Uppgradera min PC [i7 950, HD7870, 12GB ram /mod]

Permalänk

Uppgradera min PC [i7 950, HD7870, 12GB ram /mod]

Hej!Jag upplever att min datorn är väldigt seg i uppstart och jag misstänker att det är för att jag inte har en SSD.
Datorn är ett självplock ifrån JME Data (numera Inet) och jag har bytat ut lite delar såsom minne och grafikkort för inte så länge sedan.

Hur svårt är det o byta moderkort?

det jag har nu är:
Fractal design Define R3
i7 950 3.06 ghz
X58 Sabertooth moderkort (kompatibelt med 1366 socket)
Radeon HD 7870 3gb(köpt i höstas)
12 gb Corsair DDR3 1600 Mhz CL9 Dominator(köpt i höstas)
professional series HX750W nätagg

är det värt o fixa till moderkortet och processorn samt en ssd, eller köpa helt ny burk?

Tack på förhand

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

Processorn kan du allt sitta kvar på, den fungerar bra än idag!
Minne ser jag inte direkt någon mening med att byta heller. Så länge du inte vill ha mer än 12GB dvs. Köp helt enkelt en SSD och var nöjd.
Ingen mening att byta moderkort, minne och processor när det inte behövs.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av betterbodies:

Hej!Jag upplever att min datorn är väldigt seg i uppstart och jag misstänker att det är för att jag inte har en SSD.
Datorn är ett självplock ifrån JME Data (numera Inet) och jag har bytat ut lite delar såsom minne och grafikkort för inte så länge sedan.

Hur svårt är det o byta moderkort?

det jag har nu är:
Fractal design Define R3
i7 950 3.06 ghz
X58 Sabertooth moderkort (kompatibelt med 1366 socket)
Radeon HD 7870 3gb(köpt i höstas)
12 gb Corsair DDR3 1600 Mhz CL9 Dominator(köpt i höstas)
professional series HX750W nätagg

är det värt o fixa till moderkortet och processorn samt en ssd, eller köpa helt ny burk?

Tack på förhand

En i7 950 presterar rätt bra och har inga problem att "driva" ditt grafikkort. Vill du ha lite bättre prestanda kan du överväga att överklocka (kräver en bra cpu-kylare). En SSD lär ge dig det du söker; bättre respons och snabbare uppstart/avstängning.

OBS: La till lite info i rubriken /moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av betterbodies:

Hej!Jag upplever att min datorn är väldigt seg i uppstart och jag misstänker att det är för att jag inte har en SSD.
Datorn är ett självplock ifrån JME Data (numera Inet) och jag har bytat ut lite delar såsom minne och grafikkort för inte så länge sedan.

Hur svårt är det o byta moderkort?

det jag har nu är:
Fractal design Define R3
i7 950 3.06 ghz
X58 Sabertooth moderkort (kompatibelt med 1366 socket)
Radeon HD 7870 3gb(köpt i höstas)
12 gb Corsair DDR3 1600 Mhz CL9 Dominator(köpt i höstas)
professional series HX750W nätagg

är det värt o fixa till moderkortet och processorn samt en ssd, eller köpa helt ny burk?

Tack på förhand

ja byta moderkort.. allt ska ut kablar. skruvar. grafikkort. minne. cpu. förvara allt så det funkar ESD-påsar i din gamla kartong. gissar att du inte sparat den.
sen ska det göras ominstallation av Windows, nya drivrutiner, alla spel & programvara.

det beror väl på vad du ska använda den till.

