Videobloggare testar safirglas från Iphone 6

Permalänk
Melding Plague

Videobloggare testar safirglas från Iphone 6

Vad som påstås utgöra det främre glaset till kommande Iphone 6 dyker upp i händerna på en videobloggare. Panelen är tillverkad av safirglas med nästintill oöverträffad reptålighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

MKBHD
Tycker telefoner är ganska reptåliga redan, men att stabba telefonen med en kniv utan en skråma ja det känns lite sådär väl häftigt

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Frågan är om detta kommer leda till att telefonen blir ännu dyrare?

Sedan är väl Gorilla Glass 3 väldigt reptåligt också om man använder nycklar osv på den?

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Inaktiv

Gött att de i alla fall inte kan ta patent på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Frågan är om detta kommer leda till att telefonen blir ännu dyrare?

Sedan är väl Gorilla Glass 3 väldigt reptåligt också om man använder nycklar osv på den?

Klart det blir dyrare

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Glaset är bara laminerat med safir afaik. Rent safirglas går inte att böja sådär.

Permalänk
Medlem

Tycker att han borde testa hur den blir om man drar lite sand eller annat slipande material över den, det är egentligen det som är intressant för visst en nyckel hit eller dit men hur ofta får man en repa av nycklar? Värre om man får in lite sand eller liknande i fickorna för det händer mycket oftare att skärmen får repor av det.

Permalänk
Skrivet av Prodigys:

Tycker att han borde testa hur den blir om man drar lite sand eller annat slipande material över den, det är egentligen det som är intressant för visst en nyckel hit eller dit men hur ofta får man en repa av nycklar? Värre om man får in lite sand eller liknande i fickorna för det händer mycket oftare att skärmen får repor av det.

För mig och väldigt många andra är det relevant. Jag har nycklarna och telefonen i samma ficka då det är skönt att ha plånboken ensam.

Permalänk

Marques Brownlee o hans kvalité på videos altså..
Men ONT: Tycker detta är jävligt cool idé. Blir intressant o se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Gött att de i alla fall inte kan ta patent på det.

Det kan de säkert, safir/safirbeläggt glas för smartphones/surfplattor o.s.v. med rundade/kantiga hörn i syfte att bla-bla...

Och USA's patentverk låter dom säkert göra det också.

Det har väl visat sig tidigare att det går att få patent på saker ingen vettig människa anser man bör kunna få patent på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Tycker att han borde testa hur den blir om man drar lite sand eller annat slipande material över den, det är egentligen det som är intressant för visst en nyckel hit eller dit men hur ofta får man en repa av nycklar? Värre om man får in lite sand eller liknande i fickorna för det händer mycket oftare att skärmen får repor av det.

Exakt. Kan inte påstå att jag är övertygad om att det där faktiskt är sapfirglas. Samma sak går ju att göra med "Gorilla Glass". Hade varit mer intressant att se hur den stod emot exempelvis sand som du säger, sånt som faktiskt kan repa "Gorilla Glass".

Permalänk
Medlem

Nice, hoppas att Samsung (eller någon annan som kör Android som OS) börjar använda safirglas också så jag kan dra nytta av det. Skulle gärna ha det på nästa mobil

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

Tror inte priset på telefonen ändras. Möjligtvis får Apple mindre marginaler men det har dom råd med.

Har Samsung och HTC släppt en pressrelease om att deras framtida telefoner också kommer ha safirglas?

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

Äntligen hoppas att detta är lösningen
På problemet vet ej hur många glas jag bytt på iPhones säkert 7-8 stycken ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Satan vad sweet och tåligt det ser ut att vara får bara hoppas att övriga tillverkare också kör på samma stuk.

Permalänk
Medlem

Safir har hittills vart riktigt dyrt att tafram, men jag tror Apple kom på ett sätt att äsnka kostnaderna

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Metall är inte särskilt hårt jämfört med sten. Hade varit mer intressant om han tog lite stenmjöl och gnodde runt, det var det som repade min iPhone4.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Imponerande material.

Permalänk
Medlem

Skulle varit mer intressant om han testat hur glaset klarade sand har aldrig lyckats repa mitt gorilla glas med nycklar knivar m.m. men sand i fickan är förödande...

