Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2002

Ny processor AMD?

Hej!

Jag börjar känna av att vissa spel kanske inte flyter så bra som dom borde. Det är framför allt spelet Smite jag vill kunna spela nu...
Jag har köpt ett R9 280x men det blev knappt någon skillnad från mitt 560ti...så jag antar att processorn behöver bytas ut

Jag har ett Sabertooth 990fx just nu...CPU är phenom ii x4 965.

Vad borde jag uppgradera till? Har förstått att intel vore det bästa...men då behöver jag byta ut moderkortet också va?

Är 8320 eller 8350 en bra uppgradering?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Har du överklockat ?

Roligaste sättet att få lite mer prestanda

Kan bli ganska prisvärt om man inte behöver skaffa massa specialprylar..

Gör längtan roligare till nya grejor iaf

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

En FX-8320 är mest prisvärd just nu. Du har ett bra moderkort så överklockning kan ju ske utan problem. Vill du byta till en Intel plattform kan du ju alltid sälja både prollen och moderkortet för att få lite mer pengar till bytet då priset för t.ex. en 4690k och moderkort kan lätt gå över 3k.

3930K @ 4GHz | 280x CF @ 1120MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2002

Hej!

Tack för svaren. Jag tänker också att byta plattform blir lite dyrt...vill helst hålla nere kostnaderna.

Om jag köper 8320...får jag någon skillnad mot nuvarande CPU då? Jag har inte överklockat...Jag skulle iofs kunna ge mig på det, men hur mycket skillnad blir det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av stirre:

Hej!

Jag börjar känna av att vissa spel kanske inte flyter så bra som dom borde. Det är framför allt spelet Smite jag vill kunna spela nu...
Jag har köpt ett R9 280x men det blev knappt någon skillnad från mitt 560ti...så jag antar att processorn behöver bytas ut

Vad borde jag uppgradera till? Har förstått att intel vore det bästa...men då behöver jag byta ut moderkortet också va?

Skrivet av stirre:

Hej!

Tack för svaren. Jag tänker också att byta plattform blir lite dyrt...vill helst hålla nere kostnaderna.

Om jag köper 8320...får jag någon skillnad mot nuvarande CPU då? Jag har inte överklockat...Jag skulle iofs kunna ge mig på det, men hur mycket skillnad blir det?

Tänk dock på att om du inte överklockar och heller inte har tänkt överklocka så finns risken att du får likvärdig eller SÄMRE prestanda med fåtrådiga(4 eller färre då självklart) program då dom nya FX-processorerna har sämre IPC än vad dom gamla Phenom II har.

Jag hade en Phenom II x4 965 överklockad till 4.1GHz, nu har jag en FX-6300 och jag måste upp över 4.4GHz för att få märkbar skillnad i spel.

Kör nu min FX-6300 i 4.5GHz och visst är det skillnad men den är verkligen minimal och med facit i hand kan jag väl inte påstå att det var värt pengarna för just spelandet. Däremot vid redigering och liknande är det faktiskt rätt stor skillnad men konstigt vore ju annat

Nu vet jag inte hur bra just det spel du nämnde trådar men spelar du t.ex. BF4 mm så kan det nog vara värt pengarna det vet jag inte men är det mest fåtrådiga spel finns risken att du blir besviken om du nu inte klockar 8320/50 över säg 4.2-4.4GHz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2002

Hej!

Är så glad för att detta forum finns...alltid folk som är duktiga och svarar

Jag vet inte hur bra just Smite trådar...men om man pratar om spel i allmänhet så kommer det alltså inte göra så mycket skillnad? Vad har jag för val? Är det enda jag kan göra att gå över till Intel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010

Mja, satsa på en 8320 och en okej kylare så kan du överclocka skiten till narnia. Då jävlar har du prestanda

Kör min i 4.8 atm och får helt okej singeltrådprestanda.

Chassie: Phantek Enthoo Evolv ATX
CPU:6700K i 4.85ghz 1,44V. //// 16 GB DDR4 HYPERX 3000MHZ CL15 GPU:Nvidia Palit Jetstream 1080@2150mhz Core///850WCoolermaster
CpuKylare: NZXT Kraken x62
Skärm: 24" Benq 144hz //24" Asus 60hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av stirre:

Hej!

Är så glad för att detta forum finns...alltid folk som är duktiga och svarar

Jag vet inte hur bra just Smite trådar...men om man pratar om spel i allmänhet så kommer det alltså inte göra så mycket skillnad? Vad har jag för val? Är det enda jag kan göra att gå över till Intel?

Ditt bästa alternativ är att överklocka, oavsett om du stannar på den processorn du har eller om du köper en ny som passar på samma moderkort.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2002

Hehe. Har haft ganska hög temp på cpun (runt 50C idle) och har varit förbannad på min Antec Kuhler 620...men så testade jag lite igår och kopplade om fläktarna. Nu idlar den runt 38C och gick aldrig över 45C när jag spelade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av TiasE:

Ditt bästa alternativ är att överklocka, oavsett om du stannar på den processorn du har eller om du köper en ny som passar på samma moderkort.

Mm...börjar förstå det Men om jag överklockar min nuvarande CPU, räcker den till för mitt 280x? Har läst mycket om flaskhalsar och så vidare...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av stirre:

Hehe. Har haft ganska hög temp på cpun (runt 50C idle) och har varit förbannad på min Antec Kuhler 620...men så testade jag lite igår och kopplade om fläktarna. Nu idlar den runt 38C och gick aldrig över 45C när jag spelade.

