Hög temp i node 304 med 4590 med hyper 212 evo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gdansk
Registrerad
Maj 2014

Hög temp i node 304 med 4590 med hyper 212 evo.

Som min titel, har en intel 4590 med en cooler master 212 evo på som sitter i en node 304. Har även en GTX 770 som ligger på idle/load 29/74
Men min CPU ligger på Idle/load 37/65 vilket jag tycker verkar väldigt högt för en eftermarknadskylare. Har ersätt kylpasta en gång med arctic silver 5 och satt om kylaren för att se om jag gjorde fel första gången jag byggde ihop datorn. Nu verkar mina temp gått upp lite med ett par celcius.

jag rengjorde kylaren med Arctic Clean 1+2 och prollen såg felfri ut med bara ögat efter nogrann rengöring. En sak som jag märkt är att jag kan skruva lite på kylartornet vilket jag antar man inte ska kunna? Och då har jag skruvat åt skruvarna så hårt det går.

Tacksam för hjälp!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av MDrad:

Som min titel, har en intel 4590 med en cooler master 212 evo på som sitter i en node 304. Har även en GTX 770 som ligger på idle/load 29/74
Men min CPU ligger på Idle/load 37/65 vilket jag tycker verkar väldigt högt för en eftermarknadskylare. Har ersätt kylpasta en gång med arctic silver 5 och satt om kylaren för att se om jag gjorde fel första gången jag byggde ihop datorn. Nu verkar mina temp gått upp lite med ett par celcius.

jag rengjorde kylaren med Arctic Clean 1+2 och prollen såg felfri ut med bara ögat efter nogrann rengöring. En sak som jag märkt är att jag kan skruva lite på kylartornet vilket jag antar man inte ska kunna? Och då har jag skruvat åt skruvarna så hårt det går.

Tacksam för hjälp!

Det är inte så farliga temperaturer, kör själv node 304 med 4670k något överklockad och ligger på idle 30 load 62 nu på sommaren.
Hur många hd-burar har du i? Jag kör med en bur längst till vänster bakifrån sett, det ger något bättre flöde (liiiten skillnad). Kör du push eller pull? Push fungerade bäst för mig med några graders skillnad.

Det är ok att det går att vrida på kylaren men vrid inte på den i onödan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gdansk
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av NordhNet:

Det är inte så farliga temperaturer, kör själv node 304 med 4670k något överklockad och ligger på idle 30 load 62 nu på sommaren.
Hur många hd-burar har du i? Jag kör med en bur längst till vänster bakifrån sett, det ger något bättre flöde (liiiten skillnad). Kör du push eller pull? Push fungerade bäst för mig med några graders skillnad.

Det är ok att det går att vrida på kylaren men vrid inte på den i onödan.

Har en HD bur i längst till vänster som jag samtidigt drar 24pin kabeln genom, då jag dragit den kabeln över psu under de främre fläktarna.

Kör push så att det blir ett rakt och fint flöde från fronten till bak.

Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2013

Mycket handlar också om luftflödet i chassit. Vet inte hur det ser ut, men försök optimera det genom att ta bort HDD-burar, ändra fläktarna eller skaffa nya.

| 4770k 4330, 1308mV | U14S | 780 Ti ACX SC 1250, 1212mV |
| Gigabyte Z87x-UD4H | 8GB VENGEANCE 2100 9-10-10-21-1T | 2*Intel 520 240GB | QNIX2710 110Hz |
| Philips Fidelio L1 | Aune T1 | Das Keyboard Professional S | Deathadder 2013 |