Permalänk
Medlem

Skitkul, fick hem mitt Bitfenix Prodigy idag och så var där en stor buckla på gallret på framsidan. Hatar sånt!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Asus eller Msi, Äger asus z87-PRO och MSI-MPower z97, Samma skit annat UEFI. Kan inte säga den ena klocka bättre eller är stabilare då 4.8ghz räcker för mig och dom klarar det utan problem skiljer någon 100del i volt kanske. Dom fungerar som dom ska helt enkelt.

"Har ingen nytta av 8+6 ström till cpu som MSI erbjuder då jag inte behöver 7ghz."

Dold text
Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Lite nyttig läsning för den som intresserar sig av huvudsakligen VRMs och diverse komponenter som berör generell överklockning av CPUer på z97 moderkort:

http://www.overclock.net/t/1490142/z97-vrm-info

Skulle vilja säga att överlag så är Asus och Gigabyte snäppet vassare än MSI och framförallt ASRock när det kommer till val av kvalitativa komponenter till sina bantade modeller. Har nyligen plockat ihop en ny rigg åt brorsan, och valet stod mellan dessa två modeller:

Gigabyte Z97X SOC Force
ASUS MAXIMUS VII HERO

Fick bli VII HERO då SOC Force's första PCI-e slot, och den enda 3.0 x16, blir tyvärr blockerad av den redan köpta Noctua NH-D15. Detta leder till att det finns en PCI-e x8 slot och två x4 kvar att välja mellan, vilket i sin tur betyder att det ej går att köra SLI då det krävs två x16 eller x8 slots (om än det går att lösa med t.ex. vattenkylning, även slutna sådana) för SLI. Lite synd då han antagligen hade kunnat pressat ut runt 100-200MHz extra ur sin CPU på samma eller till och med lägre VCORE spänning.

Permalänk
Medlem

MSI använder Killer NIC för LAN. Drivrutinerna kräver eget program som körs i bakgrunden.
Jag har ingen erfarenhet, men har läst blandade åsikter om det.

Permalänk

Kan rekommendera Asus Z97-A, funkar riktigt bra och har många funktioner till sitt pris!

Den automatiska överklockningen på Asus Z97 är den mest avancerade sägs det.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Tackar åter igen för alla svar

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Kan rekommendera Asus Z97-A, funkar riktigt bra och har många funktioner till sitt pris!

Den automatiska överklockningen på Asus Z97 är den mest avancerade sägs det.

Jag gillar Asus också, men just för att jag gör det så har jag inte provat på så jätte många andra märken i modern tid. Men Asus är alltid ett säkert val iaf.

Permalänk
Medlem

Har byggt ett hundratal datorer på ASUS, men eftersom deras RMA kan ta sig nånstans, så har jag nu gått över till Gigabyte och är mycket nöjd med det valet, speciellt när man får 4 års garanti med registrering på alla moderkort (och 5 år på Black-serien). MSI har aldrig för mig känts som kvalité, men det kanske har ändrat sig.

Dessutom har Gigabyte lägst returfrekvens/RMA-hantering vilket bör säga ett och annat om att de sätter kvalité främst.

Permalänk
Medlem

Jag sätter Asus och Gigabyte ungefär jämbördiga när det gäller kvalitet, men Asus brukar ha aningen vassare bios även på de enklare brädorna om man gillar att klocka. Gigabyte har ju extremklockar-brädor också, men de är inte så prisvärda för en normal användare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk