Technicolor tg799vn v2 uppkopplings problematik

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Technicolor tg799vn v2 uppkopplings problematik

Hejsan, fick för ett tag sedan ett nytt "modem/router" hemskickat utav Telia eftersom mitt förra gick sönder, ända sedan jag installerat denna nya modem/router har jag haft problem med uppkopplingen.
Internet funkar utmärkt till en början och har den hastigheten som jag har betalat för men så fort jag startar om min dator så flippar hela uppkopplingen, sidor på nätet kan ta 5+ minuter att komma in på och ibland får jag ingen uppkoppling alls, det konstiga då är att jag fortfarande mäter samma hastigheter när jag väl kommit in på bredbandskollen.
Detta problemet löser sig om jag startar om dator+ router.

Skulle varit tacksam om någon kunnig skulle kunna hjälpa med lista ut vad som orsakar problematiken och/eller om det är ett dåligt modem/router jag fått hemskickat och uppkopplingen lider pga det.

| Seagate Barracuda 500gb | Fractal Design Tesla 650W 80+ |

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Varför gick det förra sönder? Var det åska kan ditt nätverkskort ha skadats samtidigt. Telefonlinjen kanske skadats också (om åska) och ger instabil lina, är den testad frisk av Telia? Lyser Broadband-dioden med fast sken hela tiden?

Är datorn inställd på att få IP automatiskt (DHCP, finns under egenskaper, nätverkskort)? Är DNS automatisk också? (här kan du prova att lägga in Google istället, 8.8.8.8, och se om det löser problemet).

Radera alla reserverade nätverksenheter i routern, starta om alltihop igen och se om det blir bättre. Har råkat ut för DNS-krångel vid en mjukvaruuppdatering en gång och enhetsrensning löste problemet.

Testa total återställning av routern (håll inne knapp på routern).

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Kan vara möjligt att det förra gick sönder pga åska ja, telefonlinjen är ej testad frisk av Telia men broadband-dioden lyser hela tiden.

Vet tyvärr inte var jag hittar inställnignarna till Ip automatiskt och DNS tyckte din förklaring var oklar, vet ej heller hur man raderar de reserverade nätverksenheterna i routern, men jag har Resetat routerna 3-4 gånger manuellt och en gång datoriserat.

Edit: Hittade vad du menade, och både DNS och IP är automatiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Cruelirony1:

Hejsan, fick för ett tag sedan ett nytt "modem/router" hemskickat utav Telia eftersom mitt förra gick sönder, ända sedan jag installerat denna nya modem/router har jag haft problem med uppkopplingen.
Internet funkar utmärkt till en början och har den hastigheten som jag har betalat för men så fort jag startar om min dator så flippar hela uppkopplingen, sidor på nätet kan ta 5+ minuter att komma in på och ibland får jag ingen uppkoppling alls, det konstiga då är att jag fortfarande mäter samma hastigheter när jag väl kommit in på bredbandskollen.
Detta problemet löser sig om jag startar om dator+ router.

Skulle varit tacksam om någon kunnig skulle kunna hjälpa med lista ut vad som orsakar problematiken och/eller om det är ett dåligt modem/router jag fått hemskickat och uppkopplingen lider pga det.

99 % säker på att felet ligger i datorn. Det gör det nästan alltid i såna fall. Se över datorn skulle jag rekommendera. Testa andra datorer och se om de beter sig likadant?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Hade precis samma problem med min router, det enda som behövde göras var att ändra en inställning i routern, så att din dator får en dynamisk ip adress. Är inte hemma just nu så kan inte kolla exakt vart inställningen låg, men leta runt lite bland inställningarna och försök hitta denna..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av daremon:

Hade precis samma problem med min router, det enda som behövde göras var att ändra en inställning i routern, så att din dator får en dynamisk ip adress. Är inte hemma just nu så kan inte kolla exakt vart inställningen låg, men leta runt lite bland inställningarna och försök hitta denna..

Menar du inte Dynamisk DNS? Det är den enda inställningen jag hittar just nu i routern tyvärr

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Cruelirony1:

Menar du inte Dynamisk DNS? Det är den enda inställningen jag hittar just nu i routern tyvärr

Är inte hemma och kommer inte ihåg exakt, men skulle kunna va så. Hittade inställningen under enheter, där man såg alla enheter som är anslutna till nätverket. Man kunde då kryssa ur någon ruta under varje enhet som sa "always use the same IP" eller något sådant

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av daremon:

Är inte hemma och kommer inte ihåg exakt, men skulle kunna va så. Hittade inställningen under enheter, där man såg alla enheter som är anslutna till nätverket. Man kunde då kryssa ur någon ruta under varje enhet som sa "always use the same IP" eller något sådant

Hittade det ska se om det funkar, tack för tipset

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
epicentrum
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av daremon:

Måste bara hoppa in här och tacka dig ! Har nyligen bytt ISP till telia och fick då en Technicolour router. Problemet jag haft är att min hastighet har droppat och att jag bitvis inte kunnat ladda sidor. Lösningen var som du sa att kryssa ur "always use the same IP" på den enhet som jag hade problem med.

