Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Uppgraderingstid?

Vill veta när det är en smart tid att tänka på att uppdatera, har sommar jobb och ja lönen är inte liten så jag tänkte att istället för att slösa pengar på godis och läsk och mat så varför inte köpa hårdvara. Mitt nuvarande mobo är ett ASUS z77 Sabertooth + cpu är en i5-3570k och det som jag hade tänkt uppgradera till är ett ASUS Maximus VII Hero + en Intel Core i7-4790k.

Nu vill jag ha folkets tankar och åsikter om detta!

Um, glad sommar /Equb

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009

Om två till tre år blir det lagom att uppgradera om du ska byta allt, leta annars reda på en beg i7 till ditt moderkort. Men behöver du prestandan?

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Känns som en onödig uppgradering. Vad har du för GPU?

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bättre Steam design: Metro for Steam Bästa gaming VOIP: Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2011

Måste du göra en uppgradering är kanske just mobo och cup det 'tråkigaste' du kan uppgradera, Måste du elda upp lönen, kötta till med ett 780ti eiller kör SLI/x-fire med gpu'n du har nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Cooling23:

Känns som en onödig uppgradering. Vad har du för GPU?

GTX 660, onödig, varför det?

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Equilibrium:

3570k är en bra processor.

Macbook Pro Retina mid-2015
Sennheiser Momentum In-Ear
iPhone 6S Space Grey
3770k @ 4.8 GHz, 980 @ 1425 MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av Equilibrium:

Vad använder du datorn till? För spel gör byte av moderkort och processor ingen märkbar skillnad. Då är det bättre grafikkort du behöver.

Sysslar du med att dagligen koda om filmer så kommer processorbytet vara desto bättre.

edit: En trevlig skärm är något man alltid har nytta av, oavsett vad man gör på datorn.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Equilibrium:

för med ditt grafikkort behöver du inte en bättre processor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013

uppgradera grafikkort och leta en 3770k på marknaden?

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jan 2012

Jag håller med de flesta tidigare talare.

Du har nog bra som det är. Spara pengarna. Själv kommer jag nog vänta till DDR4 Modekort, innan jag skaffar nya grejer.

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
Corsair Carbide Air 540 | Core i7 2600K | Asus P8Z68-V LX | 16GB Vengeance 1866 MHz | Fractal Deisgn Newton R2 1000W | Asus Xonar Essence ST | Radeon 7970 ghz | Mionix Naos 8200 | Ducky Shine 4 | Sennheiser 595 | Blue Yeti | Logitech c910 x2 + c920|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Haft min 3570k på en h77 bräda i två år typ köpte en beggad ny bräda med z77 kör den idag på 4700ghz med 1.25v 24/7 .

Kör själv 660 och märkte en fin förbättring utav prestanda i arma 3 på high, flyter faktiskt riktigt fint, fick hem ett begagnat 660 idag faktiskt som jag inte satt i en. Men 660 sli kan jämnföras med ett dagens 770 typ vad jag läst så helt okej.

Så jag tycker du ska överklocka 3570k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010

Låt grabben köpa om han vill jag kör med precis det han vill köpa och det är bra grejor. Så köp säger jag det gör du rätt i.

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Själv skulle jag ju köpt nytt grafikkort istället då processorn lär räcka flera år till.
Men det är ju självklart upp till TS vad pengarna ska läggas på, och eftersom vi inte vet vad datorn används till kanske det ju är processor som behövs.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Sep 2009

Vilka titlar spelar du och i vilken upplösning?

Asus MVF ThunderFX | 2500K @ 4.8GHz w/ NH-D14 | G.Skill Ripjaws X @ 2133MHz | Asus GTX 1070 DCII | Samsung 850 Pro 256GB | RM1000X | Samsung S27B970D | CM Storm QFR Thick PBT Dyesub MX Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Gunner357:

Låt grabben köpa om han vill jag kör med precis det han vill köpa och det är bra grejor. Så köp säger jag det gör du rätt i.

Heh, en som säger ja, alla andra nej. Nå inte har jag fått första lönen ännu så jag har tid att tänka..

Dock, tack för svaren!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Och jag säger "kanske". Det beror helt på vad du använder datorn till. Spelar du mest kommer du knappt märka ett smack av den nya processorn. Kolla själv in speltesterna i Swecs recensioner. Då är det helt klart grafikkort som gäller. Ett 660 är inget "powerhouse" idag direkt. Släng slantarna på t. ex ett 290 eller GTX 780 isf.

Sitter du däremot mycket med rendering/video-encoding så lönar det sig med CPU och mobo-byte.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,5 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU Asus GTX 780 DCUII: 1228 mhz / 6800 mhz memory @ stock volt
Skärm Asus PB278Q @ 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Svårt att ge något råd när du inte berättar vad du gör med datorn.

