Tv/datorskärm ger ljud - men ingen bild

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2014

Tv/datorskärm ger ljud - men ingen bild

Hej!

Jag har en Philips 20ME5FL tv/datorskärm som jag hittade på återvinningen för ett tag sedan (förmodligen av en anledning men det var värt ett försök i alla fall tänkte jag). Jag testade skärmen med tv-kabeln och den ger ljud, men ingen bild. Skärmen lyser visserligen upp lite grann när man sätter på den (blir något blåare, ej kolsvart), men inget mer. Knapparna fungerar, man kan byta kanal (hörs på ljudet), volymknapparna fungerar, power on/off knappen fungerar.

Jag vet att man borde testa med flera uttag, och skärmen har uttag för DVI, men då jag inte har en sådan kabel så tänkte jag att det var bäst att fråga här på sc först om det var något annat det kunde vara, eller man kunde testa göra innan man investerar i en DVI-kabel också.

Tack på förhand!

PS. Eller när vi ändå håller på förresten, så har jag en annan 19" datorskärm som det inte ens tycks gå fram ström till, inget händer när man trycker på knapparna, inget lyser. Dock så låter det/pyser/visslar lite, lite svagt när man stoppar in sladden i väggen, vilket tyder på att det ändå går fram någon ström.
Om någon vet vad som kan vara felet med åtminstone någon av skärmarna eller hur man kan fixa det så skulle det uppskattas mycket.