Söker tips på epic/high fantasy-böcker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Sep 2003

Söker tips på epic/high fantasy-böcker

Hej!

Denna kategori är sannolikt det enda jag läser. Jag har aldrig riktigt fallit för "vanliga" böcker att läsa. Jag har betat av följande:

Lord of the ring
Sword of truth
Song of Ice and Fire
Wheel of Time
Harry Potter (jag vet ...)

Så min fråga är, vad ska jag ge mig på härnäst? Det är inga problem om de är på engelska. Faktum är att jag föredrar det om det är ursprungsspråket. Annars blir jag knäpp på översättningarna.
Jag vill ha en genomgående serie, som har en början, och ett slut. Flera trilogier som utspelar sig i samma universum är jag inte intresserad av.

Shit happens

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2003

The Belgariad (Sagan om belgarion)

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Belgariad

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Chuck:

Hej!

Denna kategori är sannolikt det enda jag läser. Jag har aldrig riktigt fallit för "vanliga" böcker att läsa. Jag har betat av följande:

Lord of the ring
Sword of truth
Song of Ice and Fire
Wheel of Time
Harry Potter (jag vet ...)

Så min fråga är, vad ska jag ge mig på härnäst? Det är inga problem om de är på engelska. Faktum är att jag föredrar det om det är ursprungsspråket. Annars blir jag knäpp på översättningarna.
Jag vill ha en genomgående serie, som har en början, och ett slut. Flera trilogier som utspelar sig i samma universum är jag inte intresserad av.

Inte säker på om de klassas som epic / high fantasy men:

The Gentlemen Bastards by Scott Lynch.
The Night Angel Trilogy by Brent Weeks.
The Light Bringer Series by Brent Weeks.
The First Law by Joe Abercrombie.
The Black Company by Glen Cook.
The Deed of Paksenarrion by Elizabeth Moon.
The Rangers Apprentice by John Flanagan.
The Belgariad by David Eddings.
The Malloreon by David Eddings.
Belgarath the Sorcerer by David and Leigh Eddings.
Polgara the Sorceress by David and Leigh Eddings.
The Elenium by David Eddings.
The Tamuli by David Eddings.
Soldier Son Trilogy by Robin Hobb.
Dragonlance by Margaret Weis and Tracy Hickman.
The Death Gate Cycle by Margaret Weis and Tracy Hickman.
The Empire Trilogy by Raymond E Feist.
The Serpentwar Saga by Raymond E Feist.
Mistborn Trilogy by Brandon Sanderson.
The Stormlight Archive by Brandon Sanderson.
Man of His Word by Dave Duncan.
The Kingkiller Chronicle by Patrick Rothfuss.
The Hobbit by J.R.R. Toliken.
Inheritance Cycle (Eragon) by Christopher Paolini.
Memory, Sorrow and Thorn by Tad Williams.
The Demon Cycle by Peter V. Brett

Kan särskilt rekommendera The Stormlight Archive, The Gentlemen Bastards och The King Killer Chronicle.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Sep 2008

Malazan book of the fallen, Steven Erikson (tio delar har jag för mig, första heter gardens of the moon).

The wars of light and shadow-serien, Janny Wurts (tror dock inte att den är färdigskriven än...första boken heter curse of the mistwraith).

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av oobum:

Jag funderar på om jag läst den eller inte. Om inte så har jag definitivt kikat på den serien innan. Tack för tipset!

Skrivet av lekman:

Kan särskilt rekommendera The Stormlight Archive, The Gentlemen Bastards och The King Killer Chronicle.

The Stormlight Archive av Brandon Sanderson verkar intressant. Jag gillade sättet han avslutade WoT faktiskt. Bra tips!

Skrivet av Adrenochrome:

Malazan book of the fallen, Steven Erikson (tio delar har jag för mig, första heter gardens of the moon).

The wars of light and shadow-serien, Janny Wurts (tror dock inte att den är färdigskriven än...första boken heter curse of the mistwraith).

Tack för tipsen! Jag kommer nog börja med The Stormlight Archive följt av The Belgariad. Jag har nog så jag ska klara mig i sommar

Shit happens

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av oobum:

Gah, måste läsa igenom dom igen nu. Läskigt hur bra dom är.... Lite hijack men någon som har någon idé på liknande böcker (Lästl&lyssnat på dom flesta kända high fantasy)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Wully:

Gah, måste läsa igenom dom igen nu. Läskigt hur bra dom är.... Lite hijack men någon som har någon idé på liknande böcker (Lästl&lyssnat på dom flesta kända high fantasy)?

Var nog nästan tjugo år sedan jag läste belgarionböckerna, så jag kommer inte ihåg handlingen så bra, men jag tror mig kunna säga att Jim Butchers Alera-serie har liknande 'feeling'. Första boken heter Furies of Calderon om jag inte missminner mig. Janny Wurts Cycle of Fire-serie har också samma känsla i sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Adrenochrome:

Var nog nästan tjugo år sedan jag läste belgarionböckerna, så jag kommer inte ihåg handlingen så bra, men jag tror mig kunna säga att Jim Butchers Alera-serie har liknande 'feeling'. Första boken heter Furies of Calderon om jag inte missminner mig. Janny Wurts Cycle of Fire-serie har också samma känsla i sig.

Tackar man tackar, får ta och kolla på dom efter man kört igenom GoT igen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ålesund
Registrerad
Jun 2002

"The Stormlight Archive, The Gentlemen Bastards och The King Killer Chronicle" Kan absolut hålla med om dessa. Fast ingen av de serierna är kompletta ännu vilket är lite segt... Gentlemen bastards är nog den serien som blir fulländad snarast.

Ett par andra som är bra och ganska intressanta är:
Svärdens väktare av Nick Perumov (de är på ryska så vet inte om du vill försöka dig på orgnialspråk, ganska schysst och annorlunda översättning till svenska dock)

Acacia: The War with the Mein - David Anthony Durham lite game of thrones-ish serie (fast lite kortare) följer olika karraktärer som påverkar varandra. Bra också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Byn
Registrerad
Jun 2005

Stephen R Donaldson.

Krönikorna om Thomas Covenant

Furst Nids förbannelse
Ondskans sten
Kraften som bevarar
Det sargade landet
Det enda trädet
Det vita guldets herre

(bara på engelska)
The Runes of the Earth
Fatal Revenant
Against All Things Ending
The Last Dark

En mycket bra serie som jag har läst om flera ggr, först och främst dom svenska översättningarna.
Har läst fram till The Last Dark som jag ännu inte har köpt då jag inte haft tid att läsa på ett tag.

i5-2500K@4.8Ghz