För spel så lägg pengarna på nytt grafikkort kolla bara så din psu orkar strömbelastningen som ökar vid ev kraftfullare grafikkort.

MB Asus Z170-A CPU 6700k GPU Gtx 1080 Strix HD Samsung 960 EVO + 850 EVO
MEM Corsair 16GB DDR4 3200MHz PSU EVGA Supernova G2 850W
MONITOR ROG SWIFT PG348Q 3440x1440 CPU COOLER Noctua NH-D15S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av boniz:

3570k är en bra processor.

Jo det är den men mitt nuvarande system har visat lite lagg på sista tiden, vet inte om det är annan hårdvara som orsakar detta men haft detta system i nästan 3 år så jag bara tänkte om det skulle vara sin tid att göra något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Aj sidu satan, glömde säga vad jag gör på datorn uh um, nå lyssnar på mycket musik, tittar på film i 1080p kvalite, spelar spel, vad brukar nu en nördig kille göra med sin dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Equilibrium:

Aj sidu satan, glömde säga vad jag gör på datorn uh um, nå lyssnar på mycket musik, tittar på film i 1080p kvalite, spelar spel, vad brukar nu en nördig kille göra med sin dator?

släng ~6k på ett smaskigt grafikkort isåfall

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Jan 2010

Som vanligt när man frågar så får man bästa svaret om man berättar hela historian från början.

Vad blir vinsten på ett processorbyte ? 10-20% ?

Vad blir vinsten på ett till 660 eller ett 770-780 ? 80-100% ?

Men innan man kan rekommendera nåt alls , får det plats ett större/till grafikkort i lådan ? räcker nätagget till ?

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | 2st EVGA GTX 780 Classified | Corsair AX1200i | Intel 530 SSD 240GB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Ssd, nytt grafikkort, skärm, chassi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av jocke92:

Ssd, nytt grafikkort, skärm, chassi

nå om jag skall ta en till ssd då måste jag nästan ta ett nytt moderkort för att jag har använt upp alla "bra" sata portar, vad jag menar med bra är att det finns ett par som inte styrs av Intel så snabbheten är som en snigel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Equilibrium:

nå om jag skall ta en till ssd då måste jag nästan ta ett nytt moderkort för att jag har använt upp alla "bra" sata portar, vad jag menar med bra är att det finns ett par som inte styrs av Intel så snabbheten är som en snigel.

Kopplar du in en lagringsdisk eller DVDspelare i marvelportarna blir prestandaförlusten inte ett problem.

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Equilibrium:

Då skulle jag säga att det bara är att satsa på ett grafikkort.
Och tja, det finns många som hellre använder sin dator till videoredigering/rendering, göra musik osv, och i de fallen hade en processor varit den bättre uppgraderingen

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Stealthbomb:

Vilka titlar spelar du och i vilken upplösning?

för tillfället sitter jag med en BenQ E2420HD så ganska många spel i 1920x1080, fast har varit lite tänd på att köpa en skärm i typ dubbla upplösningen..

och spel finns allt från CS:S, Command & Conquer, Crysis till Minecraft..

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Equilibrium:

Vad har du för diskar som behöver mer än den snigelhastigheten? En "vanlig" HDD behöver inget bättre än SATA1.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Jalle64:

Vad har du för diskar som behöver mer än den snigelhastigheten? En "vanlig" HDD behöver inget bättre än SATA1.

Nå enligt ASUS hemsida har z77 Sabertooth bara 2st 6gb/s portar som tas upp av 1 ssd + 1 hdd, sen finns det typ 4 portar som tas upp av diverse diskar och en dvd rw enhet som går på hastigheten 3gb/s så detta menas att ibland om jag tittar på film eller liknande från de hårddiskarna som är isatta i de portar med lägre hastighet så hackar det och man kan se framelag som ja är inte så trevlig om man njuter av 1080p kvalitet, hoppas detta svarade din fråga på ett bra sätt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Equilibrium:

Nå enligt ASUS hemsida har z77 Sabertooth bara 2st 6gb/s portar som tas upp av 1 ssd + 1 hdd, sen finns det typ 4 portar som tas upp av diverse diskar och en dvd rw enhet som går på hastigheten 3gb/s så detta menas att ibland om jag tittar på film eller liknande från de hårddiskarna som är isatta i de portar med lägre hastighet så hackar det och man kan se framelag som ja är inte så trevlig om man njuter av 1080p kvalitet, hoppas detta svarade din fråga på ett bra sätt...

En bluray ligger på ca 50mb/s, till och med sata 1 har tillräckligt med bandbredd för flera bluray uppspelningar samtidigt och en vanlig 1080p video tar mycket mindre bandbredd. Hackar det till när du kollar på film är det förmodligen uppspelnings programmet som är felinställt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Equilibrium:

...
och spel finns allt från CS:S, Command & Conquer, Crysis till Minecraft..

Lägg pengarna på godis och läsk.