Permalänk
Keeper of Traditions

Reptålighet känns inte lika intressant som att få skärmar som inte spricker så enkelt. Bara att ha något skärmskydd eller iaktta lite försiktighet så får man inga repor med dagens skärmar heller.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Svårt om man är på ett dammigt ställe räcker med ett sandkorn i ficka så är det kört. Jag har aldrig fått en display att spricka däremot repat den...

Det är inte kul med display skydd heller blir inte samma känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Nice, hoppas att Samsung (eller någon annan som kör Android som OS) börjar använda safirglas också så jag kan dra nytta av det. Skulle gärna ha det på nästa mobil

Det här safirglaset var det sjukaste jag sett.. men! Jag har haft 2st samsung S2 som fått leva hårda liv och bör onämnas som kvalitetsglas i sammanhanget tycker jag. Den första jag hade bytte jag glas på efter att lcd'n dog på drakbåtsfestivalen i regn, duh! Telefonerna har åkt i asfalten, golvet, you-name-it otroligt mycket och jag slänger dom i samma lådor/fack/påsar som verktyg, nycklar och annat metalliskt. Jag kör ingen skärmskydd och glaset är repfritt trots att resten av telefon ser, ehrm, "använd" ut. Å andra sidan har en polare en stor och modern Sony Telefon som utan skärmskydd blivit repig av jeansen.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Safirglas har sina fördelar, men har svårt att tro att det är 100% safirglas.

Har en del klockor med safirglas, safirglas med bra antireflex behandling är så enormt användbart, har en klocka som verkligen inte reflekterar något alls ute i solen(dessutom så ser man inte att det är ett glas mellan urtavlan och boetten), men det är säkert svindyrt i stor skala..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Det här safirglaset var det sjukaste jag sett.. men! Jag har haft 2st samsung S2 som fått leva hårda liv och bör onämnas som kvalitetsglas i sammanhanget tycker jag. Den första jag hade bytte jag glas på efter att lcd'n dog på drakbåtsfestivalen i regn, duh! Telefonerna har åkt i asfalten, golvet, you-name-it otroligt mycket och jag slänger dom i samma lådor/fack/påsar som verktyg, nycklar och annat metalliskt. Jag kör ingen skärmskydd och glaset är repfritt trots att resten av telefon ser, ehrm, "använd" ut. Å andra sidan har en polare en stor och modern Sony Telefon som utan skärmskydd blivit repig av jeansen.

Snarare sand stenmjöl i jeansen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Safir har hittills vart riktigt dyrt att tafram, men jag tror Apple kom på ett sätt att äsnka kostnaderna

Absolut. 12990:- för nästa iphone

Permalänk

Tveksamt ifall jag någonsin kommer skaffa en smartphone, men jädrar vad imponerande! Jag sitter och vrider mig i stolen i förväntan om att glaset ska explodera av böjningarna

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Safir har hittills vart riktigt dyrt att tafram, men jag tror Apple kom på ett sätt att äsnka kostnaderna

Eller så vet Apple att de kan sätta vilket pris som helst och folk kommer ändå köpa.

Imponerande glas, men kommer inte köpa en ännu dyrare iPhone bara för det.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jimjans:

Svårt om man är på ett dammigt ställe räcker med ett sandkorn i ficka så är det kört. Jag har aldrig fått en display att spricka däremot repat den...

Det är inte kul med display skydd heller blir inte samma känsla.

Mängder med strandbesök t.ex. och inte en enda repa hittills. Ett bra skydd märks sällan.

Minsta lilla fall däremot så spricker väl skärmen så länge den inte hamnar "rätt".

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Ok men spricker det lika lätt som gorilla glaset då? De snackar bara om reptålighet, vilket oftast inte är de största problemet med skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Tycker att han borde testa hur den blir om man drar lite sand eller annat slipande material över den, det är egentligen det som är intressant för visst en nyckel hit eller dit men hur ofta får man en repa av nycklar? Värre om man får in lite sand eller liknande i fickorna för det händer mycket oftare att skärmen får repor av det.

POCKETSAND!

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/