CPU: Intel Core i7-7700K 4.9 ghz 1.35 vcore deliddad.
GPU: Nvidia GTX 1070.
MB: MSI Z270 GAMING PRO CARBON.

Jag drömmer om att vara mer än medlem...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Behind900:

Måste bara hoppa in här och tacka dig ! Har nyligen bytt ISP till telia och fick då en Technicolour router. Problemet jag haft är att min hastighet har droppat och att jag bitvis inte kunnat ladda sidor. Lösningen var som du sa att kryssa ur "always use the same IP" på den enhet som jag hade problem med.

Hoppas det funkar för mig med då så fort jag kan prova!! Glad att min tråd kunde lösa ditt problem med hjälp av daremons svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Behind900:

Skrivet av Cruelirony1:

Hoppas det funkar för mig med då så fort jag kan prova!! Glad att min tråd kunde lösa ditt problem med hjälp av daremons svar

Kul att hjälpa till, hittade också lösningen i en annan sweclockerstråd för ungefär en månad sedan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av daremon:

Kul att hjälpa till, hittade också lösningen i en annan sweclockerstråd för ungefär en månad sedan

Detta låter som att det passar in på mina föräldrars problem, tyvärr sitter jag i Norge så jag måste guida dem på distans och tydligen så fungerar inte Administrator som standard login. Vet ni vad det kan vara för annat inlogg på routern?

Antec P193 | ASUS P7P55D-E | Intel i5 750 2,66GHz @ 4,1GHz | Noctua NH-C12P-SE14
XFX RADEON HD7970 | 4x2048 Corsair XMS3 1600Mhz | 2 x 120GB Corsair SSD Force Series

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn(Fårbo)
Registrerad
Sep 2002

På baksidan av modemet , nere i hörnet finns "Acceskey" det är lösenordet till inloggningen, råkade själv ut för det häromdan när jag skulle logga in och upptäckte att dom lösenordskyddat .

Mvh Peddan

Min: i5-2500K@4.4 m. hyper 212 evo ,Asrock Z68-pro3-m, 8BG Ram , Samsung 830 128Gb SSD+ 2TB , AOC G2460PF + 24" Benq G2420HDBL , RX480 8GB , FD R5
Frugans : Asrock H67M-GE, i5-2500, 4GB corsair , 1TB + 1TB + 2TB +3TB , AMD 7870,Samsung 22"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Peddan:

På baksidan av modemet , nere i hörnet finns "Acceskey" det är lösenordet till inloggningen, råkade själv ut för det häromdan när jag skulle logga in och upptäckte att dom lösenordskyddat .

Mvh Peddan

Tack som fan!

Hade ändrat pw, men kom inte in med mina vanliga. Men kom in med det som var skrivet under boxen. Jag är hundra på att jag ändrat. Kan jag ha missat det? Det är ju det första jag gör på alla logins.

Don´t call me stupid!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av jackwolf:

Tack som fan!

Hade ändrat pw, men kom inte in med mina vanliga. Men kom in med det som var skrivet under boxen. Jag är hundra på att jag ändrat. Kan jag ha missat det? Det är ju det första jag gör på alla logins.

Telia har tvångsändrat till det lösenordet som står på boxarna, allt enligt supporten. Detta utan att meddela kunderna, vilket är värdelöst. Jag trodde jag blivit hackad och fick ringa kundtjänst som bad om ursäkt. Han kunde inte heller säga exakt varför detta gjorts annat än av säkerhetsskäl.

Jag ändrade till en nytt, eget lösenord igen och det gick bra.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Undrar bara vad Användarnamnet är :S Telia säger Adminstrator men det funkar ju inte har inte bytt lösen eller namn för att jag koppla in och skaffade routern nyligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av rogerpontare96:

Undrar bara vad Användarnamnet är :S Telia säger Adminstrator men det funkar ju inte har inte bytt lösen eller namn för att jag koppla in och skaffade routern nyligen.

Du saknar ett "i" i användarnamnet.