Behöver lite hjälp med att bestämma mig här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bärsta
Registrerad
Mar 2011

Behöver lite hjälp med att bestämma mig här

Jag har kommit överens med en medlem här på sweclockers forum om att jag skall byta moderkort med denna personen.
jag har nu hittat ett problem med det hela:
Jag behöver ha en CPU för socket 1155.
En 3570k kostar lika mycket som en 4690k, men då DC är den nyare generationen så är det troligtvis även mer prestanda på den?
så det är väl inte värt att betala för en 3570k?
Jag köper bara datordelar från inet då jag har hört att komplett har mindre bra support, och support är viktigt för alla (Vill inte skapa ett krig, bara förklarar vad jag personligen tycker och tänker) samt väldigt bra erfarenhet med inet.
Jag skulle möjligtvis kunna hitta en 2500k om jag letar runt ordentligt på blocket, för i detta forum marknadsdel är alla slutsålda (Som jag har hört).

Bytet som jag kommit överens om kommer fortfarande att ske;
men det jag undrar över är om jag skall försöka sälja det moderkortet och köpa ett nytt med socket 1150.
Eller om jag skall köpa en ny 3570k och köra på den istället?
Är väldigt intresserad av en DC måste jag säga...
Funderar även på att köpa detta uppgraderingspaket från inet:
http://www.inet.se/produkt/v100370/asus-z97-a-intel-i5-4690k-...
Då man tjänar ca 1000 kr på det hela (tror jag).

Ny pris på
3570k: 1849 ( http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4-gh... )
4690k: 1890 (http://www.inet.se/produkt/5311087/intel-core-i5-4690k-3-5-gh... )

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Ok, vad har du haft för CPU innan då, eftersom du vill byta moderkort? Varför byta om du inte redan har en CPU till detta (nya) mobo?

En undran: Vad är DC för något?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bärsta
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Jalle64:

Ok, vad har du haft för CPU innan då, eftersom du vill byta moderkort? Varför byta om du inte redan har en CPU till detta (nya) mobo?

En undran: Vad är DC för något?

Jag har en AMD A6 5400K för nuvarande, vill ha en bättre processor helst intel då dem är väldigt bra för spel datorer.
Har socket FM2 på Moderkortet för nuvarande.

Jag har inte någon CPU till detta nya Mobo, utan jag måste köpa en ny prolle.
Det jag undrar är om det är värt att köpa en 3570K som kostar lika mycket som en 4690K?
Det som jag helst vill ha är den nya CPUn med den nya arkitekturen DC (Devils Canyon).
Samt det att jag lätt kan bli av med den nya Mobo som jag bytt mig till (en kompis är intresserad).
Är det värt att köpa det där uppgraderingspaketet eller skall jag bara köpa en ny processor?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av F4rm0r:

Jag har en AMD A6 5400K för nuvarande, vill ha en bättre processor helst intel då dem är väldigt bra för spel datorer.
Har socket FM2 på Moderkortet för nuvarande.

Jag har inte någon CPU till detta nya Mobo, utan jag måste köpa en ny prolle.
Det jag undrar är om det är värt att köpa en 3570K som kostar lika mycket som en 4690K?
Det som jag helst vill ha är den nya CPUn med den nya arkitekturen DC (Devils Canyon).
Samt det att jag lätt kan bli av med den nya Mobo som jag bytt mig till (en kompis är intresserad).
Är det värt att köpa det där uppgraderingspaketet eller skall jag bara köpa en ny processor?

Ok då fattar jag men DC är ingen ny arkitektur bara en refresh. Det är inga stora skillnader dessa CPU.er emellan men visst du får ju lite nyare detaljer på ett Z97:mobo som kan vara trevliga. Frågan är vad du kan få för ett s.1155 mobo idag? Är det ett Z77 eller?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bärsta
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Jalle64:

Ok då fattar jag men DC är ingen ny arkitektur bara en refresh. Det är inga stora skillnader dessa CPU.er emellan men visst du får ju lite nyare detaljer på ett Z97:mobo som kan vara trevliga. Frågan är vad du kan få för ett s.1155 mobo idag? Är det ett Z77 eller?

Z77 Extreme4

det är dem detaljerna jag fått.
skall fungera felfritt av vad jag har fått höra.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av F4rm0r:

Z77 Extreme4

det är dem detaljerna jag fått.
skall fungera felfritt av vad jag har fått höra.

Det är ettt helt ok mobo så det går ju att köra vidare på, men då är det ändå frågan vad du vill spendera för pengar. Det blir ju billigare med enbart en ny CPU som kanske är 10% långsammare än den nya. Visst kan du få sålt Extremet för en peng 5 - 700:- är väl rimligt iaf, så blir det ju en grund till de nya delarna. Ja, det är inte glasklart val, men du har iaf mer på fötterna nu hoppas jag?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bärsta
Registrerad
Mar 2011

jajemen, det tackar och bockar jag för!
så vinsten är bara 9-10%?
Trodde det var mer uppåt 20%
men man tackar för svaren
Ska nog försöka sälja det till min kompis för ca 700 kr så har jag även ett nytt mobo betalt med det där paketet

men du får ha det bra nu iaf!