Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Vattenkylning på liggandes moderkort

Hej! Jag har nyss byggt ihop min första dator i ett bitfenix prodigy chassi och använder ett antec 620 för att kyla CPUn. Men pumpen klickar och låter konstigt och det tror jag inte den borde. Så jag vände på datorn så att moderkortet är lodrätt och då slutade det låta. Eftersom jag är en fattig student så har jag inte råd att köpa en ny bara för att prova om det funkar och mina kompisar använder luftkylning. Så finns det någon som har vattenkylning som liknar antec 620 som har haft samma problem eller som kan vända på din dator och se om pumpen fungerar vågrätt? I så fall så tar jag gärna emot tips på vad jag kan köpa som funkar!

Tack på förhand

John

Intel i5-6600K || Noctua NH-U14S || Gigabyte Z170 XP SLI || MSI GTX 970 Gaming 4G || Corsair DDR4 Vengeance LPX 2133MHz 4x4GB || Samsung 840 Evo 120GB SSD || WD Black 2TB || Fractal Design Newton R3 600W || Fractal Design Define R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008

Har du reservoar närmast före pumpen? Luftat av systemet ordentligt?

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av aniron:

Har du reservoar närmast före pumpen? Luftat av systemet ordentligt?

Snacka om att verkligen inte läsa vad han skriver öht..

On topic: Min 620 ger inte ifrån sig några konstiga ljud oavsett om datorn står eller ligger, Förhoppningsvis så får du byta ut den

Stationära:- Corsair 750D - MSI Z87 G45 - 4770K @4,5Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair XMS 3 4x4GB - XFX Pro series 850w - MSI R9 290 Twin Frozr -2x Samsung 850 EVO 250GB Raid0 -
Bärbar: Asus G75VX
Monitor: Asus PB278Q + LG 27EA73LM 27" Headset: Corsair Vengeance 2000 Mus: Logitech G600 Tangentbord: Func KB-460

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Det kan låta ur den ibland. Det kan hjälpa att man roterar datorn och låter den vara i det läge den inte låter ett tag.
Sen är det viktigt att radiatorn sitter högre än pumpen, annars blir det luftbubblor.

Hur sitter radiatorn? Sticker slangarna ut undertill eller övertill? Du kan ju testa lite olika ställen för radiatorn men om problemen och du inte kan hitta felet fortsätter ska du byta.

i5 4690k / Asrock z97e-itx ac / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / Samsung 840 Evo / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)