Fläkt går på högvarv så fort datorn startar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Fläkt går på högvarv så fort datorn startar

Hej!

Jag har skaffat vattenkylning med fläktar som är kopplade till fläktkontakterna på moderkortet. En av dessa fläktar börjar låta ruskigt mycket när jag startar datorn och jag behöver gå in manuellt i speedfan för att sänka hastigheten.

Finns det något sätt att få fläkten att inte dra igång så mycket vid start? det börjar bli tröttsamt att behöva starta speedfan varenda gång datorn går igång.

MSI Mpower z77
i5 3570k @ 4,1 , kylning Antec 920
8GB 1600MHz corsair vengeance
2x 670 sli (Evga 670 2GB, Zotac 670 2GB)
Corsair HX750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Kolla om antec har något program där du kan ställa in modes t.ex

Var tvungen att göra så med min Corsair H80i, Innan jag skaffade Corsair link så gick fläktarna på max

ASUS SABERTOOTH Z87 | Samsung SSD EVO Desktop Kit 840-Series 250GB | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1866Mhz DOMINATOR | Corsair Hydro H80i | ASUS GeForce GTX 780 3GB | Corsair Obsidian 550D | Corsair AX 760W 80+ Platinum Modulär

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Holmfrid:

Hej!

Jag har skaffat vattenkylning med fläktar som är kopplade till fläktkontakterna på moderkortet. En av dessa fläktar börjar låta ruskigt mycket när jag startar datorn och jag behöver gå in manuellt i speedfan för att sänka hastigheten.

Finns det något sätt att få fläkten att inte dra igång så mycket vid start? det börjar bli tröttsamt att behöva starta speedfan varenda gång datorn går igång.

Men kan du inte låta moderkortets fläktstyrning sköta det där istället för speedfan? eller fungerade inte detta.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Maj 2008

Låter som att det är fläkten som sitter i "cpu_fan" som bråkar?

Är det så, så är nog detta helt normalt då de flesta burkar jag byggt ihop har varit så att cpu fläkten varvar järnet till typ windows är igång, för att sedan gå ner till tyst efter nån minut. Vet inte varför, men tror inte att typ sensorn eller nått på "cpu_fan" är helt hundra innan man kommit in i windows.

Om du inte ändrar den i speedfan, varvar den max hela tiden då, länge?

Tror problemet löser sig om du går in i bios & stänger av nått i stil med "CPU fan control" eller liknande, typ att den känner av att fläkten snurrar. Varning dock, stänger du av detta kan datorn dels varna för "cpu fan not detected" eller liknande, men det borde inte vara någon större fara att stänga av detta, dock skulle jag på nått sätt ta reda på att fläkten verkligen snurrar då & då, skulle den stanna så borde ändå datorn stänga av sig när den når max temp för att skydda cpu mot överhettning & i slutändan att den cpu går sönder.

Men som sagt, det är med största säkerhet bios som trälar, om det nu är fläkten som sitter i "CPU_fan" uttaget på mobo vi pratar om.

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Ramsam:

Låter som att det är fläkten som sitter i "cpu_fan" som bråkar?

Är det så, så är nog detta helt normalt då de flesta burkar jag byggt ihop har varit så att cpu fläkten varvar järnet till typ windows är igång, för att sedan gå ner till tyst efter nån minut. Vet inte varför, men tror inte att typ sensorn eller nått på "cpu_fan" är helt hundra innan man kommit in i windows.

Om du inte ändrar den i speedfan, varvar den max hela tiden då, länge?

Tror problemet löser sig om du går in i bios & stänger av nått i stil med "CPU fan control" eller liknande, typ att den känner av att fläkten snurrar. Varning dock, stänger du av detta kan datorn dels varna för "cpu fan not detected" eller liknande, men det borde inte vara någon större fara att stänga av detta, dock skulle jag på nått sätt ta reda på att fläkten verkligen snurrar då & då, skulle den stanna så borde ändå datorn stänga av sig när den når max temp för att skydda cpu mot överhettning & i slutändan att den cpu går sönder.

Men som sagt, det är med största säkerhet bios som trälar, om det nu är fläkten som sitter i "CPU_fan" uttaget på mobo vi pratar om.

Det är inte cpu_fan, utan någon annan 3-pins. den ligger på 60% i speedfan men jag vill att den ska ligga på 40% vid start istället.

MSI Mpower z77
Corsair HX750

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Zippeer:

Kolla om antec har något program där du kan ställa in modes t.ex

Var tvungen att göra så med min Corsair H80i, Innan jag skaffade Corsair link så gick fläktarna på max

Jag styr fläktarna på kylningen genom pwm på moderkortet, så jag går runt antec-mjukvaran.

MSI Mpower z77
Corsair HX750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Holmfrid:

Det är inte cpu_fan, utan någon annan 3-pins. den ligger på 60% i speedfan men jag vill att den ska ligga på 40% vid start istället.

ah ok, då är det nån som sitter i "FAN_chassi" mao?

Ta reda på vilken fläkt, köp en Y-splitter & koppla in den på samma som den andra fläkten som sitter på FAN_chassi" så är ju problemet löst.

För du kör inte fläktarna via molex, 2 sladdar (röd svart)? Dom går inte pwm:a...

Ah ser nu att det står 3-pin, my bad. orkar inte sudda

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008

Ställer du inte in detta i BIOS/UEFI?

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av aniron:

Ställer du inte in detta i BIOS/UEFI?

Jag gick in och kolla. det gick inte att sänka den lägre än 50 % i bios för startup, så jag måste typ ändra det i windows efter start.

MSI Mpower z77
Corsair HX750