Vit Macbook Mid 2010 - Uppgraderingsmöjligheter?

Permalänk
Medlem

Vit Macbook Mid 2010 - Uppgraderingsmöjligheter?

Hej!

Har haft en Macbook (mid 2010) sedan jag började gymnasiet och det börjar röra sig mot högskolestudier nu, men jag känner att datorn börjar bli lite knarrig. Lite (för en Mac) tyngre arbeten, som att t.ex. skriva i sökfältet på Chrome, har börjat gå segt. Jag tänkte därför se vad man kan göra i uppgraderingsväg. Jag är absolut inget fan av varken Apple, OS X eller Mac, men datorn har tjänat mig väl som pluggdator (Pages är ju fantastiskt). Jag känner inte för att köpa en ny Mac, så uppgradering seems like the way to go.

Frågan är då, hur går jag tillväga? Bör jag helt enkelt kontakta en certifierad Apple återförsäljare/verkstad och se vad de kan göra för mig? Har endast 2 GB 1067 MHz RAM, en uppgradering till 4 GB (+ kanske snabbare RAM?) samt uppgradering från Snow Leopard till Maverick kanske gör skillnad?
Jag har tyvärr tappat bort mina installationsskivor, så jag kan inte göra en ominstallation av operativsystemet. Borde man köpa en skiva med Maverick också?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Fick detta kostnadsförslag från Koneo, det låter väl ganska rimligt?

Skrivet av Koneo:

Kostnadsförslag:
RAM: MAC-MB08-4GP SEK 2X496
SSD: Samsung 840 EVO 250GB SSD MZ-7TE250BW SEK 1169
Arbetskostnad montering och test SEK 435
Totalt: 2596Kr exkl moms, 3245Kr inkl moms

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Fick detta kostnadsförslag från Koneo, det låter väl ganska rimligt?

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/Crucial-M500240GB/18...
+ 2x http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/140548-corsai...
tror du har skruvmesjlar hemma att öppna upp den och lägga in allt

https://www.youtube.com/watch?v=uY0lkt8ZME0

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så fungerar bara 1066 MHz minnen, är lite osäker vilka andra krav som finns.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jag har tyvärr tappat bort mina installationsskivor, så jag kan inte göra en ominstallation av operativsystemet. Borde man köpa en skiva med Maverick också?

Mavericks kommer inte på skiva, utan bara via nätet (App Store). Du kan uppgradera gratis från Snow Leopard. Om det är ren installation du är ute efter går det att lösa, men en sak i taget. Mer minne kommer göra underverk om du bara har 2GiB nu, och SSD gör även den mirakel.

Skrivet av Jink:

Fick detta kostnadsförslag från Koneo, det låter väl ganska rimligt?

Det går att komma undan märkbart billigare om man köper komponenter löst och vågar ge sig på att göra jobbet. Dels billigare för komponenterna, dels slipper man arbetskostnaden. Men det är ju en fråga om vad man känner sig bekväm med. Skönt att ha någon annan att skylla på, och få jobbet gjort av någon som förhoppningsvis kan sina grejor. Det finns videoklipp på nätet som går igenom uppgraderingsförfarandet så att man kan göra en bedöming om det är något man vill ge sig på eller ej.

Nåja. Med så mycket mer minne och SSD kommer burken flyga fram jämförelsevis. Har gjort liknande uppdatering själv på en aningen äldre MacBook...

Skrivet av Jink:

Som jag har förstått det så fungerar bara 1066 MHz minnen, är lite osäker vilka andra krav som finns.

Jag brukar använda Crucials hemsida och deras minneskonfigurator för att få minnen som de garanterar är kompatibla med Mac-modellen ifråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Mavericks kommer inte på skiva, utan bara via nätet (App Store). Du kan uppgradera gratis från Snow Leopard. Om det är ren installation du är ute efter går det att lösa, men en sak i taget. Mer minne kommer göra underverk om du bara har 2GiB nu, och SSD gör även den mirakel.

Det går att komma undan märkbart billigare om man köper komponenter löst och vågar ge sig på att göra jobbet. Dels billigare för komponenterna, dels slipper man arbetskostnaden. Men det är ju en fråga om vad man känner sig bekväm med. Skönt att ha någon annan att skylla på, och få jobbet gjort av någon som förhoppningsvis kan sina grejor. Det finns videoklipp på nätet som går igenom uppgraderingsförfarandet så att man kan göra en bedöming om det är något man vill ge sig på eller ej.

Nåja. Med så mycket mer minne och SSD kommer burken flyga fram jämförelsevis. Har gjort liknande uppdatering själv på en aningen äldre MacBook...

Jag brukar använda Crucials hemsida och deras minneskonfigurator för att få minnen som de garanterar är kompatibla med Mac-modellen ifråga.

Jag gjorde en scan på Crucials sida och hittade ett 4GB kit som ska fungera. Det är ju dock 2x2, det jag behöver är 4x2 då den bara har två slots. Tack för tipset!

Installationen ser simpel ut:

EDIT:
Tror bestämt att Corsair 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz SO-DIMM ska fungera! Och så kanske denna SSD? Totalt 1708 SEK + frakt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jag gjorde en scan på Crucials sida och hittade ett 4GB kit som ska fungera. Det är ju dock 2x2, det jag behöver är 4x2 då den bara har två slots. Tack för tipset!

