Är detta en okej skärm för mina behov?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Maj 2014

Är detta en okej skärm för mina behov?

Hallåj!

Har under en tid funderat på att flytta datorn från tvn (där den är inkopplad nu) till ett gaming hörna. http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24...

Eller vad rekommenderar ni? Datorn min finns i sign. Spelar på 1920x1080, spelar mest Metro just nu men även lite Tropico 5. Tänkte en max budget på 2100kr.

Citera så jag hittar tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Ja, vill du ha 144 Hz så finns det ju inte supermånga alternativ på den budgeten.
Har du uteslutit IPS-panel och aktivt kommit fram till 144 Hz istället?

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2, CMC2S2, DB1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Rydisen:

Ja, vill du ha 144 Hz så finns det ju inte supermånga alternativ på den budgeten.
Har du uteslutit IPS-panel och aktivt kommit fram till 144 Hz istället?

Nää det gör ju inte de... Nja det har jag väl inte egentligen, har ganska dålig koll på vad för skärm man ska ha... Har du något tips på någon som är bra till gaming i den prisklassen? Vet ärligt talat inte vad det är för skillnad på IPS panel och TN...

EDIT: Lite snabbt googlande så hitta jag denna skärm: http://www.dustinhome.se/product/5010756852/asus-vs24ahl-24-w... vore detta ett bättre altenativ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av MrPeakon:

Nää det gör ju inte de... Nja det har jag väl inte egentligen, har ganska dålig koll på vad för skärm man ska ha... Har du något tips på någon som är bra till gaming i den prisklassen? Vet ärligt talat inte vad det är för skillnad på IPS panel och TN...

EDIT: Lite snabbt googlande så hitta jag denna skärm: http://www.dustinhome.se/product/5010756852/asus-vs24ahl-24-w... vore detta ett bättre altenativ?

IPS ger ju bättre färger men endast 60 Hz. 144 Hz är TN-panel vilket ger sämre färger, men bättre flyt i.o.m. 144 Hz.

Nu vet jag inte riktigt om man har någon nytta av 144 Hz i spelen du spelar, utan det får du själv avgöra. I princip brukar man väl säga att vid snabba FPS-spel etc så vill man ha 144 Hz.

Personligen skulle jag satsat på den Asus-skärmen du länkade nu, eller i alla fall någon IPS-panel (vilket jag har gjort också), då jag endast spelar lite då och då och inte spelar för att vinna direkt.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Rydisen:

IPS ger ju bättre färger men endast 60 Hz. 144 Hz är TN-panel vilket ger sämre färger, men bättre flyt i.o.m. 144 Hz.

Nu vet jag inte riktigt om man har någon nytta av 144 Hz i spelen du spelar, utan det får du själv avgöra. I princip brukar man väl säga att vid snabba FPS-spel etc så vill man ha 144 Hz.

Personligen skulle jag satsat på den Asus-skärmen du länkade nu, eller i alla fall någon IPS-panel (vilket jag har gjort också), då jag endast spelar lite då och då och inte spelar för att vinna direkt.

Ja okej, tack för hjälpen! Blir förmodligen Asus-skärmen då jag faktiskt hellre vill ha snyggare färger framför FPS, borde nog nämnt de tidigare!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av MrPeakon:

Ja okej, tack för hjälpen! Blir förmodligen Asus-skärmen då jag faktiskt hellre vill ha snyggare färger framför FPS, borde nog nämnt de tidigare!

Du blir nog nöjd.
Jag tänker dock tipsa om en skärm, som jag tycker är bra, men framförallt väldigt snygg. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2384616
Ifall den är bättre vet jag dock inte, du får googla lite recensioner.