se att dina temperaturproblem försvinner.

Nada.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2011

Sitter med en 4790k med en H80 med ett par nya Noctua NF-F12.

Testade köra BF4 på ultra och det drar upp emot en 70 grader efter 10 minuters speltid. Har testat att dra ner Vcore men den blåskärmar bara. Detta är då på stockhastigheter.

Nu är det antagligen bara skit bakom spakarna i mitt fall men fortfarande. Sen lyckas SSD´n försvinna ur bootmenyn lite titt som tätt med.

CPU: 4790K GPU: R290 Tri-x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Det är inte ovanligt att folk misslyckas med monteringen av push-pin-kylarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av lorgix:

Det är inte ovanligt att folk misslyckas med monteringen av push-pin-kylarna.

Tycker verkligen intel kunde förenkla det på nåt sätt. Det är inte helt lätt om man inte gjort det många ggr innan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Har byggt dator och får hög temp i RealTemp, kör prime95 och enligt realtemp så skuttar jag upp till 80-85 C inom 2 min, har suttit och tittat på den och den går aldrig över 85 C men jag hör inte fläkten varva upp förens den närmar sig 80+, i idle ligger det runt 30 C.
Kör med original kylaren från intel men det borde väl inte bli så höga temperaturer?
tacksam för hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Boltzius:

tacksam för hjälp

Pröva montera om kylaren, jag hade själv problem med att mitt moderkort satte väldigt hög volt som auto på min processor vilket resulterade i högre temperaturer, dock inte sådär höga.

i7 4790k - Corsair H80i - ASUS MAXIMUS VII Ranger Z97 16 GB Corsair Vengeance CL9 1600MHz
ASUS GTX 980 STRIX - Corsair Carbide Air 540 - Razer Deathadder - Ducky Shine 3 TKL MX Brown - Astro A40 - ASUS PG278Q ROG Swift

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Ok fel inlägg från mig.
Har köpt noctua NH-U9B och problemen med värme är borta, kört prime i en timme nu och ligger på 65C i snitt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Boltzius:

Ok fel inlägg från mig.
Har köpt noctua NH-U9B och problemen med värme är borta, kört prime i en timme nu och ligger på 65C i snitt.

Om du tänker köra den oklockad kan jag varmt rekommendera att du undervoltar, såg att det har föreslagits tidigare i tråden men med ett fast värde. Undervolta med offset istället så slipper du att den blir varmare i idle!

Använd citera-funktionen så blir allt mycket enklare!

i7 3770K 4,0Ghz Delid | ASUS Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance LP 16Gb | GTX 980 Ti G1 Gaming 1500/8000Mhz | Corsair AX850 | NZXT Source 340W | Noctua NH-U12S | Noctua NF-A14 PWM / Noctua NF-S12A PWM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Melinho2895:

Förmodligen för att de har fixat det med Devil's Canyon? Det beror på att originalkylaren suger och att processorn har turbo på 4,4GHz original.

Men visst är det dåligt...

Intel 4930K - 32GB - Asus RIVBE - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 GTX 980 HoF
Citera för svar! Fanboyism kan stanna hemma!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av kribol01:

Om du tänker köra den oklockad kan jag varmt rekommendera att du undervoltar, såg att det har föreslagits tidigare i tråden men med ett fast värde. Undervolta med offset istället så slipper du att den blir varmare i idle!

Rätt trist att man skall behöva undervolta en processor från första början >.<

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[Corsair H110i GT]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[ASUS 1080 Strix OC @ 2114/11016MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer XB270HU]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Sep 2006

Läste om din setup med moderkort och cpu, hittar tyvärr inte källan just nu. Men de snacka om att moderkortet körde väldigt hög vcore i standard och de rekommenderade att sänka den.
Vad ligger din vcore på i bios?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Vcore ligger på 1,080.
vet inte om det är normalt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

HET i7-4790K, förslag på kylare?

Skrivet av Boltzius:

Ok fel inlägg från mig.

Jag har har samma problem med min dator, CPUn går idle 36-42 C (23 C i rummet) och efter 1 minut BF4 ligger den runt 80 C. Jag har surfat rätt hårt de senaste 12 timmarna och klart är att det är fler som har liknande problem. Jag har hittills:

- Kört ATX kabinettet med ena sidan av.
- Monterat om den boxade standardfläkten med Arctic Silver kylpasta (noggrant monterad).
= Ingen skillnad.

BOLTZIUS -> Hur funkar din nya kylare nu, fortfarande bra?
ANDRA -> Förslag på effektiva kylare? (skämt att standardfläkten har rund kontaktyta mot det kvadratiska CPU höljet)
ANDRA -> Förslag andra lösningar?

MIN DATOR (känns som att hårdvaran inte är ett problem):
- Antec ATX chassi
- ASUS Maximus Ranger VII (ROG) moderkort
- Intel i7-4790K processor.
- ASUS GF GTX760 2GB DDR5 GPU
- Kingston Hyper X DDR3 2400 16GB 2x8GB CL11 RAM

*** 12 TIMMAR EFTER INLÄGGET OVAN = VAR NOGA MED KYLPASTAN OCH MONTERA KYLFLÄKTEN RAKT ***

Jag monterade nyss av kylfläkten, vilken jag trodde att jag hade monterat bra. Sedan rengjorde jag den (T-röd) från gammal kylpasta med luddfri trasa, applicerade ny kylpasta och försökte "gnugga" kylfläktens kontaktyta mot processorhöljet för att sprida ut kylpastan jämnt, varefter jag försökte spänna fast de 4 benen på kylfläkten någorlunda jämnt=för att inte "snedsätta" kylfläkten kontaktyta mot processorhöljet.

RESULTATET var att jag fick ner idle temperaturen till runt 35 C och vid spel (full upplösning etc) på BF4 låg temperaturen runt ofarliga 69 C. Jag drar slutsatsen att man ska vara MYCKET noga med att applicera kylpastan jämnt (undvik luftbubblor) och jag täckte fläktens kontaktyta helt i ett tunt lager och la sedan en extra droppe i mitten av den för att få lite extra kylpasta att klämma ut när jag tryckte ner kylfläkten. Jag tror även att det är mycket viktigt att inte spänna ett ben för hårt utan först fästa ett av dem lite löst och sedan göra likadant med benet diagonalt över på andra sidan kylfläkten (medan man håller ner kylfläkten platt). Därefter kan man i små steg fästa kylfläktens ben hårdare och hårdare = hamnar rakt = optimal värmeledningsyta. Jag var inte helt noggrann när jag gjorde detta sista steg och gör därför om allt imorgon bara för att se om det har någon effekt (eller så skiter jag i det och lirar på BF4 på 69 C...)

Förbättrade värmenivå efter ommontering av kylfläkt.