Installationen ser simpel ut:

EDIT:
Tror bestämt att Corsair 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz SO-DIMM ska fungera! Och så kanske denna SSD? Totalt 1708 SEK + frakt.

Bumpar denna gamla goda tråd lite, då jag nu faktiskt ska få tummen ur och uppgradera. Någon som vet om detta ser bra ut, ser inte varför det inte skulle fungera?
Undrar även lite hur jag ska lyckas med en ominstallation av OSet, har som sagt var tappat bord Snow Leopard skivan. Jag har dock uppdaterat till Yosemite, man kanske kan återställa då och få en clean install?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Bumpar denna gamla goda tråd lite, då jag nu faktiskt ska få tummen ur och uppgradera. Någon som vet om detta ser bra ut, ser inte varför det inte skulle fungera?
Undrar även lite hur jag ska lyckas med en ominstallation av OSet, har som sagt var tappat bord Snow Leopard skivan. Jag har dock uppdaterat till Yosemite, man kanske kan återställa då och få en clean install?

Sitter i precis samma sits, ska börja plugga om två veckor och behöver uppgradera! Bevakar tråden!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

SSD + mer RAM, 4GB räcker nog till det mesta (Source: har en macbook air med 4gb + SSD)

Uppdatera även till nyaste OS X: Yosemite (Tror att din dator har stöd för OS:et)
Om du uppdaterar så gör en Clean Install för bästa effekt.

Så tror jag att du snart har en mycket rappare mac!

(edit: kan inte stava till mycket)

Permalänk

@ATH30S:

Är det den vita "clamshell" med rundade kanter?

Jag har en sån och tryckte in 8GB ram i den. Går hur bra som helst. Kör W8.1 samt senaste OSX.
OBS, var liiite meckigt med Bootcamp då den versionen som stödjer nyare Windows ej går att installera rakt av på burken. Fanns dock workarounds på nätet och nu går den superstabilt.

Permalänk
Medlem

Det har tidigare givits råd om 8 Gb men det fungerar tyvärr ej på den vita modellen ifrån 2010, du kan uppgradera till max 2x2 Gb.

Ser att tidigare säger att det fungerade och då är jag imponerad. Jag jobbade i butik och fick ofta in exemplar som inte gick att starta efter att de tryckt i 8 Gb. Men jag vet av erfarenhet att 4 Gb fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du byter SSD och installerar RAM själv. Det är relativt lätt och blir då ganska så billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sybre:

SSD + mer RAM, 4GB räcker nog till det mesta (Source: har en macbook air med 4gb + SSD)

Uppdatera även till nyaste OS X: Yosemite (Tror att din dator har stöd för OS:et)
Om du uppdaterar så gör en Clean Install för bästa effekt.

Så tror jag att du snart har en mycket rappare mac!

(edit: kan inte stava till mycket)

Hur utför jag då en clean install? Datorn har blivit så pass mycket segare än den var när jag fick den att jag börjar tro att det är något fel på den, det tar ett antal minuter att få ens text i sökrutan på google att dyka upp! Hoppas att clean install löser problemet.

Skrivet av Ian_Superfly:

@ATH30S:

Är det den vita "clamshell" med rundade kanter?

Jag har en sån och tryckte in 8GB ram i den. Går hur bra som helst. Kör W8.1 samt senaste OSX.
OBS, var liiite meckigt med Bootcamp då den versionen som stödjer nyare Windows ej går att installera rakt av på burken. Fanns dock workarounds på nätet och nu går den superstabilt.

Det är den versionen jag har i alla fall! Vad menar du med att Bootcamps senaste version inte går att installera? Funderade på att trycka in Win10 på den.

Skrivet av Wenger:

Det har tidigare givits råd om 8 Gb men det fungerar tyvärr ej på den vita modellen ifrån 2010, du kan uppgradera till max 2x2 Gb.

Ser att tidigare säger att det fungerade och då är jag imponerad. Jag jobbade i butik och fick ofta in exemplar som inte gick att starta efter att de tryckt i 8 Gb. Men jag vet av erfarenhet att 4 Gb fungerar.

Har kikat på ett par videos där 8GB verkar fungera utmärkt, hoppas att det gör det för mig med!

Vad tror vi då om dessa?

Edit: Samma RAM på Amazon.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenger:

Det har tidigare givits råd om 8 Gb men det fungerar tyvärr ej på den vita modellen ifrån 2010, du kan uppgradera till max 2x2 Gb.

Ser att tidigare säger att det fungerade och då är jag imponerad. Jag jobbade i butik och fick ofta in exemplar som inte gick att starta efter att de tryckt i 8 Gb. Men jag vet av erfarenhet att 4 Gb fungerar.

Fungerar mer än så

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Hur utför jag då en clean install? Datorn har blivit så pass mycket segare än den var när jag fick den att jag börjar tro att det är något fel på den, det tar ett antal minuter att få ens text i sökrutan på google att dyka upp! Hoppas att clean install löser problemet.

Bästa är nog att göra en installations USB för Yosemite

Och sedan boota från den och Göra en Clean install igenom att boota från den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sybre:

Bästa är nog att göra en installations USB för Yosemite

Och sedan boota från den och Göra en Clean install igenom att boota från den

Får prova det, tackar för länkarna!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Schweet, hittade RAM för 100kr billigare! Tror att jag tar och beställer dessa, om ingen har något att invända mot?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jag köpte dessa och de fungerar utmärkt för mig, så tack för tipset! Min 5 år gamla macbook är som ny!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.