Permalänk

Asus Z97 Pro fläkt kurva

Hej
Jag köpte ett nytt system med bland annat ett Asus z97 pro. Allt har fungerat finfint hittills men jag stör mig på fläkt kurvan som är inställd vid start och avstängning då den maxar alla fläktar för att sedan gå ned till väldigt tyst. Har ett R4, Phanteks ph-tc14pe, asus gtx 780 så inga högljuda grejer men vid 100% så låter de absolut även om det bara är i 2 sekunder. Jag har bara hittat någon fläktkurva man kan ändra på själv men inget som säger något om max i början och slut. Så vart kan jag stänga av detta? (förstår principen med det, att kyla ned sakerna lite extra för att inte ta skada men jag har inget behov av det)

Permalänk
Medlem

Det du är ute efter går nog mest troligt inte att ändra på, gissar att det är detta du undrar över: http://superuser.com/questions/427722/why-does-the-fan-spin-u...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så hemskt att datorn låter lite under två sekunder när den bootar, eller har jag helt missförstått vad du menar? Bor du typ i ett bibliotek med en extremt nitisk biblotekarie?
I all fall så går det inte styra uteffekten från utgångarna på moderkortet innan mjukvaran (bios) startat, alltså de två sekunderna när du slår på strömmen, detta för att voltreguleringen i mjukvaran inte ens är igång.

Permalänk

Finns fläkt motstånd att köpa som du kopplar i mellan moderkortet å fläktkontakten. Som gör att de inte kan spinna upp så där. Det är samma för min men jag har 22 st fläktar som gasar på vid start. För att sedan gå ner till ca 1000 rpm.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Det du är ute efter går nog mest troligt inte att ändra på, gissar att det är detta du undrar över: http://superuser.com/questions/427722/why-does-the-fan-spin-u...

Jo, men min förra dator gjorde inte så vilket är anledningen till att jag irriterar mig en aning

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Är det verkligen så hemskt att datorn låter lite under två sekunder när den bootar, eller har jag helt missförstått vad du menar? Bor du typ i ett bibliotek med en extremt nitisk biblotekarie?
I all fall så går det inte styra uteffekten från utgångarna på moderkortet innan mjukvaran (bios) startat, alltså de två sekunderna när du slår på strömmen, detta för att voltreguleringen i mjukvaran inte ens är igång.

Alltså det låter ju inte lite i 100% eller åtminstone är det en väldig skillnad mellan från att den startar och att bios drar igång vilket gör att jag funderar på att lägga om till bibliotekarie

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Finns fläkt motstånd att köpa som du kopplar i mellan moderkortet å fläktkontakten. Som gör att de inte kan spinna upp så där. Det är samma för min men jag har 22 st fläktar som gasar på vid start. För att sedan gå ner till ca 1000 rpm.

Synd är bara att de inte går att koppla in till alla (grafikkort m.m) men jag får väl ta det som en man och acceptera att det är en vanesak. Dock är det sådana här småsaker som jag stör mig på som mest!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebanan123:

Alltså det låter ju inte lite i 100% eller åtminstone är det en väldig skillnad mellan från att den startar och att bios drar igång vilket gör att jag funderar på att lägga om till bibliotekarie

jamen vafan, två sekunder kan du väl leva med? tycker mest det är en rolig klagan, men jag kan var analretentiv på småsaker som stör mig också, så jag ska inte klaga

Men för att leta svar på ditt problem kan du ju också titta på externa fläktkontrollers med analoga rattar, dom är ju så att säga alltid aktiva eftersom de styrs via en potentiometer, typ som ex:
http://www.inet.se/produkt/5322079/scythe-kaze-master-ii-5-25...

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

jamen vafan, två sekunder kan du väl leva med? tycker mest det är en rolig klagan, men jag kan var analretentiv på småsaker som stör mig också, så jag ska inte klaga

Men för att leta svar på ditt problem kan du ju också titta på externa fläktkontrollers med analoga rattar, dom är ju så att säga alltid aktiva eftersom de styrs via en potentiometer, typ som ex:
http://www.inet.se/produkt/5322079/scythe-kaze-master-ii-5-25...

Jag kollade lite på det men som jag skrev innan att fläktar som på graffen går ju inte att koppla in till fläktkontroller dock skulle det ju hjälpa något iaf. Men ja det är ju antagligen bara en vanesak men jag kan verkligen inte förstå varför jag inte hade samma problem förut? Hade en p67 bräda vilket känns tillräckligt nytt för att lida av detta....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebanan123:

Synd är bara att de inte går att koppla in till alla (grafikkort m.m) men jag får väl ta det som en man och acceptera att det är en vanesak. Dock är det sådana här småsaker som jag stör mig på som mest!

Grafikkort går det väl bra att koppla till? Bara lite svårare än att koppla ihop två kablar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte ett Asus Z97 deluxe och boterade samma sak. Med fyra noctuafläktar i chassit låter det som en jumbojet i början.

Inget jag stör mig på personligen, men sambon kom med kommentaren: Ska verkligen den där maskinen låta så mycket??

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att grafikkort alltid har spunnit upp till max precis vid start. Iaf sedan typ Geforce 1 eller 2 nånting. Eller är det bara mina grafikkort som gjort detta?

Chassi och cpufläktar däremot verkar nytt, noterade det själv när jag bytte moderkort häromdagen, men inget som stör tycker jag, handlar ju om max 2-3 sekunder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av Najk:

Jag köpte ett Asus Z97 deluxe och boterade samma sak. Med fyra noctuafläktar i chassit låter det som en jumbojet i början.

Inget jag stör mig på personligen, men sambon kom med kommentaren: Ska verkligen den där maskinen låta så mycket??

Vad bra då handlar det om detta moderkort å inte att något har blivit tokigt... Jag ställde mig själv samma fråga det första starterna men ja det är ju en vanesak. Dessutom finns det ju en god anledning till det