Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Macen blir varm av FTL men inte iPaden

Undrar varför Macbook Pro:en blir varm av att spela Faster Than Light i ca 30 min men inte iPad mini:n? Om något så borde ju logiskt iPaden bli varmare då ingen fläkt finns där, men så är inte fallet. Är FTL på iPaden bättre optimerat eller?

Nyfiken!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Nov 2004

du måste sätta fps limiter i ftl, det gör du i options, det rasar iväg utav bara den annars och stressar upp grafikkortet i onödan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Valmar:

du måste sätta fps limiter i ftl, det gör du i options, det rasar iväg utav bara den annars och stressar upp grafikkortet i onödan

Tack för svaret! Ska göra det.

EDIT: Borde inte v-sync göra samma?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
In your system
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Redblaze:

Tack för svaret! Ska göra det.

EDIT: Borde inte v-sync göra samma?

Ja och nej. Det beror på mjukvaran.
En del spel och program kan begränsa antalet renderade bilder när v-sync är påslagen. En del andra fortsätter att rendera bilder mellan bildskärmens uppdateringar, fastän de skickar bara ut aktuella bilder när bildskärmen är redo för det.

Det är upp till programmakaren hur de vill göra i sina respektive program och spel.

FTL är vad jag misstänker en av den senare sorten. Precis som nämnts är det bra att slå på "fps limiter". Kan man skriva in ett värde där, är 2x bildskärmens uppdateringsfrekvens ett bra värde. Det ger extra bilder i bufferten att ta av ifall det skulle behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av SysGhost:

Ja och nej. Det beror på mjukvaran.
En del spel och program kan begränsa antalet renderade bilder när v-sync är påslagen. En del andra fortsätter att rendera bilder mellan bildskärmens uppdateringar, fastän de skickar bara ut aktuella bilder när bildskärmen är redo för det.

Det är upp till programmakaren hur de vill göra i sina respektive program och spel.

FTL är vad jag misstänker en av den senare sorten. Precis som nämnts är det bra att slå på "fps limiter". Kan man skriva in ett värde där, är 2x bildskärmens uppdateringsfrekvens ett bra värde. Det ger extra bilder i bufferten att ta av ifall det skulle behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, slog på FPS limiter men macen blir fortfarande varm :/ Nu när jag tänker på det brukar Macen även bli varm av att titta på twitch exempelvis, jag hör fläkten så jag tror inte det är något som har hamnat i vägen för den..