Datorn "dubbelpostar" och hänger sig sedan vid boot

Permalänk
Medlem

Datorn "dubbelpostar" och hänger sig sedan vid boot

Hej! Tänkte ta detta som en fråga. Skulle bli förvånad om lösning faktiskt finns, men det är väl värt att fråga sig för.

Har alltid haft problemet att datorn (i sig) ibland bestämmer sig för att inte visa någon bild när jag trycker igång den. Det som sker är att datorn surrar igång, ingen bild kommer till skärmen, moderkortet gör då ett stopp och bestämmer sig för att starta om datorn. Datorn "stänger av sig" och startar automatiskt själv igen. Det hela sker på några sekunder och stör mig inte speciellt. Hade ett P8P67 förr i tiden och samma sak hände och jag minns att jag inte var ensam med "dubbelPOST".

Problemet är däremot, att windows inte kommer lyckas laddas efter att det har skett. Det kommer hänga sig vid laddningskärmen, varje gång. Jag misstänker att efter att datorn gjort en dubbelPOST, så ignorerar den vissa voltage-inställningar jag satt i BIOS, så att överklockningen blir instabil. Huvudmisstanken går till "PLL overvoltage" som jag måste ha på "on" för att windows ska lyckas starta i 4.8GHz. Att denna parameter ignoreras.

Så det jag gör nu, om jag märker att datorn gör en dubbelsväng, är att jag trycker av datorn manuellt och trycker igång den igen. Då kommer den att starta. Det går också att trycka DEL och gå in i BIOS-inställningar. Då går det sen bra att direkt lämna BIOS och ladda windows.

Senaste BIOS-version och har rensat CMOS vid ett tillfälle. Fortfarande samma problem.

Alla idéer uppskattas!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Dubbelpost är något jag också upplever på mitt Asus P8P67M-Pro, däremot så lyckas den alltid starta efteråt även med överklockning.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!