Previous Overclock settings have failed. 4770k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2013

Previous Overclock settings have failed. 4770k

Hej hej!

Jag har ett MSI Z87-GD65 gaming moderkort med en 4770k processor som jag har försökt överklocka.

Jag har läst den här guiden.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-1722630/intel-god-quic...

Samt kollat på videos/läst andra guider just för 4770k.

Jag körde stresstester med Prime och intels extreme tuning och efter 5 timmars körning så såg allt bra ut. Sen efter någon dag när jag startade datorn så fick jag Previous Overclock settings have failed. Sänkte från 4.4 till 4.3ghz och körde stresstester igen för att vara säker, åter igen så gick allt hur bra som helst. Sen efter en cold boot så fick jag exakt samma igen...
Då provade jag att köra moderkortets egna OC Genie knapp, men efter en dag när jag startade datorn på morgonen så fick jag Previous Overclock settings have failed.

Inställningarna var precis som i guiden jag länkade.
V-Core på 1.250V @ 4.4 först, sen 4.3 och sist nu 4.2.
Cache på 1.150V @ 3.5Ghz
Vrin 1.900

Jag har både kört Adaptive och Override voltage.

Och ram minnena har jag inte gjort något med.

Någon som kan ha någon förklaring?

Specs i datorn är.
Proc - 4770k
Moderkort - MSI z87-GD65 Gamin
Ram minnen - Corsair Vengeance Pro Series 1600 MHZ c9
Grafikkort - ASUS 660 Ti DirectCU II OC 3GB

Nätagg - Corsair RM 850

Alla drivrutiner samt Bios är det senaste.

CPU:6700K
GPU:980TI
RAM:16GB DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Klocka är ibland inte helt lätt, men jag skulle nog mata på lite mer vcore.
Sen guider är mest bara riktlinjer, men det är sällan man kan följa dom bokstavligen.

Ladda ner Intel burn test, den avslöjar ofta snabbt en ostabil klockning, att du inte kör stockkylare får man nog utgå i från.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.