[Vattenkylning] Rengöra komponenter innan installation - hjälp tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

[Vattenkylning] Rengöra komponenter innan installation - hjälp tack!

Tjena.

Har nu fått hem alla delar, alla fittings och allt möjligt som jag behöver. Detta är mitt första vatten-bygge och är dödsrädd att göra fel/förstöra något.

Jag har köpt mig 4 liter batterivatten från biltema, vilket är typ det ända jag kommer använda mig av (eller?) för att rengöra allt.

Nu har jag tittat runt lite på youtube, försökt läsa mig fram till vad jag ska göra och så.

Nu till hur jag hade tänkt mig att det skulle gå, anledning till att jag postar här innan är förhoppningsvis att jag kanske har fel för mig och ni hjälper mig att rätta till

1. Koka upp vattnet, fylla radiatorn, skaka loss gång efter gång tills inget längre följer med vattnet ut.
2. Ska man rensa kylflänsarna, isåfall hur? Dränker jag det i destillerat vatten, varmt/kallt?
3. Rengöra CPU block, jag vägar inte skruva sönder något så räcker det om jag fyller det med batterivattnet och sedan helt enkelt häller ut det?
4. Behöver jag rensa slang med batterivatten/normalt vatten?
5. Jag har en XSPC d5 pump/res combo, ska jag bara fylla den med vatten och skaka runt lite, sedan låta det hällas ut via in/out öppningarna?

Har jag glömt något?

Tack på förhand!

CPU: Intel i7 5930K @4.5ghz Kylning: Noctua D15 | GPU: SLI 780Ti OC | PSU: HXi 850 | SSD: 500+120GB | Chassi: Corsair 760t

Surfplatta: Samsung Tab Pro 8.4, Android 6.0
Telefon: Iphone 6s

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Äsch, bara att köra med duschslangen om du vill spola ur radiatorerna. I övrigt så är ju inga delar direkt skitiga när du köper dom nya så var inte orolig.

Nu har jag bara satt ihop tre vattenkylningssystem, men har aldrig sett en endaste smutspartikel när jag läktestat med batterivatten. Radiatorerna har varit alphacool och blocken EK.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Varmt destillerat vatten är det jag sett nämnas flest gånger Men ja, byggde mitt första nu här under ett par veckor (don't ask ) och första radiatorn (alphacool) skakade jag i nästan 20min, kom inte en enda partikel vad jag kunde se så brydde mig inte om det med den andra.

Tror nog byggkvaliten gått upp genom åren så det är nog inte så viktigt med att pre-flusha allt. Tror mer på regelbunden tömning och rengöring i efterhand

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - ASUS VG248QE - Samsung SyncMaster P2450H - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - QPAD QH-90 - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2004

När jag fixade med vattenkylning för sådär en 8 - 9 år sedan hade jag ett himla problem med att vattnet blev skitigt. Härligt att höra att det har blivit bättre på den fronten!

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Körde själv på vinäger och varmt batterivatten. Lät snurra med ett filter ett tag, och nu har jag inte sett skymten av skit.

3960x 5GHz @ 1.376v | Rampage IV Gene | R9 Nano | Enthoo Mini XL | XSPC RX360 & RX240 | Alphacool D5 m. EK-topp | AX760i | 1GBit Fiber