ser allt ut som en handicam-dokumentär med fullhd-skärm?

Permalänk

ser allt ut som en handicam-dokumentär med fullhd-skärm?

Tja det här kanske är en idiotisk fråga men jag såg en flummig grej för nån vecka sedan. Ok jag sitter och glor på tv, en fullhd tv, och materialet som kommer till den verkar vara fullhd det med, men det ser så billigt och trist ut. Tänk er att nån köpt en bättre konsumentvideokamera, och nu startat en tvkanal runt den.
Jag tyckte ca 80% av materialet jag såg på tvn såg ut som hemmafilmat crap. Och det vara allt från serier till spelfilmer, till slut fick jag nog och stängde av skiten.

Nu till frågorna. Är det bara jag som sett den här effekten?
Vad kan effekten tänkas bero på? Uppdateringsfrekvensen, kamerorna, olika filter, film vs sensor, postprocessing, rentav billiga skitproduktioner??
Jag såg diverse långfilmer och påkostade serier men det såg ut som, tja, en dokusåpa men mer närgånget typ. Är det det här som är fullhd?

Förr i tiden kunde man direkt se om det var långfilm eller typ nyheter från uzbekistan man såg, men nu vetifan alltså.

Jag har inget fullhdskärm själv, eller fullhdmaterial heller för den delen, så därför är jag sugen på att veta vad jag sett.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

Det är en effekt som går att stänga av som tur är. Hatar det. Det är det som kallas "100Hz" etc, interpolering av bilderna för att emulera högre fps. Brukar heta tup supermotion eller nåt i den stilen i menyn i tvn.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Fult som stryk är det. Tillverkarnas j***a "bildförbättringstekniker".

Pytts, ser ut som det är filmat med videokamera. Det som fungerar är TV-program, men film, ICKE

Som föregående talare, det går oftast att stänga av skiten, dock gillar tillverkarna att kalla det för olika coola superlativ, så det är inte helt enkelt att hitta.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

Nu till frågorna. Är det bara jag som sett den här effekten?
Vad kan effekten tänkas bero på? Uppdateringsfrekvensen, kamerorna, olika filter, film vs sensor, postprocessing, rentav billiga skitproduktioner??
Jag såg diverse långfilmer och påkostade serier men det såg ut som, tja, en dokusåpa men mer närgånget typ. Är det det här som är fullhd?
.

Tragiskt nog har man lurat på gemene man att superduperhaxxormotionplus deluxe är någonting man vill ha.

http://www.cnet.com/news/what-is-the-soap-opera-effect/

Så, stäng av motion-interpolation (heter lite olika beroende på tillverkare, CMR, 100Hz/200Hz osv, motionplus eller nåt liknande).

Finns även en mängd andra "bildförbättringstekniker" (läs bildförsämringstekniker) som man oftast gör bäst i att stänga av.

Permalänk

Hehe jag är inte ensam om att ha sett det här alltså. Nu var jag på ett hotell så tvn agerade även väckarklocka och diverse annat skit så jag orkade inte riktigt botanisera i menyerna. Alltså allt såg "kristallklart" ut men det bara såg fel och billigt ut, typ, ja, jag vet inte hur jag ska beskriva det bättre än jag redan gjort.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk

JA det där är antingen hela eller en del av förklaringen! Sport såg helt normalt ut.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Fyndjägare

Motion yada yada funktionerna är dock nice på tecknat tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.