Jag rekommenderar IntelBurnTest som snabbt stabilitets- och värmetest. Höj multipeln ett steg och ställ spänningen på typ 1,3 V. Hur varmt blir det?

edit: när du är klar med överklockandet så visar det sig hur pass allvarlig flaskhals processorn är, om den är det öht.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

http://www.anandtech.com/bench/product/698?vs=102
Singeltrådat verkar ligga lika. Men jag tror en 8320 klockar bättre.

3930K @ 4GHz | 280x CF @ 1120MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av lorgix:

Jag rekommenderar IntelBurnTest som snabbt stabilitets- och värmetest. Höj multipeln ett steg och ställ spänningen på typ 1,3 V. Hur varmt blir det?

edit: när du är klar med överklockandet så visar det sig hur pass allvarlig flaskhals processorn är, om den är det öht.

Alright, hur kollar jag flaskhalsandet? Stämmer det att jag kollar ifall processorn jobbar 100% och GPU mindre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av stirre:

Alright, hur kollar jag flaskhalsandet? Stämmer det att jag kollar ifall processorn jobbar 100% och GPU mindre?

Ja, det är huvudprincipen, om än lite förenklat. Sätt igång och klocka nu.

edit:

Skrivet av LPG:

http://www.anandtech.com/bench/product/698?vs=102
Singeltrådat verkar ligga lika. Men jag tror en 8320 klockar bättre.

Ja, 8320 klockar absolut bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av stirre:

njae, det funkar inte riktigt så då kanske bara två av kärnorna arbetar osv. Något som funkar bättre är att kolla med tex intel burn test(NEJ) msi afterburner hur mycket gpun får jobba. Får den jobba mindre än runt 95% så flaskar cpun. Dock så borde du nog uppgradera cpu ts

EDit: Vilket jävla hjärnsläpp jag fick

CPU:6700K i 4.85ghz 1,44V. //// 16 GB DDR4 HYPERX 3000MHZ CL15 GPU:Nvidia Palit Jetstream 1080@2150mhz Core///850WCoolermaster
CpuKylare: NZXT Kraken x62
Skärm: 24" Benq 144hz //24" Asus 60hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2002

Kör min cpu på ca 3900mhz nu. Verkar fungera bra...

Men mitt ursprungliga problem kvarstår...får fortfarande bara ca 25 fps i det där jäkla spelet En kompis har en gammal bärbar dator...någon dual core historia med något mediokert grafikkort och han får samma fps.

Vad kan vara fel? Kanske läge för en ny tråd eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

Hade en 955 klockad till 3,5ghz innan och smite var inga problem alls. Så det bör inte vara processorn som är felet.

Om du vill uppgradera för billig peng så titta på begagnat.

köpte ett paket med i7 870, moderkort, ram och en 500w psu för 800kr. För 800kr fick jag alltså en rejäl prestandaboost plus delar att bygga ihop en reservdator.

Dator: i7 870@3,6ghz, XFX 390X, 16GB, 64GB crucial SSD, Fractal newton R2 650 watt, MSI P-55-CD53, Carbide 500R vit, Dell u2515h
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvdalen
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av stirre:

Kör min cpu på ca 3900mhz nu. Verkar fungera bra...

Men mitt ursprungliga problem kvarstår...får fortfarande bara ca 25 fps i det där jäkla spelet En kompis har en gammal bärbar dator...någon dual core historia med något mediokert grafikkort och han får samma fps.

Vad kan vara fel? Kanske läge för en ny tråd eller?

Det är inte hårdvaran det är fel på om du får så dålig fps i SMITE. Det är inte ett väldigt krävande spel. Nu har jag iofs inte spelat smite på länge, men jag har en kompis som har samma processor som dig och ett Radeon 7870 och han kan spela SMITE i 60 fps utan problem. Det kan för dig vara värt att googla på fps problem i SMITE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Mar 2006

Alltså om det inte gav någon skillnad från 3.4 -> 3.9 Ghz å du fortfarande är fast på 25 fps så är det inte prestanda problem, låter mer som att något i spelet "capar" FPSen vid 25. Någon v-syncs liknande inställning?

Efter lite snabb googling så verkar ju Smite vara hel konstigt, finns hur mycket "FPS problem" som helst bara av att googla på "smite fps fix" eller "smite 25 fps cap"

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2002

Mm...Det är skumt alltså. Många som verkar ha problem med just det spelet, men många som inte har det också.
V-sync är avstängt. Har googlat som sjutton men det verkar inte finnas någon lösning, tyvärr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av stirre:

Hej!

Jag gick från exakt den processorn till en FX8350. Detta gjorde jag eftersom min Phenom 965 flaskade efter jag köpte ett till HD 6850 och körde Crossfire. Jag fick en riktig prestandboost av det. Väldigt prisvärd processor!

Jag har en dator som fungerar, ibland spelar jag på den. Mina leksaker speglar mina intressen ganska bra:
Leksak #1: Canon EOS 7D Mark II med 18-135 USM, 50 f/2.8
Leksak #2: Taylor 214ce DLX Sunburst
Leksak #3: Taylor GS Mini Koa
Övriga prylar: | OnePlus X | Nexus 9 | HP Elitebook 820 | Moto 360 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Har du formaterat om datorn efter du bytte grafikkort?
Om inte så kan det vara gamla drivrutiner som ligger å spökar? Testa köra DDU och ta bort alla grafikdrivrutiner och installera sedan om dina AMD-drivrutiner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av krrjon:

Har du formaterat om datorn efter du bytte grafikkort?
Om inte så kan det vara gamla drivrutiner som ligger å spökar? Testa köra DDU och ta bort alla grafikdrivrutiner och installera sedan om dina AMD-drivrutiner.

Körde DDU faktiskt, men ska nog ta och formatera om datorn ändå. Tvekar på att det blir någon skillnad, men vi får se.