Du kan ju ju kolla om datorn är någorlunda balanserad med msi afterburner & HWinfo (går både cpu&gpu på 100% när du stresstestar ?)
gör den det så finns det ju ingen anledning att köpa nytt moderkort & processor. om du nu inte vill bränna X antal tusen kr.
då ska det ju till nytt grafikkort också. visst får du en prestanda höjning i spel men annars går det nog inte snabbare.

köp en SSD Samsung gör bra enheter som håller. blås rent från damm, håll koll på temperaturen inne i datorn.
fixa ett ESD armband om du pillar i datorn sätt klämman i chassit och dra på dig bandet, billig försäkring mot esd.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

eftersom BF4 blev en flopp spelar jag bara WoW, d3 och CS:GO och det duger min setup till ?
jag har inte en blekaste aning om hur man byter till en SSD, var den ska kopplas in osv. känns lagom drygt o lämna in den på service som tar 5-10 arbetsdagar -.-

och vilken storlek som man ska ha, 128 gb eller 256? har 1TB lagring atm, vilket jag tycker räcker gott o väl

Permalänk
Skrivet av betterbodies:

eftersom BF4 blev en flopp spelar jag bara WoW, d3 och CS:GO och det duger min setup till ?
jag har inte en blekaste aning om hur man byter till en SSD, var den ska kopplas in osv. känns lagom drygt o lämna in den på service som tar 5-10 arbetsdagar -.-

och vilken storlek som man ska ha, 128 gb eller 256? har 1TB lagring atm, vilket jag tycker räcker gott o väl

Om det duger för dig så duger det för dig
Köp så stor du har råd med, att bygga dator är bokstavligt talat vuxenlego och då endast för att det är dyrt och inte svårt. Köp en SSD och följ en "how to" på youtube.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Bra dator har du. Om nätagget orkar så överklocka både cpu och grafikkort. Men en ssd löser alla dina ptoblem du upplever nu. Är sata 3 kontrollen från marvel kan det hända att du måste köra dom på de långsammare portarna från intel. Det påverkar dock inte accestiderna ocj det är färmst de som gör att ssdn upplevs som snabb.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Släng in en SSD och möjligen överklocka om det finns intresse för att lära sig sådant. SSD är prisvärt och ger enorm skillnad. Däremot att uppgradera annat känns lite ovärt men det beror ju på vad du gör med datorn. Vid spel så är det möjligen grafiken man kan uppgradera men det duger nog bra som det är idag

Permalänk
99:e percentilen

Du klarar dig bra på det du har nu så länge du inte ska spela krävande spel, och även då räcker din dator till bra om du inte kör jättehöga inställningar. En SSD är dock ett måste! Föreslår Samsung 840 Evo 250GB eller 120GB.

Skrivet av betterbodies:

eftersom BF4 blev en flopp spelar jag bara WoW, d3 och CS:GO och det duger min setup till ?
jag har inte en blekaste aning om hur man byter till en SSD, var den ska kopplas in osv. känns lagom drygt o lämna in den på service som tar 5-10 arbetsdagar -.-

och vilken storlek som man ska ha, 128 gb eller 256? har 1TB lagring atm, vilket jag tycker räcker gott o väl

Det är relativt enkelt att sätta in en SSD, men det finns en del fallgropar, som är enkla att kringgå om man bara känner till dem.

En SSD installeras och används precis som en vanlig hårddisk: Man ansluter en SATA-kabel (från moderkortet) och en SATA-strömkabel (från nätagget) och that's about it. Man behöver faktiskt inte ens skruva fast SSD:n då den inte har några rörliga delar (Solid State Drive), men det är förstås en god idé att göra det om man har möjlighet.

När SSD:n är installerad kan man, om man vill, göra som jag brukar göra (med Windows 7 som utgångspunkt):

  1. Gå in i BIOS och kontrollera att SATA-kontrollern är inställd på AHCI mode och inte IDE mode.

  2. Koppla ur alla hårddiskar förutom SSD:n.

  3. Installera Windows på SSD:n.

  4. Anslut hårddiskarna igen.

  5. [Ej nödvändigt] Minska maxstorleken på din pagefile till kanske 2048 MB: Start → högerklicka på ComputerPropertiesAdvanced system settings → fliken AdvancedSettings... under Performance → fliken AdvancedChange...Custom size

  6. [Ej nödvändigt] Inaktivera Hibernation genom att starta en kommandotolk som administratör och i den skriva: powercfg -h off

Punkterna 5 och 6 bör frigöra ca 20 GiB utrymme på SSD:n.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers